امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هفته ای 2 بیمار در شیراز پیوند مغز استخوان می شوند!

#1
Sad 
به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی شیراز، 'مریم ذاكری نیا' روزدوشنبه افزود: بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان نمازی در سال 69 مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی و اجرا و در سال 72 پذیرش بیمار در آن شروع شد.

وی گفت: اولین پیوند در ایران در بیمارستان شریعتی تهران در یك بخش معمولی انجام شد، این در حالی بود كه شیراز پس از آن، پیوند مغز استخوان را در بخش ویژه این نوع پیوند و مطابق با استانداردهای بین المللی آغاز كرد.

ذاكری نیا با اشاره به اینكه هوایی كه وارد اتاق بیماران در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی می شود برای عاری شدن از هر نوع میكروب و قارچ از سه نوع فیلتر عبور می كند و با فشار مثبت وارد اتاق ها می شود، اظهار داشت: بیمارانی كه پیوند مغز استخوان می شوند به دلیل شیمی درمانی قوی پیش از پیوند، مغز استخوانشان از بین می رود كه به همین دلیل گلبولهای سفید در خون به صفر می رسد تا آمادگی دریافت مغز استخوان و سلول ها ی جدید را پیدا كنند.

وی افزود: مغز استخوان جدید یا سلولهای بنیادی از خون در هنگام پیوند به بیمار تزریق می شود و بین 2 هفته تا یك ماه طول می كشد كه پیوند بگیرد و تعداد گلبولهای سفید بیمار بالا بیاید، طی این مدت تا گلبولهای سفید افزایش یابند بیمار مستعد ابتلا به هر نوع عفونت میكربی یا قارچ و ویروس است كه بر این اساس نیازمند دریافت خدمات لازم از جمله هوای تمیز است.

این فوق تخصص خون و سرطان بیان كرد: بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی شیراز در كشور نخستین بخشی بود كه این استانداردها را مطابق با دنیا برای بیماران فراهم كرد.

وی اظهار داشت: از سال 72 تاكنون 620 بیمار در این بخش، پیوند مغز استخوان شده اند كه شامل بیماران تالاسمی، سرطان های خون و غدد لنفاوی، میلوم مولتی پل و سایر بیماری ها بوده اند.

رییس بخش پیوند مغز و استخوان دانشگاه شیراز گفت: موفقیت پیوند در این بخش بین 40 تا 80 درصد است كه با استانداردهای بین المللی مطابق است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 10 تخت در بخش پیوند مغز استخوان فعال است، گفت: هر بیمار پس از پیوند بین یك تا سه ماه در بخش بستری می شود كه نیاز به مراقبت پرستار و متخصص دارد كه به خوبی می توان گفت برای دریافت بهترین نتیجه اداره بخش به صورت گروهی انجام می شود.

ذاكری نیا با اشاره به اینكه پرستاران فعال در این بخش نیاز به گذراندن دوره های ویژه دارند، افزود: این بخش در صورت تامین پرستار توانایی پذیرش بیمار تا 18 نفر را دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 3 مركز پیوند مغز استخوان دركشور فعالیت می كنند كه 2 مركز در تهران است و بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشكی شیراز تنها مركز پیوند مغز استخوان در جنوب كشور است.

ذاكری نیا با بیان اینكه هزینه درمان پیوند مغز استخوان در كشور ما نسبت به كشورهای اروپایی و آمریكا بسیاركمتر است، افزود: فعالیت بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان نمازی شیراز موجب شده كه بیماران در داخل كشور بتوانند این خدمات درمانی را دریافت كنند كه این مسئله صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای كشور به دنبال دارد.
YOU EITHER DIE A HERO OR YOU LIVE LONG ENOUGH TO SEE YOURSELF BECOME THE VILLAIN

هفته ای 2 بیمار در شیراز پیوند مغز استخوان می شوند! 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیوند یونی
  پیوند فلزی
  پیوند کووالانسی
  پیوند داتیو
  اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابه‌جا شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟
  ویروس‌ها چگونه ما را بیمار می‌کنند؟
  پیوند عضو از خوک به انسان یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک شد...
  كم سوادها زودتر پیر می‌شوند یا باسوادها ؟!
  عادت هائی که سبب از بین رفتن سلول های مغز می شوند:
  ویروس های ۳۰ هزار ساله ای که با ذوب یخ بیدار می شوند!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان