امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ناراحتی‌های کلیوی ریشه در کم نوشیدن مایعات دارد

#1
یک متخصص تغذیه با بیان این‌که بسیاری از ناراحتی‌های کلیوی در سالمندان ریشه در مصرف کم مایعات دارد، گفت: وقتی آب کمتر می‌خوریم، مشکلات شدیدی مانند سردرد و مشکلات کلیوی رخ می‌دهد.
ناراحتی‌های کلیوی ریشه در کم نوشیدن مایعات دارد

به گزارش تندرست نیوز، مرتضی صفوی، دانشیار دانشگاه و متخصص تغذیه با تاکید بر این‌که نیاز به آب در فصول مختلف تفاوت نمی‌کند، گفت: در فصل گرما، تعریق صورت می‌گیرد و نیاز به مصرف آب بیشتر می‌شود. مثلا فردی که شاطر است و پشت تنور می‌ایستد طبیعی است که به دلیل تعریق به آب بیشتری نیاز دارد، ولی در شرایط عادی آب برای سوخت و ساز و برای شاداب کردن پوست و مو لازم است. بنابراین نباید این را متمایز کنیم و بدانیم در تمامی فصل‌های سال بدن ما به آب نیاز دارد.

وی در ادامه به تاثیرات کم نوشیدن آب بر سلامت جسم اشاره و بیان کرد: کم نوشیدن آب روی سلامت جسم قطعا تاثیراتی می‌گذارد. به دلیل این‌که سوخت و ساز خوب انجام نمی‌شود وقتی آب کمتر می‌خوریم، مشکلات شدیدی مانند سردرد و مشکلات کلیوی رخ می‌دهد. وقتی که ادرار به دلیل نخوردن آب غلیظ می‌شود همین می‌تواند زمینه ایجاد کریستال‌ها، عفونت‌ها و سنگ‌ها در سیستم ادراری شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: البته دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی این‌که واقعا افراد روزی هفت الی هشت لیوان آب بخورند که این خیلی خیلی خوب است. از طرفی دیگر بعضی از نظریه پردازان عقیده دارند که فرد فقط در مواقع تشنگی باید آب بخورد که البته این هم درست است. این دو دیدگاه یکسان است؛ زیرا کسی که نیاز به آب دارد طبیعتا تشنه خواهد شد. ولی کسی که آب و نوشیدنی‌های سالم (آب‌میوه های بدون شکر) زیاد می‌نوشد، در این گونه موارد اصلا ایجاد تشنگی نمی‌شود. پس در هر صورت اعتقاد داریم که مصرف مایعات را بیشتر کنید.

ضفوی در ادامه تاکید کرد: خیلی از ناراحتی‌های کلیوی که به خصوص در سالمندان ایجاد می‌شود قطعا ریشه در کم خوردن مایعات دارد. آب مایه حیات است و می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد. استفاده کردن از آب سالم می‌تواند سلامتی را به دنبال داشته باشد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که برای ورزشکاران چه مقدار آب روزانه لازم است، گفت: بسته به نوع ورزش مقدار آب متفاوت است. فردی که عرق می‌کند و فعالیت‌های زیاد و تحرکات زیاد دارد طبیعی است که یک میزان بسیار بالایی، چند لیتر آب بدن به دلیل عرق کردن مداوم و دویدن بیش از حد از دست می‌دهد. وقتی که این آب‌ها از راه تعریق دست می‌رود، املاح و ویتامین‌ها هم از بین می‌روند.

وی ادامه داد: بنابراین آب سالم استفاده کنیم که هم نیازهای بدن و هم املاح مورد نیاز تامین شود به خصوص املاح اگر تنظیمش به هم بخورد، الکترولیت‌ها (به خصوص سدیم، پتاسیم و کلورین‌ها) اگر تعادلش به هم بخورد واقعا می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. حتما دقت کنیم وقتی آب بدن‌مان به هر دلیلی به دلیل شغل، ورزش، شرایط گرما کم شود باید آب بدن را جبران کنیم.

این متخصص تغذیه در پایان اظهار کرد: باید حتما میزان آب را برای دریافت ورزشکاران، متناسب با نوع ورزشی که انجام می‌دهند افزایش بدهیم.






دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اخبار سلامتی تندرست نیوز -http://tandorostnews.ir
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیلر ماروچی چه ویژگی‌هایی دارد؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  آیا درمان خانگی فیستول با گیاهان دارویی واقعیت دارد؟
  خونریزی مقعد چه ارتباطی با بیماری بواسیر دارد؟
  دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟
  رابطه زناشویی در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟
  بدترین موقع برای “نوشیدن آب” چه زمانی است؟
  بدانید از عوارض مرگبار نوشیدن زیاد آب !
  خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان آب گرم
  چشم بند خواب چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان