امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922

#1
داستان فیلم :
ناک که کارفرمای هاتر می باشد، او را به ماموریتی طولانی در ترانسیلوانیا و نزد کنت اورلوک می فرستد. در واقع کارفرما به هاتر اعلام می کند که کنت قصد خرید خانه ای در وسیبورگ را دارد اما...

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922 1

کارگردان :
فردریک ویلهلم مورنائو (Friedrich Wilhelm Murnau) یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های سینمای صامت آلمان بود. او نقش عمده‌ای در جنبش سینمای اکسپرسیونیست آلمان داشت. در خلال دهه ۱۹۲۰، بعضی از فیلم‌های صامت او مفقود شدند، اما اکثر آنها نجات یافته‌اند. او با نام اصلی فردریش ویلهلم پلامپ در بیلفلد در استان وست فالیا زاده شد و به دانشگاه هیلدلبرگ برای تحصیل در تاریخ هنر رفت. او نام مورنائو را از شهر کوچکی در آلمان گرفت. مورنائو در جنگ جهانی اول خلبان جنگی بود که بعد از آن و تحت تاثیر آن دورانش اولین فیلمش به نام پسر آبی‌پوش را در سال ۱۹۱۹ ساخت.

نوسفراتو فیلم بسیار مشهور مورنائو ست که یک اقتباس سینمایی از دراکولای برام استوکر می‌باشد که بعد از اینکارش بیوه استوکر بابت اینکار او برای حق کپی رایت اثر شکایت کرد. مورنائو در دادگاه مغلوب شد و دستور داده شد تا تمام نسخ فیلم نابود شود. اما نسخه‌های قاچاقی اثر از این قضیه نجات یافتند. نقش خون‌آشام در این اثر توسط بازیگر تئاتر آلمان ماکس شرک ایفا شده است. خاستگاه آنچه استوکر براساس آن داستان را نگاشته، به یک افسانه رومانیایی مربوط به کنت دراکولا و اینکه احتمالاً هنوز زنده است برمیگردد. یکی دیگر از فیلمهای برجسته او بعد از نوسفراتو فیلم تحقیرشده‌ترین مرد است که در سال ۱۹۲۴ ساخته شد و فیلمنامه آن توسط کارل مایر (یکی از مهمترین چهره‌های جنبش سینمای کامراشپیل است) نوشته شد و بازیگر ستاره آن امیل یانینگز بود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922 1

این فیلم زاویه دید از نظر سوژه دوربین را معرفی کرد که در آن دوربین از دید شخصیت بازی می‌نگرد و از فرمهای بصری برای رساندن حالت روحی شخصیت استفاده می‌کند. این تکنیک همچنین جنبش سینما وریتهرا به جهت وضعیت سوژه پیش بینی می‌کند. علاوه بر این تکنیک در این فیلم، رها کردن دوربین از قیدوبند، ترکیب تصاویر لایه‌های مختلف، پن، تیلت و زوم کردن نیز استفاده می‌شود. همچنین برخلاف کارهای پیشین مورنائو، فیلم تحقیرشده‌ترین مرد بیشتر در جهت سینمای کامراشپیال بوده تا سینمای اکسپرسیونیست. برعکس سینمای اکسپرسیونیست، سینمای کامراشپیل بر اساس مکان بازی دسته‌بندی می‌شوند یعنی اینکه محل بازی فاقد یک طراحی پیچیده است و طرح ماجرا بر اساس بی عدالتی اجتماعی پیش می‌رود.

آخرین فیلم آلمانی مورنائو، فیلم پرهزینه فاوست است که در سال ۱۹۲۶ به بازی یوستا ای‌یکمان در نقش شخصیت خردسال و امیل یانینگز در نقش شخصیت مفیستو و کامیلا هورن در نقش گرچن ساخته شد. این فیلم مورنائو براساس داستان قدیمی فاوست ترسیم شده است. این فیلم به خاطر صحنه‌ای که در آن تصویر مفیستو بالدار بر فراز شهر تخم آفت می‌پاشد مشهور است. مورنائو در سال 1931 بر اثر تصادف درگذشت ..

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922 1

بازیگران :
ماکس شرک (Max Schreck) بازیگر متولد شهر برلین در سال 1879 که ابتدا در کنار پدر به شاگردی پرداخت اما پس از مرگ او تصمیم گرفت به مدرسه بازیگری برود. شرک ابتدا با سفر به نقاط مختلف آلمان در گروه های مختلف تئاتری حضور یافت تا اینکه به عضویت گروه " بازیگران متبکر آلمانی " به ریاست ماکس رینهارد درآمد. او اغلب ایفاگر نقشهای عجیب با گریم های سنگین بود و به خاطر توانایی بازیگری بالا موفق شد در فیلم « نوسفراتو » ایفاگر نقش گراف باشد که نخستین فیلم ترسناک تاریخ سینماست. شرک در سال 1936 بر اثر حمله قلبی درگذشت.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922 1

نکاتی که احتمالا درباره « نوسفراتو » نمی دانید :

۱-نمایش « نوسفراتو » در سوئد به دلیل وجود بیش از حد عناصر ترسناک در فیلم ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا سال 1972 ادامه داشت.
۲-پس از گذشت 85 سال از زمان ساخته شدن فیلم، هنوز دکورهای طبیعی فیلم در شهرهای ویزمر و لوبک دست نخورده باقی مانده اند.
۳-به دلیل مجادله حقوقی بین سازندگان این فیلم و همسر بیوه برام استوکر بر سر داستان فیلم، نگاتیوهای اصلی اثر همگی نابود شدند.
۴-روث لاندشف بازیگر این فیلم گفته بود که در یک سکانس از فیلم او خون آشام را دیده و در کنار ساحل پا به فرار می گذارد. این سکانس در هیچ نسخه ای از فیلم وجود ندارد و حتی در فیلمنامه اصلی « نوسفراتو » هم وجود نداشته است!
۵-در سال 2000 فیلمی به نام « سایه خون آشام » با بازی ویلیام دافو اکران شد. این فیلم درباره مراحل ساخت « نوسفراتو » بود و این مسئله را مطرح می کرد که ماکس شرک واقعا یک خون آشام بوده است!
۶-فیلم در ماه های آگوست و اکتبر سال 1921 فیلمبرداری شده است.
۷-در سالهای گذشته نامهای مختلفی به شخصیت های فیلم اطلاق شده است. برخی در نسخه انگلیسی فیلم، هاتر را توماس یا جاناتان خطاب کرده اند و همچنین نام همسر هاتر که در فیلم اِلن می باشد را مینا نامیده اند!

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه کوتاهی به نوسفراتو، سمفونی وحشت 1922 1

۸-گوستاو فون ونگهیم انتخاب سوم مورنائو برای بازی در نقش هاتر بود.
۹-« نوسفراتو » در میان لیست « 1001 فیلمی که قبل از مرگ باید ببینید » استیون اشنایدر قرار دارد.
داستان فیلم در سال 1838 رخ می دهد.
۱۰-« نوسفراتو » همچنین در لیست « برترین فیلمهای تاریخ سینما » از طرف راجر ایبرت قرار دارد.
منبع: سایت مووی مگ
.La mort est le remède
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  « سینما وحشت ! »
Lightbulb | ۶ فیلم فلسفی که نگاه شما به زندگی را به چالش می‌کشد |
  معرفی فیلم سمفونی نهم
  نگاه خیره کارول؛ بررسی Repulsion!
  فیلم هایی که تا چند روز شما را دچار وحشت و توهم خواهند کرد!
  ناراحتی شدید مگان فاکس از نگاه جنسیتی که هالیوود به او داشته
Video جنیفر لارنس به فیلم علمی - تخیلی « به بالا نگاه نکن »
Thumbs Up «دارکوب» بهترین فیلم از نگاه منتقدان و خبرنگاران سینمایی ارمنستان!
  نگاه کوتاهی به فیلم آلفاویل، هزارُ نهصدُ شصتُ پنج!
  من یک ستاره ام؛ نگاه کوتاهی به Sunset Blvd

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان