امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اصلی ترین علت های خونریزی مقعدی چیست؟

#1
خونریزی مقعدی می‌ تواند به رنگ های قرمز روشن، خرمایی، سیاه و قرمز باشد، و با چشم غیرمسلح دیده نمی شود. علل خون در مدفوع همه شرایط بی‌ ضرر تا آزار دهنده دستگاه گوارش مانند هموروئید و شقاق مقعدی و فشار بر روی مدفوع سخت مانند سرطان را شامل می شود.
علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

مشاهده خون در مدفوع باید توسط یک متخصص مراقبت‌ های بهداشتی ارزیابی شود. خونریزی مقعدی (شناخته‌ شده به عنوان هماتوژن) به عبور خون قرمز روشن از مقعد، که اغلب با مدفوع و یا لخته خون مخلوط می‌ شود، اشاره دارد.

بیشترین علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع از کولون، رکتوم یا مقعد می‌ آید و می‌ تواند با اسهال همراه باشد. رنگ خون در حین خونریزی مقعدی اغلب به محل خونریزی در دستگاه گوارش بستگی دارد.

به طور کلی، محل اتصال خونریزی نزدیک به انسداد، خون قرمز روشن تر است. بنابراین خون ریزی مقعد، رکتوم و کولون سیگموئید به قرمز روشن متمایل هستند، در حالی که خونریزی روده عرضی و کولون راست، به رنگ قرمز یا خرمایی رنگی متمایل است.

در برخی بیماران خونریزی می‌ تواند سیاه و چسبناک و بدبو باشد. مدفوع سیاه، بدبو و چسبناک ملنا نام دارد. ملنا زمانی رخ می‌ دهد که خون در کولون به اندازه کافی برای جدا کردن آن به مواد شیمیایی به کار می‌ رود.

بنابراین، ملنا معمولا دلالت بر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی دارد (به عنوان مثال خونریزی زخم معده یا دوازدهه یا از روده کوچک) زیرا خون معمولا در دستگاه گوارش برای مدت طولانی قبل از خروج از بدن وجود دارد.

گاهی اوقات ملنا ممکن است با خونریزی از کولون راست اتفاق بیفتد. از طرف دیگر، خون از کولون سیگموئید و رکتوم معمولا به اندازه کافی بزرگ نیست که باکتری بتواند آن را سیاه کند.

خونریزی شدید از کولون راست، از روده کوچک و یا زخم معده یا دوازدهه می‌ تواند باعث انتقال سریع خون از طریق دستگاه گوارش شود و منجر به خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن شود.

در این شرایط، خون از طریق کولون به قدری سریع حرکت می‌ کند که زمان کافی برای تعویض خون وجود ندارد. گاهی اوقات خونریزی از دستگاه گوارش می‌ تواند باعث خونریزی مقعدی یا ملنا شود.

در این بیماران خونریزی مخفی است (قابل‌ مشاهده نیست). خون تنها با آزمایش مدفوع برای خون (آزمایش خون مخفی مدفوع) در آزمایشگاه یافت می‌ شود. خونریزی مخفی از علل مشابه خونریزی رکتوم است که می‌ تواند منجر به خونریزی رکتوم شود. اغلب با کم‌ خونی همراه است که ناشی از فقدان آهن همراه با کم‌ خونی (کم‌ خونی فقر آهن) است.

علل خونریزی رکتوم شامل هموروئید، فیشر یا شقاق، پروتیست، بیماری کرون، دیورتیکولوز، کولیت اولسراتیو، زخم مقعدی، پرولاپس رکتوم، کولیت ایسکمیک، آنژیوژیستالوزی، ترومای رکتال، سرطان مقعد، سرطان کولون، پروتکت از پرتودرمانی و غیره است.

خونریزی مقعدی در مردان

خونریزی مقعدی در مردان ممکن است به دلایلی زیر رخ دهد. علل مشترک خونریزی مقعدی عبارتند از:

شقاق مقعدی (یک شکاف کوچک در مفصل مجرای مقعد)
یبوست
مدفوع سخت
هموروئید (رگهای تورم و ملتحمه در انسداد یا رکتوم)
علل کمتر رایج خونریزی مقعدی و رکتوم عبارتند از:

سرطان مقعد
Angiodysplasia (اختلالات در رگ های خونی در نزدیکی روده)
سرطان کولون
پولیپ های کولون
بیماری کرون (یک نوع بیماری التهابی روده)
اسهال
Diverticulosis (یک کیسه انقباضی است که روی دیواره روده شکل می گیرد)
کولیت ایسکمیک (التهاب روده ای ناشی از کاهش جریان خون)
پروستیت (التهاب لنفاوی رکتوم)
کولیت مزمن (التهاب روده ای ناشی از عفونت)
پرتو درمانی
سرطان رکتوم
سندرم زخم رکتوم انفرادی (درد در دیواره رکتوم)
کولیت زخمی (نوعی بیماری التهابی روده)

درمان خونریزی مقعدی
درمان خونریزی مقعدی و رکتال بستگی به علت و منبع خونریزی دارد. صرف‌ نظر از منبع خونریزی، درمان خونریزی با تثبیت شرایط وضعیت بیمار شروع می‌ شود.

در ابتدا، اکسیژن به بیمار ارائه می شود و قلب تحت نظارت قرار خواهد گرفت. شروع به تجویز مایعات و تزریق خون می شود. گزینه‌ های درمانی بیشتر به منبع مشکوک خونریزی بستگی دارد.

این احتمال وجود دارد که متخصصی مانند جراح عمومی، متخصص گوارش، یا کولیت زخمی در طرح درمان درگیر شود. ورود به بیمارستان زمانی لازم است که میزان خونریزی مشخص شود، اگر خونریزی متوقف نشود، یا اگر علائم حیاتی شما به حالت عادی نرسیده باشد.

اگر خونریزی مقعدی و رکتال دارید، تعدادی از کارهایی که می‌ توانید برای مدیریت شرایط انجام دهید، وجود دارد. علت شایع خونریزی مقعدی یبوست است و این می‌ تواند منجر به هموروئید و شقاق مقعدی شود.

اگر یبوست دارید، می‌ توانید موارد زیر را انجام دهید:

نوشیدن آب فراوان، مگر اینکه شرایط پزشکی اجازه این کار را به شما ندهد.
خوردن غذاهای فیبردار، مانند غذاهای سبوس دار، میوه، سبزیجات و از غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید و پنیر پرهیز کنید.
نگه داشتن فعال و متحرک بدن برای کاهش خطر یبوست
زود زود به دستشویی بروید.
خونریزی ناشی از شقاق مقعد باید توسط یک پزشک تایید شود. دلایل نادری از شقاق مربوط به سایر مشکلات روده وجود دارد که باید توسط پزشک شما رد شود.

پزشک اگر تایید کرد که شقاق ساده ای دارید، می‌ توانید با کارهای زیر ناراحتی خود را از بین ببرید:

تمیز کردن ناحیه مقعد پس از رفتن به دستشویی و استفاده از کاغذ تمیز و مرطوب و تمیز بچه، به جای کاغذ توالت خشک
به جای آن که آن را مالش دهید، نوازش کنید.
چند بار در روز حمام گرم کنید.
مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم با فیبر فراوان بخورید و مایعات زیادی بنوشید تا مدفوع خود را نرم و سالم نگه دارید.
سعی نکنید هنگام عبور مدفوع فشار نیاورید.
کرم ها و لوسیون ها را به ناحیه که پزشک یا داروساز تجویز نکرده اعمال نکنید، زیرا این می تواند باعث آسیب بیشتر شود.
برای افرادی که علایم با خون در مدفوع همراه است، مهم است که یک پزشک را ملاقات کنید. هر علت احتمالی را شناسایی کنید.

درمان خانگی خونریزی مقعدی
اگر خونریزی روده و یا اسهال را تجربه می‌ کنید، برای درمان خانگی

خونریزی مقعدی مایعات و الکترولیت‌ ها را از دست می‌ دهید. کاملا حیاتی است که در این مدت به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا بدنتان دچار شوک نشود.

آب زیادی بنوشید، ویتامین C با مواد معدنی و ویتامین‌ های B، و آب سیب را رقیق کنید و بخورید. اگر خون GI شما در حد متوسط است، باید مایعات را به طور مداوم بنوشید تا از کم‌ آبی و عدم تعادل الکترولیتی جلوگیری شود. علائم هشداردهنده شوک شامل احساس سرما و لرزش غیر قابل‌ کنترل است. اگر وارد شوک شوید، شما به مایعات وریدی نیاز دارید، پس به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

همچنین به دنبال نشانه‌ های هشداردهنده پارگی روده یا سوراخ شدگی بگردید. در این مورد تب، شکم بسیار سفت، لرزش شدید و یبوست را تجربه خواهید کرد. پارگی روده یا پرفوراسیون، شرایط خطرناکی است که نیاز به جراحی فوری دارد، بنابراین اگر در خود این علائم را دیدید، به مراقبت های اورژانسی مراجعه کنید. زمانی که شما هیچ یک از این شرایط خطرناک را تجربه نمی‌ کنید، درمان خونریزی روده شما می تواند تحت نظارت دکترتان انجام شود تا احساس راحتی کنید.

اول، شما باید هر گونه میکروارگانیسم بیماری زا (مخمر، قارچ، باکتری‌ های بد، انگل‌ ها، ویروس‌ها و غیره) را با استفاده از یک آنتی‌ بیوتیک / ضد میکروبی طبیعی مانند عصاره برگ زیتون یا روغن وحشی پونه‌ کوهی حذف کنید.

روغن پونه‌ کوهی وحشی نیز یک ضد التهاب است و به طور وسیعی با بیماران سوخته برای تسریع ترمیم استفاده شده‌ است. درمان آنتی‌ بیوتیک / ضد میکروبی با دوزهای مختلفی پروبیوتیک ها برای دوباره کار کردن روده با باکتری‌ های خوب و سالم برای تضمین هضم خوب و جلوگیری از عود عفونت با میکروارگانیسم‌ ها می تواند مفید باشد.

اگر خونریزی شدید روده یا خونریزی شدید دارید، بهترین راه رسیدن به خونریزی قبل از شروع درمان آنتی‌ بیوتیکی است. سریع‌ ترین راه برای متوقف‌ کردن خونریزی دستگاه گوارش استفاده از یک رژیم غذایی کاملا پر از مایعات است. این امر باعث می‌ شود که روده از فرآیند گوارشی جدا شود و همچنین میزان مدفوعی که به کولون شما می‌ رود کاهش یابد.

اگر التهاب روده دارید، زخم و یا خونریزی روده‌ای (خون در مدفوع) وجود دارد، مطمئن شوید که یکی از عوامل زمینه‌ ساز وضعیت بیماری شما، فلور باکتریایی در بدن شما موجود باشد. اکثر افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری التهابی روده هستند، در رژیم غذایی آنها تعادل فلور روده باکتریتیی به هم خورده است. که به آن در اصطلاح عفونت مخمری می گویند.

علت خونریزی مقعدی بدون درد
اول، توجه کنید که چقدر خون در مدفوع شما وجود دارد. اگر این مقدار قابل‌ توجه باشد، این می‌ تواند یک وضعیت خونریزی فعال داشته باشید که سریعا نیازمند مراقبت های پزشکی است. اگر مقدار کمی خون در آب و یا روی کاغذ توالت وجود داشته باشد، می‌ تواند به راحتی درمان شود.

بسیاری از علل بالقوه خون در مدفوع یا علت خونریزی مقعدی بدون درد وجود دارد، اما رایج‌ ترین آن‌ها در زیر لیست شده‌ اند:

بواسیر: هموروئید عروق خونی در رکتوم یا مقعد است که می‌ تواند با درد، خارش و گاهی خونریزی همراه باشد. خونریزی مقعدی بدون درد با حرکت روده یک علامت شایع هموروئید است. خون قرمز رنگ روشنی معمولا روی مدفوع یا خون مشاهده می شود. ممکن است به دستشویی یا روی کاغذ چکه نیز کند.

شقاق مقعدی: یک شقاق مقعدی، شیاری در آستر مقعد است. شیارهای مقعدی می‌ تواند باعث خونریزی بدون درد و احساس پارگی، یا سوزش در حین حرکت روده شود.

کولون سرطان: اگر چه شایع‌ ترین علت خونریزی، سرطان کولون هنوز دومین دلیل مرگ در آمریکا است. متاسفانه، سرطان کولون معمولا با هیچ علائمی ظاهر نمی‌ شود، اما گاهی با خونریزی مقعدی بدون درد همراه است و نیاز به آزمایش گوارشی برای تایید آن دارد.

خونریزی مقعدی در مردان بدون درد

علل دیگر خونریزی مقعدی در مردان بدون درد ، شامل کولیت، بیماری کرون، IBD، پروستیت، آنژیوودیسپلازی و دیورتیکولوزیس وجود دارد. همه اینها را می‌ توان با معاینه تشخیص داد. خونریزی ممکن است از قسمت فوقانی دستگاه گوارش از جمله معده باشد. این کار باعث ایجاد حرکات روده به خاطر اسید معده می‌ باشد که خون را سیاه رنگ می‌ کند. اگر خون قرمز رنگ باشد یا شامل لخته باشد، این نشان‌ دهنده خونریزی در کولون است.

در حالی که بیشتر خونریزی مقعدی ناشی از مسایل غیر جدی ذکر شده در بالا است، خونریزی می‌ تواند ناشی از شرایط سرطانی و پیش سرطانی نیز باشد. پولیپ‌ های پیش سرطانی در نزدیکی انتهای کولون می‌ توانند از هموروئید تقلید کنند.

این پولیپ‌ ها سال‌ ها قبل از اینکه سرطانی شوند در کولون وجود دارند. آنها می توانند از روی کولون با خیال راحت برداشته شوند و مانع پیشرفت سرطان شوند. با این حال، برای سرطان کولون در بیمارانی که سال‌ ها خونریزی مقعد خود ا نادیده گرفته‌ اند نادر است و احتمال تشخیص آن وجود دارد. بنابراین، اگر خونریزی مقعدی بدون درد دارید بهتر است که پزشک خود را ملاقات کنید.

خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست

بهترین تست برای خونریزی مقعدی بدون درد به سن، علائم و نتایج معاینه شما بستگی دارد. اگر یک علت مستقیم پیدا نشود، یک کولونوسکپی باید به منظور تشخیص و درمان مشکل انجام شود. تا بیشتر درباره خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست بدانید.

بنابراین اگر خون در مدفوع مشاهده کردید وحشت نکنید. اغلب اوقات، این مساله یک مشکل ساده است، اما برنامه ای را با پزشک خود به منظور اطمینان از آن برنامه‌ ریزی کنید. هر کاری که می‌ کنید، بی اعتنایی نکنید. حتما با دکترتان تماس بگیرید.

اینترنت می‌ تواند منبعی بزرگ برای بررسی علایم بهداشتی مختلف و درمان‌ های موجود باشد. با این حال، نباید اینترنت را فصل الخطاب خود قرار دهید و به دنبال مشاوره بهداشتی و یا درمان و تخصص پزشکی نروید.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  علت خونریزی و درد بواسیر داخلی
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان