امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آموزش تعمیر لپ تاپ

#1
کسانیکه میخواهند تعمیرات لپ تاپ را آموزش ببینند در ابتدا باید با مدلهای مختلف این دستگاه آشنا شوند که بتوانند راحت لپ تاپ ها را باز و بسته کنند. دانش بالا درباره قطعاتی مانند پردازنده، حافظه، هارد دیسک و صفحه نمایش باعث عملکرد و تشخصیص بهتر عیب در لپ تاپ ها میشود.
دوستانی که کار مونتاژ و کار تعمیر سخت افزاری کامپیوتر را انجام میدهند بزودی باید خود را آپدیت کنند چرا که کامپیوترهای بزرگ خانگی که به PC پی سی معروف هستند کم کم جای خود را به لپ تاپ ها داده اند و گستردگی و فروش این نوع دستگاهها زیاد است. به همین دلیل خرابی این دستگاهها در سالهای اخیر بیشتر شده است. آموزش تعمیرات لپ تاپ برای مغازه داران و کسانیکه میخواهند در شرکت های تعمیرات فعالیت کنند و یا شرکتی در این زمینه راه اندازی کنند مناسب و مفید میباشد.

آموزش تعمیرات، نحوه عیب یابی قطعات و بررسی نوع خرابی لپ تاپ ها

همانطور که اشاره شد کسانی در ابتدای کار موفق تر هستند که اطلاعات خوبی روی قطعات لپ تاپ دارند. بطور مثال اگر لپ تاپی دارای چیپ گرافیکی AMD و یا nVidia است اگر تصویر ندهد یک نوع رفتار نمیشود. معمولا تجربه نشان داده که چیپ ان وی دیا روی لپ تاپ ها حرارت کمتری تولید میکنند ولی چیپ های AMD بمراتب خیلی سریعتر داغ میکنند و منجر به لحیم سردی و قطعی روی برد میشوند. این نکته خیلی مهمی است که اکثر تعمیرکاران لپ تاپ به آن اهمیت میدهند.
پس شروع کار تعمیرات نوت بوک برای کاربران با داشتن دانش قطعات مفید تر خواهد بود. تکنولوژی لپ تاپ ها در چند سال گذشته از لحاظ دید تعمیرات زیاد تفاوتی نداشته و میتوان اینگونه بیان کرد که کسانیکه چند سال پیش این دستگاهها را تعمیر میکردند نیاز به آپدیت زیادی ندارند. گام اول در تعمیر لپ تاپ باز کردن و رسیدن به برد اصلی آن است. بیشترین خرابی هایی که لپ تاپ را به تعمیرگاه میبرند اشکالاتی است که برای برد و مدار این دستگاهها بوجود می آید. خیلی از این اشکالات در اثر استفاده ناصحیح کاربران بوجود می آید. شاید 30% اشکالاتی که برای لپ تاپ بوجود می آید از طراحی و ساخت دستگاه است. بیشتر لپ تاپ ها مانند دل، سونی، توشیبا، ایسر، ایسوس، از پشت باز میشوند. برای لپ تاپ های جدید قاب یکسره طراحی شده است ولی خیلی لپ تاپ ها برای تعویض رم و یا هارد و درایو قاب مجزا با پیچ مجزا دارند. لپ تاپ های شرکت اپل دارای پیچ گوشتی مخصوص برای باز کردن هستند. ظرافت لپ تاپ های اپل جهت بازکردن بیشتر از بقیه است. سعی کنید برای باز کردن لپ تاپها از پیچ گوشتی با سری فولادی و مناسب استفاده کنید تا پیچ ها خراب نشوند. دسته بندی پیچ ها در لپ تاپ ها یکی است. معمولا شماره ای کنار دایره ای که پیچ داخل ان است نوشته شده است. علایم یکسان دارای پیچ های یک اندازه هستند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیر مودم ،دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش مهندسی معکوس ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیر دوربین ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیر دی وی آر ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیرات ایسیو
جهت تعمیر لپ تاپ بعد از اینکه باز شد قطعات رم و هارد و درایو را در میاوریم. رم بصورت کشویی و با گیره به بورد وصل است ولی هارد و درایو با پیچ به اسکلت و بدنه لپ تاپ وصل است. برای باز کردن آن دقت کنید که بزور و سختی آنها را خارج نکنیم. پیچ هایشان را هم مجزا از پیچ های بدنه قرار دهید که ترکیب نشود. بدنه لپ تاپ در برابر خط و خش ظریف است و دقت زیادی در اسمبل و مونتاژ آن داشته باشید. باز کردن لپ تاپ و تعمیر آن میز بزرگ و نرم لازم دارد که آسیب به دستگاه نرساند. میتوانید از سفره های لاستیکی نسوز و روشن روی روکش آن استفده کنید.

برخی از اشکالات مختلف لپ تاپ ها از زبان کاربران

لپ تاپ هنگ میکند؛ این حالت خرابی لپ تاپ ممکن است در اثر گرمایی است که بیش از حد پردازنده و چیپ شمالی مین برد لپ تاپ تولید میکند اتفاق بیفتد. البته بررسی اینکه چرا این اتفاق افتاده یعنی مدت زمان هنگ و زمان خرابی مهم است. اگر هنگ در ویندوز هر چند دقیقه باشد ممکن است نرم افزاری باشد و اشکال از نرم افزارهای ویندوز یا بایوس دستگاه باشد. اگر هنگ در اثر حرارت باشد مرتبط به چیپ ها و یا خرابی قطعات اطراف پردازنده است. این قطعات قابل تعویض هستند. همچنین چیپ شمالی و جنوبی مادربرد را میتوان برداشت و پایه سازی کرد و دوباره روی برد قرار داد.
ریبال کردن چیپ مادربرد نوت بوک و چیپ مادربرد کامپیوتر اصطلاحی است که برداشتن و پایه سازی کردن آن و قرار دادن دوباره آن روی برد گفته میشود. این کار درحالتی است که چیپ گرمای زیادی تولید میکند، سیستم هنگ میکند و بعد از بررسی به این قطعه میرسیم. گرافیک دستگاه نیز قابلیت ریبال دارد. بطور کل چیپ هایی که پایه از زیر دارند ای سی های بی جی ای BGA گفته میشوند. این ای سی ها امور مهم و سنگین را در پردازش تصویر و کنترل CPU و بخش های اصلی مین برد را دارند و با این مسئولیت باید خنک نگه داشته شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند. گاهی اوقات با تمیز کردن لپ تاپ که خیلی وقته باز نشده و خاک زیادی دارد با تمیز کردن فن ها بوسیله اسپری تینر ناهید خشک و ناهید چرب و زدن خمیر سلیکون دوباره احیا شود.
برخی دیگر از خرابی های یک لب تاپ تصویر چند ثانیه بعد از روشن شدن می آید و زود میرود و یا صفحه نمایش لپ تاپ شطرنجی و خط دار است. که اینگونه موارد هم بیشتر از ای سی ها و قطعات اطراف رم میباشد. ناگفته نماند که رفتن به سراغ بخش های نامبرده روی مینبرد نوت بوک در صورتی است که شما رم و هارد دیسک و پردازنده آنرا تست کرده باشید و از سلامتی هر یک اطمینان داشته باشید. یعنی وقتی لپ تاپی بدون تصویر و با اشکالات بالا برای تعمیر آورده میشود در ابتدا بعد از اینکه نرم افزاری مورد بررسی قرار گرفت و خواستیم سراغ سخت افزار آن برویم حتما رم و پردازنده و هارد دیسک را چک کنیم. چراکه  خیلی از اشکالات مربوط به خرابی ویندوز و سیستم عامل دستگاه است. سیستم عامل مک آی ا اس میباشد که با تعویض ان خیلی از مشکلات مک بوک حل میشود. البته سیستم عامل iOS دیرتر از ویندوز خراب میشود.
بعد از چک کردن و نصب سیستم عامل روی نوت بوک به سراغ تعویض رم و هارد بروید. هارد دیسک ها بسیار ظریف هستند و بسرعت بدسکتور میگیرند. سکتورهای خراب روی هاردهای سیلندری در اثر ضربه های کم و زیادی است که در حین اینکه روشن است به دستگاه وارد میشود. هارد دیسک لپ تاپهای جدید SSD بوده و براحتی خراب نمیشوند. سرعت هارد های اس اس دی بسیار بالا میباشد. گاهی با تمیز کردن پایه رم ها و یا جابجایی پایه های یک و دو میتوانید پی به خرابی رم ببرید. اکثر نوت بوک ها دارای دو اسلات رم هستند. شما میتوانید اگر یک رم روی لپ تاپ دارید روی اسلات دیگری بگذارید و یا ضربدری آنها را تغییر دهید. هنگ کردن لپ تاپ ممکن است در اثر رم خراب باشد. رم یکی از قطعات آسیب پذیر روی نوت بوک است که طول عمر آن بستگی به کیفیت و کارخانه سازنده آن دارد.
آموزش تعمیرات لپ تاپ دارای مباحث گسترده ای میباشد که در ابتدا باید قطعات SMD و ابزارهای تعمیرات را بشناسیم و سپس سراغ مسیر یابی و عیب یابی بورد لپ تاپ برویم. مواردی که در اینجا گفته میشود بیشتر قلقهای کاری است که تعمیرکاران در آن استفاده میکنند تا سریعتر به هدف خود برسند. تمام موارد گفته شده منطق علمی خود را دارد و بحث طولانی در بر میگیرد. یک تعمیرکار لپ تاپ مانند یک پزشک باید بداند در اثر چه مسئله ای اتفاق به سراغش آمده است؛ یعنی خرابی در اثر چه موردی بوده است. تصمیم گیری برای کسانیکه اطلاعات اولیه روی خرابی لپ تاپ دارند بهتر است.
بعد از قطعه شناسی لپ تاپ ها نوبت به مقررات لحیم کاری و قراردادن صحیح قطعات مخصوصا آی سی های BGA روی بورد میباشد. خیلی وقتها هست که روی برد به اشکال پی میبریم ولی دراثر اشتباه کردن جا زدن قطعات از بورد نمیتوانیم تصویر بگیریم. توصیه میشود بعد از شناخت قطعات لپتاپ روی بردهای خراب در آوردن و قرار دادن قطعات را زیاد تمرین کنیم. کسانیکه بیشترین توانایی را در این زمینه به دست میاورند تقریبا 50 درصد راه را رفته اند. بردهای چندلایه سخت تر از مدارهای تک لایه عیب یابی میشود.
در عیب یابی تعمیر نوت بوک و رفع عیب ابزارها نقش مهمی دارند. داشتن هویه با نوک اس ام دی، مولتی متر دیجیتال، انواع پنس، هیتر، سشوار صنعتی، دستگاه BGA Machine و ابزارهای دیگر حتما در تعمیر لپتاپ تاثیر گذار است. در اصل آموزش تعمیر نوت بوک با ابزار دقیق میتوانید براحتی عیب یابی و رفع عیب کنید. راه اندازی یک تعمیرگاه درصورتیکه ابزار مناسبی نداشته باشید منجر به کندی و خرابی بیشتر دستگاه میگردد. دستگاههای آی آر و بی جی ای ماشین انواع مختلفی دارند که نقش موثری در برداشتن و جا زدن IC های بی جی ای دارند. BGA IC ها معمولا پایه هایی از زیر دارند که روی برد لپ تاپ و مین بردهای کامپیوتر حتما قرار دارند. گرمای زیادی که این قطعات تولید میکنند باعث خرابی آنها میشود. همانطور که گفته شد با ریبال کردن یعنی برداشتن چیپ ها و پایه سازی صحیح آنها با توپ قلع امکان درست شدن دارند. توجه داشته باشید که برای این کار توپ قلع و شابلون لازم است. سعی کنید تاریخ انقضاء توپ قلع را برای شابلون کاری بررسی کنید و حتما از شابلون نسوز و نازک برای پایه سازی استفاده کنید.
همیشه سعی کنید از بهترین مواد برای برداشتن و لحیم کاری نوت بوک استفاده کنید. حتما بعد از لحیم کاری برد را شستشو دهید. خشک کردن برد بعد از شستشو الزامی است. حتما پمپ هوای باد داشته باشید تا از زیر پایه های IC بتوانید مایع فلکس و روغن قلع باقیمانده را خارج کنید. از مسواک نرم برای شستشوی پایه آی سی ها استفاده کنید. تینر مرغوب نیز برای برخی از بردها در شستشو بکار میرود. بعد از اینکه ای سی های پایه دار را روی برد جا زدین توسط میکروسکوپ یا لوپ از صحت چسبیدن پایه ها به برد مطمئن شوید. توجه داشته باشید که ای سی ها با دستگاههای هوای گرم، اشتاینر، آی آر، بی جی ای ماشین از روی برداشته و روی برد قرار میگیرند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیرات لپ تاپ ،دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش موبایل ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیر کامپیوتر ،دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش تعمیرات پرینتر
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آموزش:چه زمانی به آپدیت بایوس لپ تاپ نیاز داریم؟
  آموزش شروع کار با لپ تاپ
  آموزش تمیز کردن lcd های لپ تاپ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان