امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا نماز میخوانم

#1
طبق دستور اسلام بایستی روزانه پنج وعده با مراسم و آداب و زمان تعیین شده نماز خواند؛ چرا؟… و بنا به گفته ها اگر نخوانیم گناه است و خداوند درآن دنیا مجازاتمان می کند. آیا واقعاً این چنین است ؟  من شخصآً این پنج وقت نماز را با دقّت و وسواس کامل در پنج وقت و در زمان های تعیین شده در قرآن مجید می خوانم. امّا چرا؟ این سئوالی است که همیشه از خودم می پرسم و سعی می کنم جواب های متعدّد این سئوال که چرا نماز می خوانم را پیدا بکنم. چون نتوانسته ام بپذیرم که خداوند بنده اش را که به این زیبایی خلق کرده، به خاطر نماز نخواندن مجازات نماید. چون بنا به آیاتی که در نماز می خوانم خداوند مهربان و بخشنده ورئوف است.(بسم اللّه الرحّمان الرّحیم . الحمد و للّه ربّ العالمین. الرّحمّان الرّحیم ……)

پس چرا نماز می خوانم و چرا اینقدر تأکید برای خواندن و به موقع خواندن آن می کنم؟ آیا نماز را از ترس جهنّمِ بعد از مرگ، می خوانم؟ نه هرگز چون به استدلال خودم این طور نیست و منطقی به نظرم نمی رسد. زیرا خداوند که در نماز به من می گوید که من مهربان هستم، من بخشنده هستم، هرگز مرا که خودش خلق کرده و مال خودش هستم به خاطر یک نماز نخواندن عذابم نمی کند . ولی با وجود این چرا نماز می خوانم و با جدیّت تمام هم می خوانم. بارها و بارها در این مورد فکر کرده ام و به نتایجی هم رسیده ام که ذیلاً می آورم:

    -در درجه اوّل برای داشتن یک برنامه منظّم و عادت کردن به زندگی با برنامه: وقتی مقیّد میشوم که در ساعات معیّن و بطور منظّم در هر روز نماز بخوانم نتیجه این میشود که برنامه غذا خوردن و خواب خود را نیز به همان ترتیب تنظیم نمایم. در نتیجه این برنامه منظّم ،یاد گرفته و عادت می کنم که هر کاری را در موقع خودش انجام دهم. بخصوص غذا خوردن را، که طبق برنامه غذایی بدن خود تنظیم نموده و خوابیدن را نیز طبق برنامه خواب بدن خود انجام دهم. بدن انسان برای غذا خوردن و خوابیدن برنامه منظّمی دارد که به سختی تغییر می یابد و اگر آن برنامه مراعات شود بدن سالم تر و مقاوم تر می شود؛ برنامه غذا و خواب بدن ساعاتی است که بیمارستان ها برای مریض ها و ارتش برای پرسنل خود آن را مراعات می کنند.
    – چرا نماز می خوانم ؟ برای اینکه مرا وادار می کند که همیشه تمیز باشم روزی چندین بار دست ها، صورت، پاها، سر، بازوهای خود را با آب تمیز نمایم و همیشه تمیز و پاکیزه باشم.
    -بدن انسان درخیلی موارد در نتیجه بعضی مسائل از قبیل کمبود یک سری از موادّ مورد نیاز بدن و یا بابی نظمی هایی که در پیش می گیرد تنبل می شود که این تنبلی آفت بزرگ زندگی می باشد. ولی اجبار به نماز خواندن و به موقع خواندن آن تنبلی را ازبین می برد. ناگفته نماند که اگر بطور جدّی معتقد به خواندن نماز نباشیم همین تنبلی وادار می کند که نماز خواندن را هم ترک کنیم. به همین دلیل یکی از فلسفه های ترساندن از نخواندن نماز همین مسئله می باشد. چون سلامتی و سالم زندگی کردن خیلی مهّم می باشد.
    – نماز می خوانم چون نیاز به یک حامی و پشتیبان قوی دارم که مرا در مراحل مختلف و سخت زندگی حمایت بکند. من نیاز به یک مونس مطمئن و قابل اعتماد دارم که نگرانی هایم، استرس هایم، کمبود هایم را با آن در میان بگذارم و از آن بخواهم که مرا یاری دهد و مطمئن باشم که مرا یاری خواهد کرد. و آن خدائی است که مرا و همه مخلوقات بی حساب کوچک و بزرگ را خلق کرده و از آنچنان قدرتی بر خوردار است که کلیّه این مخلوقات عظیم و بی حساب خود را دراختیار داشته و همه را می بیند و با همه این مخلوقات همراه است. ومن روزی پنج بار با این خدای بزرگ ارتباط مستقیم تری برقرار کرده و از داده هایش تشکّر کرده و نیاز های خود را نیز مطرح می نمایم .


    – می دانیم که بدن انسان نیاز به تحرّک دارد و انسان هم به طور عجیبی تمایل به تنبلی و سهل انگاری دارد. و ممکن است در صورتی که اجباری نباشد، کمتر حرکت نماید بخصوص در سنین بالای زندگی. امّا وقتی مجبور باشد روزی پنج بار نماز بخواند به طور طبیعی دربدن تحرّک ایجاد می گردد، و اگر نماز را درست و با حوصله و آگاهانه و باعلاقه بخواند تمام حرکات لازمی را که بدن نیاز دارد انجام می دهد بخصوص در حالت سجده که بدن به حالت معکوس قرار می گیرد و خون به راحتی به مغز می رسد.
    – چرا نماز می خوانم ؟ زیرا من در زندگی خود نیاز به یک راهنمای دلسوز و مهربان دارم که مرتّب به من یاد آوری نماید که درستکار باشم، در هیچ شرایطی دروغ نگویم، دزدی نکنم، به حق و حقوق مردم تجاوز ننمایم، خود آزاری و مردم آزاری نکنم. در نماز خداوند به من یاد داده است که  از ایشان به خواهم که مرا به راه راست هدایت نماید که آن کارهای خلاف را انجام ندهم .
    – آشفتگی های ذهن و مغز انسان که امروزه در جوامع بخصوص جامعه ما رواج زیاد داشته و اکثراً درگیر این مسئله هستیم وباعث سردرگمی ها و اغتشاشات ذهنی می شود. در این حالت نیاز به تمرکز نمودن و ایجاد آرامش در خودمان داریم، که وقتی من نماز را با حضور ذهن و آگاهانه می خوانم به طور طبیعی آن تمر کز مورد نیاز ایجاد شده و باعث بر طرف شدن آشفتگی های ذهنیم می گردد. و وقتی نماز میخوانم با احساس ارتباط با خداوند قادر مطلق و تکیه بر او، همه نگرانی ها و ناراحتی هایم بر طرف می گردد.
    بنا به شرایط خواندن نماز؛ برای نماز خواندن بایستی مرتّب حمّام کرده و بدن خود را تمیز نگاه داشت. میدانیم که حمّام کردن و شستشوی منظّم بدن چقدر در سلامتی انسان موثّر می باشد، چون باعث زدوده شدن سلّول های مرده از بدن شده و منافذ پوست بدن نیز باز شده و باعث گردش روان انرژی در بدن گردیده و سلامتی و شادابی را به ارمغان می آورد. ویکی از شرایط نماز خواندن هم همین شست و شو ها به عنوان غسل می باشد. از شرایط غسل هم این ست که بایستی کلیّه نقاط بدن با نظم خاصّی شسته شود.
    – وقتی نماز میخوانم میدانم که بایستی لباس هایم پاک و تمیز بوده و از راه درست تهیّه شده باشد به اصطلاح از راه حلال بوده باشد. این هم یکی از مزایای خواندن نماز می باشد. که وادار می شوم همیشه توجّه داشته باشم که راه درست و صداقت را در زندگی درپیش بگیرم و هرگز به فکر تجاوز به حقوق دیگران نباشم.
    – میدانم در مکانی که نماز می خوانم بایستی آن مکان پاک و تمیز باشد و کسی از نماز خواندن من در آن مکان ناراحت و ناراضی نباشد و محل نماز خواندن به صورت مکان غصبی نباشد. در زمین خود یا مساجد و نمازخانه ها و یا مکان های عمومی باشد. این مورد هم برایم یادآوری مینماید که هرگز حق ندارم زمین یا جای کسی را غصب نمایم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آب کم است
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آن را اسراف نکنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
water is low
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Do not waste it
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
الماء قلیل
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لا تسرفوه






پاسخ
 سپاس شده توسط مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
آگهی
#2
نماز برای آرامش روح و تحرک بدن خیلی مفید واقعا حرکات نماز واقعا ی امر شگفت انگیز از سوی خداوند هست%#$
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
The truth of love is living in heaven with you
پاسخ
 سپاس شده توسط Đęąđ.ğïřł


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Rainbow حرکت بدن انسان هنگام نماز........فوق العاده حجیب و دیدنی.......
  چرا نماز و روزه در سن ۹ سالگی بر دختران واجب می شود اما بر پسران در ۱۵ سالگی؟
  چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟
  نماز قضایی که گناهان شما را می آمرزد
  آیا حرکت بدن هنگام نماز، اشکال دارد؟
  آداب نماز جماعت
  چگونه برای نماز صبح بیدار شویم؟
  زمان مناسب برای خواندن نماز
  اهميت نماز صبح (به ويژه نماز جماعت صبح) از نظر قرآن و روایات
Smile نه میلی به نماز دارم و نه اشتیاقی به قرآن چه کنم؟!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان