امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

★صورت های ‌فلکی★

#11
صورت فلکی جَدی یا بزغاله(Capricornus)

صورت فلکی کم نور جدی در منطقه البروج، شاید اولین صورت فلکی است که از دوران ما قبل تاریخ شناخته شده است، تصویر بز یا ترکیب بز – ماهی در لوحه های به جا مانده از ۳۰۰۰ سال قبل بابلی ها کشف گردیده است. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۹ شهریور و مساحت آن ۴۱۴ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

صورت فلکی بُزغاله یا جَدی (Capricornus) یکی از صور فلکی منطقه البروج است. این پیکر آسمانی، مثلث از شکل‌ افتاده‌ای است که ستارگان نسبتاً کم‌نوری دارد.این صورت فلکی ستاره ی بارز و قابل توجهی ندارد لیکن رصدگران و ناظران زمینی آنرا به شکل مثلث بزرگی که اضلاع آن کمی قوس برداشته اند می بینند.

ستاره ها

این صورت فلکی ستاره قابل توجهی نداشته و درخشنده ترین آنها از قدر سوم است. درخشنده ترین ستاره این صورت فلکی ستاره دلتای جدی متغیری است که منحنی نوری آن خیلی کم تغییر میکند.

اجرام عمقی آسمان

از اجرام عمقی این صورت فلکی میتوان از خوشه ستاره ای M30 نام برد که در حدود ۴ درجه ی ، جنوب شرقی زتای جدی قرار دارد و قدری در حدود ۷+ دارد. بهترین حالت دید را با تلسکوپ میتوان داشت. از دیگر اجرام عمقی میتوان خوشه کهکشانی NGC ۷۱۰۳ و کهکشان مارپیچی NGC ۶۹۰۷ را نام برد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه

پیشینیان ما ، در منطقه دریای مدیترانه و خاورمیانه علاقه زیادی به موجودات افسانه ای داشتند ؛ موجوداتی خیالی که از ترکیب اعضای موجودات واقعی و معمولی شکل می گرفتند از قبیل ” مینو تاروس ” ( هیولای آدم خوار با سر گاومیش) و انسانهای اسب پیکر. عجیب تر از آنها بزماهی است ، که قبلا” در بابل قدیم نقش مهمی را بازی می کرد. یونانیان باستان بر این باور بودند که ” پان ” ( pan ) خدای جنگل در نبردی که خدایان علیه غولهای افسانه ای در پیش گرفتند، برای آنکه بتواند از چنگ دشمنان فرار کند ، خود را به رودخانه ای انداخت. او می خواست مانند شماری از دیگر خدایان برای استتار خود را به شکل ماهی در آورد. چون او دیر به داخل آب پرید ، تنها نیمه پایینی او تبدیل به دم ماهی شد و سرشاخدارش به شکل بز در آمد. به این ترتیب موجود عجیب و خیالی بز ماهی خلق شد، که بعد زئوس خدای خدایان او را به آسمان انتقال داد. صورت فلکی بزماهی را امروزه بیشتر جدی می خوانند . برای این اسم نیز افسانه ای وجود دارد . می گویند زمانی که ” زئوس ” نبرد بر سر قدرت را با پدرش ” کرونوس ” ( cronous ) آغاز کرد ، آیجیپان ” (aigipan ) ، پسر خدای جنگل به شکل یک بز کوهی در کنار او قرار گرفت و از او حمایت کرد. زئوس خدای پیروزمند ، برای قدردانی از کمک ” آیجیپان ” بعدا” او را به یک صورت فلکی تبدیل کرد.
پاسخ
آگهی
#12
صورت فلکی دجاجه یا قو (Cygnus)

ماکیان(Cygnus) نام یک صورت فلکی در نیمکره شمالی آسمان است. این صورت فلکی در اواخر تابستان به بیشترین زاویه از افق می رسد و به شکل یک قو در پهنه کهکشان راه شیری قرار داشته و در بر گیرنده چندین سحابی جالب و دسته های بزرگ و پراکنده ستاره ای می باشد. زمان رسیدن به نصف النهار ۱۹ شهریور و مساحت آن ۸۰۴ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2
دجاجه صورت فلکی روشن و وسیعی است که هم یادآور نام سنتی خود یعنی قو بوده و هم اسم غیر رسمی‌اش ، صلیب شمالی را دارد. این صورت فلکی صلیب گونه در میانه راه شیری واقع است. نورانی‌ترین ستاره دجاجه که در دم قرار دارد ردف یا دمچه یا دنب ماکیان نامیده می‌شود. در کنار این ستاره ، شکاف تاریکی در راه شیری دیده می‌شود که به گونی ذغال مشهور است.

ستاره ها


آلفای این صورت فلکی دنب است که در عربی معنای دم را می‌دهد. ستاره دنب بسیار نورانی و یک ستاره ابر غول است که با ما ۱۵۰۰ سال نوری فاصله دارد و قدر ظاهری آن ۱٫۳ است. ستاره بتا یک ستاره دوتایی زیبا به نام منقار دجاجه با فاصله ۳۹۰ سال نوری می‌باشد. منقار دجاجه با چشم غیر مسلح همانند یک ستاره تکی با قدر ۳٫۱ به نظر می‌رسد در حالی که با تلسکوپی کوچک می‌توان آن را به رنگ طلایی از نوع K3III می‌باشد به اتفاق همدم آبی ضعیفش در طیف B9V مشاهده کرد.

اجرام عمقی آسمان

M39 یک خوشه باز از قدر پنجم با فاصله ی ۸۰۰ سال نوری تا زمین شامل ۲۵ ستاره در منطقه ای به قطر ۳۰ دقیقه قوسی است. NGC 6871 هم خوشه ای باز با قدر ۵ با ۶۰ ستاره در منطقه ای به قطر ۱۳ دقیقه قوسی و به فاصله ۴۰۰۰ سال نوری تاز مین واقع شده است. سحابی NGC 6960 باقیمانده وسیع یک ابرنواختر بزرگ است که در جنوب ستاره اپسیلون قو واقع شده است. NGC 7000 یا سحابی امریکای شمالی هم در چند درجه ای شرق دنب قرار دارد. در شب های تاریک هر دو را می توان از درون دوربین های دو چشمی یا تلسکوپ های کوچک مشاهده کرد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه

صورت فلکی دجاجه با بخشی از افسانه صورت فلکی جوزا تلاقی دارد. داستان از این قرار است که زئوس برای اغوا زنی شوهر دار، خود را به شکل قوی زیبایی در می آورد. این قو همان صورت فلکی روشن و وسیع دجاجه است که با پروازی آرام و زیبا در برکه ای که لدا در آن مشغول آب تنی بود، فرود می آید. لدای پریچهر مسحور قوی سپید گردید که با وقار تمام به طرف او می آمد، قو لدا را فریب داده و در آغوش می کشد. بدین سان فرزندان لدا از تخم هایی که زئوس ایجاد کرده بود سر بیرون می آورند. البته در مورد صورت فلکی دجاجه دو افسانه دیگر نیز وجود دارد:بنابر اسطوره ای دیگر ارفئوس موسیقیدان و شاعر اسطوره ها پس از کشته شدن به قویی تبدیل می شود و وصیت می کند که او را در آسمان در کنار چنگ رومی جای دهند و اسطوره ای دیگر می گوید: که این قو در اصل پسر پوسایدون، ایزد دریاهاست که آشیل او را خفه کرد و وسایدون برای جاودانه نگه داشتنش، او را به صورت یک قو در آورد و در آسمان جای داد.
پاسخ
#13
صورت فلکی ماهی جنوبی (PsA)

صورت فلکی ماهی جنوبی یا حوت (Piscis Australis) یکی از صورت های فلکی نیمکره ی شمالی آسمان است. زمان رسیدن به نصف النهار ۱۸ مهر و مساحت آن ۲۴۵ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2
صورت فلکی ماهی جنوبی از دوران کلاسیک یونانی و رومی شناخته شده بود ولی به نظر می رسد. حوت جنوبی در اکثر اوقات به شکل یک ماهی در آسمان دیده می شود که انگار مشغول نوشیدن آب از نهری است که از کوزه در دست صورت فلکی دلو، که در شمال آن قرار گرفته، جاری می شود. این صورت فلکی را در جنوب صورت های فلکی دلو و جدی می توان به سادگی تشخیص داد. بجز ستاره فم الحوت بقیه ستاره های حوت جنوبی فقط از قدر چهارم هستند.

ستاره ها

ستاره ها این صورت فلکی دارای یک ستاره قدر اول به نام فم‌الحوت است که باعث می‌گردد این صورت فلکی را در جنوب صورتهای فلکی دلو و جدی بتوان به سادگی تشخیص داد. بقیه ستاره های حوت جنوبی فقط از قدر چهارم هستند. آلفای حوت جنوبی به نام فم‌الحوت است که از لغت عربی آن به معنای دهان ماهی گرفته شده است. طیف آن از نوع A3 V و قدر آن ۲ است. فم‌الحوت تنها ستاره قدر اول در این قسمت از آسمان می‌باشد؛ لذا پیدا کردنش کار ساده‌ای است. فاصله‌ی آن تا ما ۲۲ سال نوری برآورد می‌گردد؛ لذا یکی از ستارگان نزدیک به منظومه شمسی محسوب می‌شود.

اجرام عمقی آسمان

در این صورت فلکی هیچ جرمی که به سادگی قابل مشاهده شود وجود ندارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه

بنابر افسانه های یونانی، زمانی که تیفون غول شروع به نابودی ایزدان قدیمی تیتان می کندایزد بانو آفرودیت که سمبل عشق و شهوت بود به همراه پسرش ارس، برای نجات از چنگال هیولای وحشی فرار می کنند و در انبوه نیزارها در نزدیکی رود فرات مخفی می شوند. در این قسمت دو روایت متفاوت وجود دارد: یکی این که آن دو به درون فرات رفتند و به ماهی تبدیل شدند و سپس شناکنان با دم های به هم گره خورده گریخته اند. گفته شده است آفرودیت از بیم این که مبادا او و فرزندش یکدیگر را گم کنند دم هایشان را با ریسمانی به هم گره زد. در آسمان نیز این دو ماهی اغلب با هم دیده می شدند، به همراه یک ریسمان باریک، برای این که مطمئن باشند هیچ کدامشان دیگری را گم نمی کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Mr. Potato Head
#14
صورت فلکی ثور یا گاو (Tau)

ثور یا گاو یک صورت فلکی شناخته شده ی اولیه است که چهره ی یک گاو نر را که نمادی برای قدرت و باروری در اساطیر بسیاری از تمدن هاست، نشان می دهد. این مکان منزلگاه خوشه های ستاره ای پروین و قلایص در منطقه البروج است و به همین لحاظ ثور، برای علاقمندان به ستاره شناسی مجموعه ی بسیار جالبی است. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۵ دی و مساحت آن ۷۹۷ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

ستاره ها

آلفای ثور یعنی دبران که در عربی به معنای تعقیب کننده (خوشه پروین) است ،چشم گاو را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که متعلق به خوشه قلائص باشد اما در حقیقت چنین نیست و با آن ارتباطی ندارد .طیف این ستاره از نوع K5 III با قدر ۰٫۹ و به فاصله فقط ۶۰ سال نوری با زمین است . ستاره دبران به اندازه کافی روشن است که بتواند نارنجی- قرمز خود را به سادگی به ما نشان دهد.

اجرام عمق آسمان

گروه ۲۰۰ ستاره ای قلائص در وسعتی به طول ۶ درجه و فاصله ۱۴سال نوری از زمین قرار دارد و به شکل حرف V صورت فلکی ثور را میسازد که به سادگی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است .خوشه پروین (M45) در واقع یک خوشه باز ستاره ای نسبتا جوان متشکل از صد ها ستاره در سطحی که ۲ درجه را میپوشاند در فاصله۴٫۵ سال نوری از ما قرار گرفته است. در یکی از شاخ های گاو، مشهورترین باقیمانده ی یک ابرنواختر معروف به سحابی خرچنگ (M1) قرار گرفته که دارای قدر هشتم پوشیده از گاز است که یک تپ اختر در حال چرخش در مرکز این ابر گازی قرار دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه

صورت فلکی ثور یک گاو نر کاملا جوان را نشان می دهد که در بسیاری از تمدن های باستان با نماد نشانه قدرت شناخته شده است. به نظر دکتر مایکل رپینگاک از دانشگاه مانیچ تصویر صورت فلکی ثور و دیگر گاوهای نر در درون دالان غاری در مکانی به نام لاسکاس ترسیم شده است. این نقاشی ها مربوط به زمانی بالغ بر ۱۶۵۰۰ سال پیش می باشند. یکی از نقاشی های گاوهای نر، در نزدیکی چند ستاره خوشه ای قرار دارد که شبیه خوشه پروین یا هفت خواهر است. ظاهرا داستان این گونه است که روزی زئوس برای بازدید از سرزمین هایش سوار بر ارابه چهار اسبی خود از بالای فینیقیه عبور می کرد که ناگهان مسحور زیبایی دختر زیبای اگنور، شاهزاده خانم اروپا می گردد.

او که می دانست برای به چنگ آوردن اروپا می بایست طوری اقدام کند که هرای حسود متوجه نشود، پس گاو سفید رنگش را ماموریت داد تا اروپا را برایش بیاورد، ثور برای رسیدن به فینیقیه باید سفرش را از منطقه خاصی از آسمان آغاز می کرد تا به اروپای زیبا می رسید و این مسیر طوری بود که او می بایست از میان دایره البروج عبور کند. هنگامی که ثور به سرزمین موعود رسید شاهزاده خانم را در حال قدم زدن با دوستانش و چیدن گل های رنگارنگ و معطر در ساحل آرام دید. برای این که ماموریتش را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند، آرام بر ساحل نشست و با وقار تمام به سمت شاهزاده خانم به راه افتاد، دوشیزگان که مبهوت تماشای گاو زیبا بودند. شاهزاده جوان بدون اطلاع از سرنوشت بر پشت ثور سوار شد و حیوان ناگهان برخاست و در افق ناپدید گشت.

دوشیزه جوان که به شدت ترسیده بود با التماس از ثور در خواست کرد که او تنها در میان دریاها رها نسازد. ثور به او فهماند که در ماوریتی از سوی دلباخته وی، زئوس، است و مقصد جزیره کرت می باشد و در آن جا بزرگ ایزدان انتظار عروس زیبایش را می کشد. با عبور از دریای مدیترانه، ثور سرافراز از انجام پیروزمندانه ماموریتش در ساحل جنوبی کرت در گورتینا فرود آمد و نزد زئوس رفت و عروس زیبا را تقدیم به بزرگ ایزدان کرد. زئوس نیز به پاس این عمل، گاو سفید را در آسمان ها نهاد تا همیشه پرستش شود.
پاسخ
#15
صورت فلکی کلب اکبر یا سگ بزرگ(CMa)

نام کلب اکبر (Canis Major) در اصل فقط برای شعرای یمانی (شباهنگ) به عنوان درخشنده‌ترین ستاره آسمان شب به کار می‌رفته که یکی از سگهای جبار بوده است. مصریان باستان طلوع شعرای یمانی به همراه خورشید را به عنوان اول سال جدید جشن می‌گرفتند، زیرا این زمان مصادف با سییلابهای سالانه و تجدید باروری زمین در منطقه رود نیل بوده است. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۶ بهمن و مساحت آن ۳۸۰ درجه مربع می‌باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

ستاره‌ها

آلفای این صورت فلکی که همان شعری یمانی و یا ستاره سگ می‌باشد ستاره ای است سفید آبی با طیف A1 V ، که فاصله آن تا ما فقط ۸٫۸ سال نوری است. این ستاره بسیار نزدیک (پنجمین ستاره نزدیک به منظومه خورشیدی) ، با توجه به میزان انرژی خروجی‌اش که ۲۵ برابر خورشید ماست درخشانترین ستاره آسمان شب است، ضمن اینکه قدر ظاهری آن منهای ۱٫۴۶ و دارای همدمی نزدیک ، کم فروغ بصورت کوتوله‌ای سفید (به نام توله سگ) است که هر پنجاه سال یک بار آن را دور می‌زند. در شرایط خوب رصدی می‌توان همدم آن را از درون تلسکوپ دید.

اجرام عمقی آسمان

در چهار درجه‌ای شعرای یمانی خوشه باز M41 قرار گرفته که به صورت ستاره‌ای از قدر ششم و مات با چشم غیر مسلح به نظر می‌رسد. این خوشه شامل پنجاه ستاره از قدر هفتم در محوطه‌ای به ابعاد ماه بدر است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2
در افسانه

از آن جایی که صورت فلکی جبار در افسانه ها شکارچی است طبیعی به نظر می آید که سگ ها از آن او باشند. در آسمان سگ بزرگ و سگ کوچک هر دو به فاصله اندک، شکارچی را دنبال می کنند. صورت فلکی سگ بزرگ از زمان های باستان نزد یونانیان شناخته شده بود. اما ایشان نتوانستند در ابتداسگ کوچک را یک صورت فلکی مجزا تمیز دهند. همین دلیل است بر این که چرا در اساطیر یونانی، شکارچی فقط یک سگ داشته باشد. اما رومیان سگ کوچک را نیز دومین سگ شکاری شکارچی می دانستند. در اروپای باستان، سگ بزرگ به عنوان لیلاپس. سگ شکاری شگفت آور آکتئون، شناخته شده بود. آکتئون شکارچی ای که بدن عریان آرتمیس، ایزد بانوی ماه و شکار را دید و به شکل گوزن در آمد. در افسانه های رومی نیز کلب اکبر مامور بود تا نگهبان پرنسس اروپا باشد، اما هنگامی که ژوپیتر نام رومی زئوس در هیئت یک وزرای سپیدفام او را اغوا کرد، نتوانست جلوی شاهزاده را بگیرد.

بنا به افسانه ای دیگر آن سگ به دست شاه سرزمین کرت یعنی مینوس افتاد و او نیز برای این که بتواند معشوقه اش پروکریس را تطمیع کند، سگ را به او پیشکش کرد. افسانه دیگری که در مورد سگ بزرگ وجود دارد، می گوید تقدیر برای سگ بزرگ چنین بود که هیچ حیوانی نتواند از چنگال او بگریزد. اما سرنوشت تا جایی برقرار بود که او هنوز با آخرین شکارش برخورد نکرده بود، زیرا آخرین شکار، روباهی بود که در تقدیر او نیز جایی برای شکار شدن وجود نداشت. زئوس این معادله غیر ممکن را با تبدیل کردن هر دوی آن ها به سنگ حل نمود. افسانه لطیفی در مورد سگ کوچک و صاحبش ایکاروس نقل شده است. مرا سگ باوفای ایکاروس بود، این سگ تمام عمر و نیز پس از آن که صاحبش کشته شد در کنار او ماند؛ ایزدان نیز به پاس این وفاداری پس از مرگش او را در آسمان قرار دادند و او سگ کوچک شد.
پاسخ
#16
صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری(CVn)

همانطور که از نام این صورت بر می آید ما با صورتی رو به رو هستیم که آن را به شکل ۲ سگ شکاری در کنار یکدیگر دیده و تجسم کرده اند. صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری(Canes Venatici) در سال ۱۶۷۸ توسط یوهانس هولیوس تعریف شده است که سگانی را اشاره میکند که به دنبال خرس های دب اکبر و اصغر هستند. زمان رسیدن به نصف النهار ۳۰ اردیبهشت و مساحت آن ۴۶۵ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

ستاره ها

آلفا تازی ها درخشنده ترین ستاره این صورت فلکی به نام Cor Caroli (قلب چارلز) نامگذاری شده که احترامی است به شاه انگلستان، چارلز دوم. این یک ستاره دوتایی و ترکیبی از ستارگان نوع A0 V و F0 V با قدر ۲٫۹ و ۵٫۵ می باشد. فاصله این ستاره جفتی تا زمین معادل ۱۳۰ سال نوری است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

اجرام عمقی آسمان

M3 یکی از مجلل ترین خوشه هایستاره ای آسمان با قطر حدود ۱۰ دقیقه ی قوسی است که با ستارگان قدر ششم، مات به نظر می رسد. با یک تلسکوپ ۶ اینچی می‌توان صدها ستاره ی مجزا از هم را تشخیص داد. کهکشان گردابی(ویرل پول یا M51) در گوشه ی شمال شرقی این صورت فلکی (نه چندان دور نسبت به دسته ی آبگردان دب اکبر) در تلسکوپ های کوچک ، با قطر ۱۰ دقیقه قوسی و قدر هشتم به صورت لکه ای مات قابل مشاهده است. کهکشان همدم آن یعنی NGC5195 را می‌توان با قدر ۱۱ تشخیص داد.
پاسخ
آگهی
#17
صورت فلکی اژدها (Dra)

نام اژدها به عنوان یک صورت فلکی، نماینده تمامی مطالب اساطیری از تیامات سومری‌ها تاهیولایی که به وسیله سنت جورج کشته شد بیان می‌گردد. طرح موجی شکل ستارگان این صورت فلکی بدون شک یادآور اژدها ست. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۹ تیر و مساحت آن ۱۰۸۳ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

صورت فلکی اژدها در آسمان به دور قطب شمال سماوی می‌پیچد. از آنجا که محور زمین و به تبع آن محور سماوی با توجه به پدیده حرکت تقدیمی جابجا می‌شود، لذا جایگاه ستارگان پیرا قطبی هم با در نظر گرفتن تغییر مکان قطب نسبت به این نقطه ، تغییر می‌کند. در حال حاضر ستاره آلفا از صورت فلکی دب اصغر عنوان ستاره قطبی را دارد. اما ۴۰۰۰ سال قبل ستاره قطبی آلفای صورت فلکی اژدها به نام ثعبان بوده است.

ستاره ها


آلفای اژدها یا ثُعبان (مار) امروزه دیگر چندان اهمیتی ندارد، اما زمانی که عنوان ستاره قطبی برای مصریان را داشته این افراد ساخت نیایشگاه‌های خود را با ثعبان در آسمان توجیه می‌کردند.طیف آن از نوع A۰ III، قدرش ۳٫۷ و فاصله اش تا زمین ۲۳۰ سال نوری است. ستارهٔ بتای آن به نام رأس الثعبان (سر مار) دارای طیف G۲ II، با قدر ۲٫۸ و فاصله ۴۹۰ سال نوری است.

اجرام عمقی آسمان


NGC۶۵۴۳، یک سحابی سیاره‌ای با قدر ۸ و درازای ۲۲ دقیقه قوسی است. در صورت فلکی اژدها تعداد زیادی کهکشان وجود دارد که اکثر آنها کم فروغ و ضعیف تر از قدر دهم‌اند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه ها


نام یونانی آن به دلیل شباهتش با اژدها، دراکو است. بنابر ابتدایی ترین مکتوبات باقی مانده بشری، قدمت شناخت این صورت فلکی به اعصار بسیار دور باز می گردد. از آن جایی که این صورت فلکی در نزدیکی ستاره قطبی است و هیچ گاه غروب نمی کند او را اژدهایی بسیار هشیار می پنداشتند. این ماده اژدها تجسم بسیار رعب آوری داشت. چرا که بدن او پوشیده شده بود از فلس هایی چون تمساحان و سری مانند ماده شیر و دستها و پاهایی چون کرگدن! با چنین ظاهری او همچون اژدهایی خشم آلود می نمود که حامی و نگاهبان ایزدان بود. بر طبق مکتوبات یونان باستان شماری از اسطوره ها در پس این نقش آسمانی نهفته اند. در یکی از معروفترین اسطوره ها آمده است که این اژدها همان لاودن است که جثه ای بزرگ و صد سر دارد و مسئولیت نگهداری از سیب های طلایی هسپریدها بر عهده او بوده است.

هسپریدها در اساطیر یونان دختران تیتان ها، اطلس یا شب بودند که اژدها حامی آن ها بود. این دختران مراقب درختی بودند که شاخه ها و برگ هایی از طلا داشت و هنگام برداشت، سیب هایی از طلای ناب به عمل می آورد. گویا مادر زمین، یعنی گایا این درخت گرانبها را در جشن ازدواج زئوس و هرا، به هرا ملکه المپ هدیه کرد. در اساطیر یونان باغ هیسپریدها و درخت سیب زرین از اهمیت بسیاری برخوردار بودند به طوری که سروش معبد دلفی برای عفو هرکول، یکی از دوازده رنج او را آوردن سیب زرین از این باغ تعیین کرده بود. بر طبق افسانه، هرا که از این موضوع به خشم آمده بود، لادون را در آسمانها و در میان نقوش آسمانی به عنوان صورت فلکی اژدها جای داد. یونانیان در اسطوره ای دیگر چنین می گویند که دراکو همان اژدهایی است که حافظ پشم زرین قوچی بودکه در اسطوره صورت فلکی حمل است و در نهایت به دست جیسون کشته شد. و اما باور رومیان این است که اژدها با مینروا ( نام رومی آتنا) ایزدبانوی پزشکی وارد پیکاری سخت شد و مینروا او را کشت و اژدها از مکان شکستش به فراز آسمانها پرتاب گردید.
پاسخ
#18
صورت فلکی هرکول(Hercules)

هرکول یکی از صورت‌های فلکی آغازین است که احتمالاً نام‌گذاری آن در ارتباط با قهرمانان و پهلوانانی مانند گیل گمش سومری می‌باشد. مشاهده ی آن نیاز به کمی تصورات دارد تا بتوان مردی را که وارونه بر روی زانو نشسته و پا بر سر اژدها با ستارگان کم فروغش نهاده، تشخیص داد. زمان رسیدن به نصف النهار ۳ مرداد و مساحت آن ۱۲۲۵ درجه مربع می باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

ستاره‌ ها


نام ستاره آلفای هرکول، رأس جاثی است که در عربی به معنای «سر زانو زده» است. این ستاره از قدر سوم برای چشمان غیر مسلح است و در تلسکوپ‌های کوچک آماتوری به یک جفت ستاره زیبا قابل تفکیک می‌باشد. ستاره درخشان‌تر دارای طیف M۵ II به رنگ سرخ و همدم آن از قدر ۵ با طیف G۵ III با رنگی متفاوت یعنی سبز می‌باشد و فاصله آنها تا زمین ۶۳۰ سال نوری است.

اجرام عمقی آسمان


M۱۳ یکی از مشخص‌ترین خوشه‌های کروی قابل رویت در نیمکره شمالی است در شب‌های صاف این مجموعه با قدر ۶ همانند ستاره‌ای مات به نظر می‌رسد. قطر آن حدود ۱۰ دقیقه قوسی و شامل حدود ۳۰۰٬۰۰۰ ستاره و به فاصله حدود ۲۳٬۰۰۰ سال نوری تا زمین است. M۹۲ از دیگر خوشه‌های کروی است که در خشندگی آن در حد M۱۳ است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★صورت های ‌فلکی★ 2

در افسانه


هرکول ماموریت داشت یک اژدهای آبی چند سر را بکشد، این نبرد نخست نا امید کننده به نظر می‌رسید. به جای هر سری که هرکول از بدن اژدها قطع می‌کرد، دو سر می‌روئید. تمام جانوران از هرکول پشتیبانی می‌کردند، مگر یک خرچنگ – که از سوی الهه “هرا” (hera) که از هرکول نفرت داشت – فرستاده شده بود. اگرچه خرچنگ مرتب پاشنه پای قهرمان را گاز می‌گرفت، ولی بالاخره او موفق شد بر اژدهای بزرگ پیروز شود. شیر نیمیا را از پای در آورد، گراز وحشی “اریمانت” (erymanth)را زنده به دام انداخت. او “استیمفالید” (stymphalide) پرنده آهنین بال شکمباره و حریص را، که مانع تابش خورشید شده بود، با نیزه‌های خود به زیر کشید. گوزن “کرینیا” (keynea) را که جانوری با شاخ طلایی بود، یک سال تمام تعقیب کرد و بالاخره او را به چنگ آورد. او تنها در یک روز اصطبل “آگیا” (augia) را، که در آن سه هزار گاو یک سال تمام نگاه‌داری شده بودند، تمیز و پاکیزه کرد.

او گاومیش وحشی پادشاه “مینو” (mino) و هیولای اسب‌پیکر آدم خوار “دیوید” (diomede) را به چنگ آورد. او در جنگ با ملکه آمازونها پیروز شد و گاوهای سرخ ارغوانی رنگ “گریونری” (geryoneu) را به دست آورد. بالاخره، همانطور که پیشتر بیان شد، بر اژدهای لادون غلبه یافت و با دستان خالی “زربروس” (zerberus) سگ جهنمی را خفه کرد. وقتی انسان به تمام این عملیات قهرمانانه نظر می‌افکند، صورت فلکی هرکول (جاثی) متواضع‌تر و بی تکلف‌تر در نظرش جلوه می‌کند. هرکول، با کهکشان راه شیری نیز ارتباط داده می‌شود. می‌گویند خداوند “هرمس” در ماموریتی از جانب زئوس هرکول نوزاد را بر سینه الهه “هرا” که خفته بود گذاشت. نوزاد با تغذیه از این شیر خدایی چنان قوی و قدرتمند شد که در میان فنا پذیران مثل و مانند نداشت. وقتی که “هرا” از خواب بیدار شد، هرکول کوچک را با شدت و سرعت از سینه خود جدا کرد، شیر او تا دور دستها ی آسمان پاشید و راه شیری را به وجود آورد.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان