امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چشم رنگي‌ و همه دردسرهایش

#1
چشم رنگي‌ و همه دردسرهایش
تا حالا به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه چشم‌‌هاي شما آينه‌اي براي بررسي ميزان سلامت، تندرستي و نشاط شماست؟ آيا تا به امروز به اهميت رنگ چشم‌هاي‌تان براي حفظ سلامت‌ جسم و روان‌تان فكر كرده‌ايد؟ آيا مي‌دانستيد كه در جهان علمي وجود دارد كه با بررسي و معادله رنگ، بافت و ساختار چشم شما قادر است ميزان سلامت و تندرستي جسم و روان و بيماري‌‌هاي احتمالي شما را مشخص كند.
برترین مجله اینترنتی ایران


عنبيه شناسي يكي از شيوه‌هاي تشخيص اختلال و بيماري در بدن است كه از اواسط قرن نوزدهم در مجارستان براي تشخيص اختلال‌ها و بيماري‌هاي انسان مورد استفاده قرار گرفته است. البته پيشينه اين دانش را هزار سال قبل از ميلاد مسيح مي‌دانند كه شكل نوين آن توسط ايگناتس فون پكزلي ارائه شده است. اين شيوه تشخيصي كه امروزه در كنار شيوه‌هاي درماني طب مكمل در جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد بر اين اصل استوار است كه هر اندام يا ارگان بدن در سطح عنبيه چشم در ناحيه كاملا مشخص و معيني قرار دارد. براساس دانش اين علم، افراد مي‌توانند با بهره‌گيري از تخصص كارشناسان و متخصصان عنبيه‌شناسي زمينه‌هاي ژنتيك يا اكتسابي سلامت و بيماري را در خود بررسي كرده و به اين ترتيب امكان و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي جسمي و روحي را در بدن خود بررسي كنند. اين شيوه كه يكي از بي‌خطرترين و ارزان‌ترين شيوه‌هاي تشخيص و شناسايي بيماري‌ها در بدن است از جمله روش‌هايي است كه در مكاتب طبي مختلف در جهان از قبيل طب سنتي ايران و طب سنتي چين مورد توجه  قرار  گرفته است. در اين روش براساس رنگ پايه چشم، تغيير رنگ چشم و تغيير در بافت با ساختار عنبيه تشخيص بيماري‌ها صورت مي‌گيرد. در اين شماره از سيب سبز براي آشنايي بيشتر با اين شيوه تشخيصي با دكتر مهرداد كريمي، دستيار طب سنتي و دانشجوي دكتراي طب سنتي دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشستيم.


چشم شما آينه بدن شماست

تا حالا  به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه چشم‌‌هاي شما آينه‌اي براي بررسي ميزان سلامت، تندرستي و نشاط شماست؟ آيا تا به امروز به اهميت رنگ چشم‌هاي‌تان براي حفظ سلامت‌ جسم و روان‌تان فكر كرده‌ايد؟ آيا مي‌دانستيد كه در جهان علمي وجود دارد كه با بررسي و معادله رنگ، بافت و ساختار چشم شما قادر است ميزان سلامت و تندرستي جسم و روان و بيماري‌‌هاي احتمالي شما را مشخص كند.

اين علم كه از آن با عنوان عنبيه‌شناسي ياد مي‌شود، سال‌هاست كه توسط درمانگران و متخصصان مكاتب طب سنتي و مدرن در جهان براي تشخيص و شناسايي بيماري‌‌هاي جسم و روح انسان‌ها مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. در اين شيوه درماني درمانگران با معاينه و بررسي مردمك، عنبيه و شبكيه بيمار با كمك دستگاه‌هايي كه در اختيار دارند مي‌توانند بيماري‌‌هاي احتمالي و اختلال‌هايي كه درارگان‌‌هاي دروني بدن به‌وجود آمده را شناسايي و براي درمان آن‌ها به واسطه طب‌‌هاي مكمل و طبيعي اقدام كنند.

متخصصان عنبيه شناسي بر اين باورند كه چشم انسان آينه‌اي از تمام اندام‌ها و ارگان‌هاي دروني بدن است و بررسي و مطالعه تغييرات به‌وجود آمده در چشم از قبيل تغيير رنگ، بروز لك، تغيير اندازه مردمك، بروز هاله در اطراف مردمك يا عنبيه و... مي‌تواند نشانه بروز يك بيماري در بدن افراد باشد. براي آشنايي بيشتر با اين شيوه درماني كه امروزه در كشور‌هاي متعدد و توسط متخصصان طب مدرن و مكمل مورد استفاده قرار مي‌گيرد با دكتر مهرداد كريمي به گفت‌وگو نشستيم تا اطلاعات بيشتري را در اين زمينه به دست آوريم.


عنبیه شناسی از كجا پيدا شد؟

در ابتدای سالهای دهه سوم قرن نوزدهم ،پسر ی مجارستانی با نام ایگناتس فون پکزلی، به طور اتفاقی یک جغد را در در باغ به دام انداخت که در جریان رها سازی او از دام، پای راست جغد شکست.همانطور که پکزلی بعدها یادآوری کرد با نگاه کردن به درون چشم درشت و واضح جغد، متوجه شدکه نشانه سیاه رنگی در عنبیه ودر موقعیت معادل ساعت 6پدیدار شده است. پکزلی پای جغد را جا انداخت واو را برای دست آموزی نگاه داشت.در طی مراقبت های مستمر جغد ودر طول درمان متوجه شد که پرده سفیدرنگی روی نقطه ونشانه سیاه درون چشم را پوشانده ونوار سفیدرنگی آن را احاطه کرده است. او بعدها فهمید که روند تشکیل بافت ترمیمی را مشاهده کرده است. سال ها بعد که پکزلی دانشجوی پزشکی جواني بود،  با دیدن علامت سفید در موقعیت ساعت 6 در چشم یک جوان باسابقه شکستگی ساق پا بیش از پیش به یافته دوران کودکی خود اطمینان کرد ودر آن جا فرصت یافت تا هزاران بیمار را قبل وبعد از بروز بیماری هاوجراحی ها بررسی کند وحاصل این مشاهدات، تهیه وتکمیل نقشه اولیه عنبیه شد.
در سال 1866 وی طبابت را در بوداپست آغاز کرد واولین کتاب « اکتشاف در قلمروعلم طبیعی وپزشکی» منتشرکرد.


تشخيص بيماري با مشاهده چشم

عنبيه شناسي همانطور كه از نامش مشخص است براي شناسايي و تشخيص بيماري‌هاي مختلف از سوي درمانگران شيوه‌هاي طبيعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بنابراين كاركرد آن در طب‌هاي مكمل و حتي در طب مدرن تنها براي شناسايي بيماري‌ها و احتمال ابتلاي افراد به بيماري‌ها و اختلالات مختلف است. بنابراين از عنبيه شناسي نمي‌توان به‌عنوان يك شيوه درماني مكمل كه نظامي كامل براي تشخيص و درمان بيماري‌ها دارد، نام برد اما مي‌توان از آن به‌عنوان يكي از شيوه‌هاي تشخيص بيماري در انسان ياد كرد. در اين شيوه درمانگر با مشاهده رنگ سفيد چشم و بررسي تغييرات به‌وجود آمده در آن براي تشخيص بيماري‌ها و اختلال‌هاي احتمالي اقدام مي‌كند. اين شيوه در مكاتب طبي مختلف از قبيل طب سنتي ايران و حتي طب مدرن در امر تشخيص و بررسي روند درمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته بايد توجه كرد كه اين رشته ماهيت درماني ندارد ولي به لطف بنيانگذاران آن درمان‌هاي طبيعي و مكمل با اين شيوه تلفيق شده‌اند.


زردي چشم نشانه چيست؟

در طب رايج نيز براي تشخيص بيماري‌ها به بررسي وضعيت اسكلرا(بخش سفيد چشم)، مردمك (بخش سياه چشم) و شبكيه (بخش انتهايي و محل گيرنده‌هاي بينايي) مي‌پردازند. هرگونه تغيير رنگي در اين مناطق نشانه بروز بيماري در فرد است. به‌عنوان مثال اختلالات كبد مانند هپاتيت باعث تغييررنگ سفيدي چشم و تمايل آن به زردي مي‌شود. ابتلا به فشارخون بالا وديابت نيز تغييرات خاصي را در ناحيه شبكيه چشم ايجاد مي‌كند. علاوه بر اين درمانگران با مشاهده عنبيه و تشخيص هاله در بخش بالايي آن مي‌توانند احتمال ابتلا به بيماري چربي خون را در بيماران‌شان تشخيص دهند.


 سم؛ عامل تغييراندازه مردمك

درمانگران عنبيه شناسي بر اين باورند كه سوء مصرف مواد‌مخدر، مصرف مواد سمي، مسموميت و ابتلا به برخي از بيماري‌هاي خاص موجب تغيير اندازه مردمك چشم مي‌شود. در باور عامه مردم نيز اين نكته مورد توجه است كه افرادي كه موادمخدر يا روانگردان مصرف مي‌كنند با تغييراتي در چشم به‌ويژه اندازه مردمك چشم‌ها مواجه مي‌شوند. بنابراين مشاهده وضعيت چشم‌ها يكي از شيوه‌هاي بررسي سوءمصرف مواد است كه احتمال مسموم شدن با مواد خطرناك و سمي را در بدن مورد بررسي قرار مي‌دهد.


 رنگ چشم براي تشخيص بيماري كافي است؟

علاوه بر رنگ اصلي چشم، عوامل ديگري از قبيل تغييراتي كه در سطح شبكيه، مردمك و عنبيه چشم قابل مشاهده است در تشخيص و شناسايي بيماري‌ها بسيار موثر است. هر يك از اين تغييرات نشان‌دهنده بروز اختلال يا مشكلي در يكي از ارگان‌هاي بدن است. به‌عنوان مثال نقاط و لكه‌هاي سفيد در سطح چشم نخستين مرحله شروع بيماري يا اختلال است. در اين مرحله فرد از بيماري خود خبر ندارد و پس از گذشتن از اين مرحله به مرور علائم بيماري در او ديده مي‌شود. بايد توجه داشت كه در شيوه عنبيه‌شناسي ‌تنها رنگ را براي تشخيص بيماري‌ها مدنظر قرار نمي‌دهند بلكه اجزاي تشكيل‌دهنده و نحوه قرارگيري فيبرهاي عنبيه و فضاهاي ايجاد شده ميان اين فيبرها نيز براي تشخيص بيماري‌ها در انسان ضروري است. به اين ترتيب تعيين ساختار و علائم عمومي عنبيه، تعيين وضعيت ژنتيك و اكتسابي عنبيه و مشاهده و بررسي ظاهر عنبيه بسيار موثر است.




  عنبيه‌شناسي خطراتي هم دارد؟

عنبيه‌شناسي يكي از ارزان‌ترين و كم‌خطرترين شيوه‌هاي تشخيص بيماري در جهان است. در بسياري از كتاب‌ها و مراجع طبي نيز به اين موضوع اشاره شده است كه اين روش علاوه‌بر كم خطري و هزينه‌هاي كم، بدون درد بوده و يكي از سريع‌ترين شيوه‌ها براي تشخيص بيماري و بروز اختلال‌هاي احتمالي در جسم و روان بيماران است. در اين شيوه درمانگران پس از تشخيص بيماري براساس اصولي كه وام گرفته از مكتب‌هاي طب مكمل است به بيمار شيوه درماني ارائه مي‌دهند و با شروع درمان ميزان بهبود و چگونگي روند درمان را از طريق بررسي و معاينه عنبيه تحت‌نظر قرار مي‌دهند.




 رژيم غذايي مناسب براي چشم آبي‌ها

لازم است افراد چشم آبي مصرف روغن زيتون و كتان را در برنامه غذايي خود بگنجانند. اين افراد بهتر است از مصرف بيش از حد انواع گوشت، پنير، شير و خامه پرهيز كرده و اين مواد‌غذايي را كمتر در سبدغذايي روزانه خود داشته باشند. نوشيدن قهوه، چاي و نوشيدني‌هاي بسيار شيرين نيز از ديگر مواردي است كه در برنامه غذايي اين گروه بايد گنجانده شود. به گفته درمانگران شيوه‌هاي طبيعي، درمان با گياهان دارويي مانند قاصدك، گزنه و بومادران از جمله بهترين دارو براي افراد چشم آبي محسوب مي‌شود تا از آن براي پاكسازي دروني بدن استفاده كنند.


  عنبيه هر فرد با ديگري متفاوت است

عنبيه بخش رنگي چشم هر فرد است كه مانند سرانگشتان طرحي خاص و منحصر به‌ فرد است. به اين معنا كه عنبيه هر انساني مانند سرانگشتان او به شخص وي تعلق دارد و از آن مي‌توان براي شناسايي و تشخيص هويت استفاده كرد. در هر يك از عنبيه‌ها 28 هزار پايانه عصبي وجود دارد كه به واسطه غده تالاموس در مغز به تمامي ارگان‌ها و اندام‌ها مرتبط است. در اين بخش 4 لايه فيبري و عروقي وجود دارد كه در عنبيه‌شناسي و تشخيص بيماري‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بروز تغييرات در اين لايه‌ها با كمك ميكروسكوپ و با مهارت متخصص عنبيه‌شناسي قابل رويت است، بنابراين بايد توجه داشت كه عدم‌وجود تغيير در ظاهر چشم نمي‌تواند به تنهايي نشانه سلامت جسم و روح انسان باشد بلكه ممكن است تغييراتي در لايه‌هاي عنبيه وجود داشته باشد كه با چشم غيرمسلح امكان بررسي و شناسايي آن‌ها امكان‌پذير نباشد.


 بيماري شايع ميان چشم آبي‌ها

براساس تحقيقات و مشاهدات درمانگران و متخصصان عنبيه‌شناسي، احتمال ابتلا به سرماخوردگي، گلودرد و التهاب لوزه در افرادي كه چشم‌هاي آبي دارند زياد است. اين افراد كه غالبا در نيم كره‌شمالي زمين و در آب و هواي سرد زندگي مي‌كنند استعداد زيادي براي ابتلا به بيماري‌هايي از قبيل سندرم روده تحريك‌پذير، التهاب مثانه، اگزما و دردهاي مفصلي دارند. از اين‌رو به توصيه درمانگران لازم است اين افراد نسبت به تخليه و پاكسازي لنفاوي خود در طول سال اقدام كنند تا كمتر در معرض ابتلا به اين بيماري‌ها قرار گيرند.


 اگر چشم‌تان قهوه‌اي است سير بخوريد

رژيم متناسب براي افزايش توان و ايمني افرادي كه چشمان قهوه‌اي رنگ دارند، مصرف ميوه‌هاي قرمز رنگ و سبزي‌هايي به رنگ سبز تيره است. اين افراد بهتر است از مصرف شكر تصفيه شده، چربي‌هاي اشباع شده و روغن‌هاي حاوي كلسترول پرهيز كنند يا مصرف آن‌ها را در برنامه غذايي خود به حداقل برسانند. از طرفي مصرف سير، زنجبيل و فلفل در برنامه غذايي اين گروه تاثير زيادي دارد زيرا اين مواد موجب تقويت سيستم گردش خون شده و براي اين گروه بسيار موثر است. افرادي كه چشمان آن‌ها قهوه‌اي رنگ است بايد به‌شدت از استرس و تنش‌هاي محيطي پرهيز داشته باشند زيرا اين موارد موجب بالا رفتن كلسترول و فشار خون در آن‌ها مي‌شود.


 اگر چشمان آبي داريد زنجبيل بخوريد

مصرف گياهاني مانند زنجبيل، جنسينگ و سير نيز از ديگر مواد طبيعي است كه در تقويت و افزايش توان سيستم ايمني افرادي كه چشم آبي هستند، موثر است. متخصصان و درمانگران بر اين باورند كه ورزش‌هايي مانند شنا، حركات كششي ذهن و جسم(يوگا)، تاي‌چي و ديگر تمرين‌هاي تنفسي و تمركزي نيز براي اين افراد بسيار سودمند است. از طرفي استفاده متوالي از آب گرم و سرد هنگام استحمام تاثير زيادي در تنظيم جريان خون و لنف بدن دارد و به افزايش ايمني جسم اين گروه كمك مي‌كند.




اگر چشم‌تان چند رنگ است اين نكته را بخوانيد

افرادي كه چشم‌هاي سبز دارند در 2 گروه تقسيم مي‌شوند. گروه اول چشمان‌شان كاملا سبز رنگ است و گروه دوم افرادي هستند كه رنگ چشم‌هاي آن‌ها در بخش مركز قهوه‌اي و در محيط سبز رنگ است. در اين حالت هر چه ميزان سبزي چشم بيشتر باشد از ويژگي‌هاي گروهي كه چشمان سبز دارند بيشتر بهره مي‌برند و اگر رنگ قهوه‌اي چشمان‌شان بيشتر باشد ويژگي افرادي كه چشمان قهوه‌اي رنگ دارند در آن‌ها زيادتر است.


ارتباط رنگ چشم با بيماري‌هاي كبد

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه اين افراد بايد به آن توجه كنند تقويت دستگاه گوارش و حفظ تعادل آن است. كبد، كيسه صفرا و لوز المعده از جمله مهم‌ترين ارگان‌ها در بدن اين افراد است كه بايد همواره نسبت به صحت و سلامت آن‌ها توجه داشته باشند. زيرا دستگاه گوارش در اين گروه تمايل به تنبلي و كندي دارد. بنابراين درمانگران معتقدند كه اين افراد بايد از خوردن غذاهاي سنگين يا خوردن چند غذا با هم پرهيز كنند.


اين رژيم غذايي را از دست ندهيد

افرادي كه بيماري‌هاي كبد دارند بهتر است از مصرف چربي‌هاي اشباع شده پرهيز كنند و وعده‌هاي غذايي را سر ساعت و با آرامش به دور از فشار و استرس ميل كنند. مصرف ميوه‌هايي از خانواده تمشك و همين‌طور گياهاني با طعم گزنده در حفظ سلامت و افزايش ايمني اين گروه بسيار موثر است. به گفته درمانگران؛ گنجاندن گياه دارويي افسنتين، پوست ليمو و نارنج را براي افرادي كه رنگ چشم سبز و قهوه‌اي دارند بسيار مفيد مي‌دانند. علاوه بر اين افرادي كه چشم سبز(رنگ‌چشم اين افراد مخلوط است)دارند مي‌توانند از مرزنجوش، نعنا و گياه به ليمو در سبد غذايي خود مصرف كنند تا به اين ترتيب گازهاي روده را در بدن‌شان كنترل كرده و كاهش داده و هضم بهتري داشته باشند. ورزش حركات كششي ذهن و جسم (يوگا) يكي از بهترين ورزش‌ها براي اين گروه محسوب مي‌شود.


چشم قهوه‌اي‌ها به چه بيماري‌هايي مبتلا مي‌شوند؟

بنا به نظريه عنبيه شناسان افرادي كه چشمان قهوه‌اي رنگ دارند استعداد ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت، چربي خون، سنگ كليه، سنگ كيسه صفرا و برخي از تومورها را دارند. اين افراد در آب و هواي مناطق سردسير به‌دليل تاثير سرما بر گردش جريان‌خون‌شان دچار اختلال در سيستم گردش خون شده و با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شوند. بنابراين به‌طور طبيعي اين افراد در شرايط آب و هوايي گرم شرايط سازگارتري دارند. زناني كه در اين گروه قرار مي‌گيرند و چشم‌هاي قهوه‌اي رنگ دارند غالبا قاعدگي‌هاي پرحجم با لخته‌هاي تيره رنگ مشاهده مي‌كنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط *yoksel* ، ★★melika★★
آگهی
#2
ممنون Rolleyes
چشم رنگي‌ و همه دردسرهایش 1
چشم رنگي‌ و همه دردسرهایش 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان