امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زمانی که پیامبر(ص) خبر از شهادت امام حسین(ع) داد

#1
پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسافرتی که داشتند، ناگهان در یکى از رهگذرها ایستاد و در حالى که اشک از چشمانش سرازیر مى‌‏شد، فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏».

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویاهنگامى که امام حسین علیه‌السلام دو ساله شد، براى رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم مسافرتى پیش آمد، ناگهان در یکى از رهگذرها ایستاد و در حالى که اشک از چشمانش سرازیر مى‌‏شد، گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏». یکى از حاضران از علّت ناراحتى پیامبر(ص) پرسید، آن حضرت فرمود: «این جبرئیل است که از زمینى در کنار فرات به نام کربلاست، به من خبر مى‏‌دهد که فرزندم حسین در آن کشته مى‏‌شود.» شخصى پرسید: اى رسول خدا! چه کسى آن حضرت را مى‌‏کشد؟ فرمود: «مردى که نامش یزید است؛ گویى به قتلگاه و مرقد حسین مى‏‌نگرم.»
این نکته قابل ذکر است که منظور از اینکه یزید قاتل امام حسین(ع) است، همان عامل و مسبّب اصلی ماجرای کربلاست. در واقع کسانی که دستور به قتل حضرت دادند، از عاملان و مسببان اصلی قتل شمرده می‌شوند.
پیامبر(ص) به سفر خود ادامه داد و پس از مدّتى غمگین بازگشت، مردم در مسجد اجتماع کردند، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم بر فراز منبر رفت، در حالى که حسن و حسین(ع) در پیش رویش بودند، خطبه خواند. پس از خطبه، دست راستش را بر سر امام حسن(ع) و دست چپش‏ را بر سر امام حسین(ع) قرار داد، سپس سرش را به سوى آسمان بلند کرد و عرض کرد: «خدایا! محمّد بنده و رسول تو است، و این دو پاک‌ترین خاندان من و برترین افراد خانواده و شجره من هستند، این دو را بعد از خود در میان امّتم به یادگار مى‏‌گذارم. جبرئیل به من خبر داد که این پسرم  کشته و واگذاشته مى‏‌شود، خدایا!کشته شدن در راه خدا را براى او مبارک گردان و او را از سادات و سروران شهیدان قرار بده. خدایا! به قاتل و خوارکننده او برکت نده؛ اللَّهُمَّ إِنَّ مُحَمَّداً عَبْدُکَ وَ نَبِیُّکَ وَ هَذَانِ أَطَائِبُ عِتْرَتِی وَ خِیَارُ ذُرِّیَّتِی وَ أُرُومَتِی وَ مَنْ أُخَلِّفُهُمَا فِی أُمَّتِی وَ قَدْ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ ع أَنَّ وَلَدِی هَذَا مَقْتُولٌ‏ مَخْذُولٌ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَهُ فِی قَتْلِهِ وَ اجْعَلْهُ مِنْ سَادَاتِ الشُّهَدَاءِ اللَّهُمَّ وَ لَا تُبَارِکْ فِی قَاتِلِهِ وَ خَاذِلِه‏»
همه حاضران با صداى بلند، زار زار گریستند، پیامبر(ص) به آنها فرمود: «أ تبکون و لاتنصرونه‏؛ آیا گریه مى‏‌کنید، ولى او را یارى نمى‌‏کنید؟». (لهوف، ترجمه قهری، ص17)
در بخش دومِ روایت پیامبر(ص) نکته‌ای که بسیار جای دقت و تأمل دارد، موضوع دعای پیامبر(ص) مبنی بر «برکت دادن به قتل یا شهادت امام حسین(ع)» است. عمق دعای حضرت به حدی است که مرزهای زمانی و مکانی را درید به این صورت که خون امام حسین(ع) در هر زمان و مکانی اثر مثبت خود را نشان داد. از زمان به شهادت رسیدن امام(ع) تاکنون همواره جنبش‌های مختلفی با یاد و نام و شعار حضرت رخ داد و باعث شد کمر کفر و ظلم شکسته شود تا جایی که در عصر حاضر، امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب را ثمره عاشورا معرفی کرد و در آینده نیز شعار یاوران مهدی(عج) نیز شعار حسینی خواهد بود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زیباترین جذابترین خطبہ کہ شنیدم (نقد خلافت بعد رحلت پیامبر از زبان امام علی)
  مناجات با امام زمان (عج)
Star آیت‌الله علوی گرگانی: موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست
  عکس های مذهبی از حرم امام رضا در مشهد مقدس
  بعد از امام زمان(ع) چه امامی رجعت خواهد کرد؟
  دلیل ملقب شدن امام هشتم، علی ابن موسی، به رضا چیست؟
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  آیت‌الله نوری‌همدانی: نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند/ لزوم فعالیت مسجد در شبانه
  آیا در میان شاگردان امام باقر و امام صادق علیهما السلام از زنان هم کسی بوده است؟
  امتیازات حضرت خدیجه (س) نسبت به سایر همسران پیامبر (ص)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان