امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف علائم بیماری آلزایمر در شامپانزه‌ها...

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف علائم بیماری آلزایمر در شامپانزه‌ها... 1

دانشمندان سال‌ها بر این باور بودند که همه حیوانات با افزایش سن مستعد ابتلا به بیماری‌های شناختی هستند. بااین‌حال، تنها انسان‌ها هستند که به بیماری‌های مرتبط به پیری مبتلا می‌شوند که با تغییرات عدیده جسمی همراه است. یکی از این بیمارها آلزایمر است که نوعی بیماری کُشنده ناشی از زوال عقل است. این بیماری با از دست دادن حافظه شروع می‌شود و با پیشرفت موجب کاهش توانایی شناختی و عملکرد فیزیکی فرد می‌شود.

اما در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، محققان قادر به شناسایی ۲۰ شامپانزه بودند که در مغز آن‌ها اتفاقی افتاده که به‌طور معمول در انسان‌های مبتلا به آلزایمر رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد، شامپانزه‌ها تنها حیواناتی هستند که ممکن است، به این بیماری مبتلا شوند.

مری آن راگانتی، انسان‌شناسی از دانشگاه ایالتی کنت و همکارانش، شامپانزه‌هایی را کالبدشکافی کردند که قبلا در باغ‌وحش‌ها و یا مراکز تحقیقاتی زندگی می‌کردند و در هنگام مرگ بین ۳۷ تا ۶۲ سال داشتند. یک شامپانزه بیش از ۶۰ ساله را می‌توان با انسانی مقایسه کرد که بیش از ۱۰۰ سال دارد. این محققان در این مطالعه به دنبال پلاک‌هایی بودند که در رگ‌های خونی مغز افرادی که براثر آلزایمر جان سپرده‌اند، تشکیل می‌شوند.

تجمع پروتئینی موسوم به بتاآمیلوئید در مغز باعث تشکیل پلاک‌های چسبنده‌ای بین سلول‌های مغزی می‌شود. این پلاک‌ها، تغییراتی در پروتئین دیگری موسوم به تاو پدید می‌آورند که در نهایت منجر به نابودی سلول‌های مغزی و درنتیجه زوال عقل می‌شوند. محققان موفق به پیدا کردن این رگ‌های خونی در همه ۲۰ شامپانزه و ۱۳ مورد پلاک در ۱۳ شامپانزه شدند.
محققان نمی‌توانند با اطمینان بگویند که این شامپانزه‌ها مبتلابه آلزایمر بوده‌اند، اما در این مورد مطمئن هستند که شامپانزه‌ها، تنها گونه‌ای به‌جز انسان هستند که دارای علائم بیماری‌های شناختی هستند

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف علائم بیماری آلزایمر در شامپانزه‌ها... 1

محققان نمی‌توانند با اطمینان بگویند که این شامپانزه‌ها مبتلابه آلزایمر بوده‌اند، اما در این مورد مطمئن هستند که شامپانزه‌ها، تنها گونه‌ای به‌جز انسان هستند که دارای علائم بیماری‌های شناختی هستند

راگانتی به Magazine Science گفت: “نمی‌توانیم بگوییم این شامپانزه‌ها مبتلا به آلزایمر بوده‌اند، اما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که آن‌ها تنها گونه‌های دیگری هستند که دارای علائم بیماری‌های شناختی هستند.”

در هیچ‌کدام از این شامپانزه‌ها علائم مشخصی مرتبط به از دست دادن حافظه در طول زندگی‌شان شناسایی نشد یا حداقل چنین شواهدی در هیچ کجا به ثبت نرسیده بود. محققان می‌گویند که ممکن است، این پلاک‌ها به‌نحوی‌که روی انسان تأثیر می‌گذارند، روی شامپانزه‌ها تأثیرگذار نباشند و یا اینکه، شامپانزه‌ها روش دفاعی دیگری برای مقابله با علائم بیماری داشته باشند که انسان فاقد آن است.

علاوه بر این، این پلاک‌ها در شامپانزه، دقیقا به همان شکلی که در انسان قابل مشاهده‌اند، نبودند. در افرادی که مبتلابه آلزایمر هستند، این پلاک‌ها در اطراف نواحی از مغز تشکیل می‌شوند که مرتبط به حافظه هستند، اما در شامپانزه‌ها، این پلاک در رگ‌های خونی مغز پیدا شدند.

راگانتی می‌گوید، امیدوار است که مطالعات بیشتر، مغز این شامپانزه‌ها به دانشمندان کمک کند، دلیل شایع بودن این بیماری در انسان‌ها را کشف کنند. در سال ۲۰۱۶، علائم بیماری آلزایمر در حدود ۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده شده بود و برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ تعداد کل افراد مبتلابه زوال عقل به ۱۳۱ میلیون نفر برسد. اما برای انجام این تحقیقات چالش‌هایی وجود دارد.

تحقیقات پزشکی روی شامپانزه‌های زنده در کشورهای اروپایی، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و ایالات‌متحده آمریکا غیرقانونی است. موسسه ملی بهداشت ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که تمام تحقیقات رسمی که روی شامپانزه‌ها در حال انجام است را متوقف می‌کند. شامپانزه‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرارگرفته‌اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_ ، ÆMÆշЇÑζ ، .امیرحسین. ، ❤nila❤
آگهی
#2
مرسی عزیزم ، خوب بود ._. 
+ فک کُنم باید تو بخش حیوانات میزاشتی ! ^_^ 
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
#3
(05-08-2017، 22:41)_Lσѕт_ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
مرسی عزیزم ، خوب بود ._. 
+ فک کُنم باید تو بخش حیوانات میزاشتی ! ^_^ 
من اینو جرء دانستنیها حساب کردم..
پس اگه اینطوره زحمت میکشید منتقل کنید؟!
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_
#4
این کار بر عُهده مدیران بخش هست ! ._. 
من گزارش میکُنم ! 
+ مرسی از موضوع خوبت ..! 
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، Interstellar


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان