امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درباره ساری

#1
جاذبه های گردشگری شهر ساری

استان
مازندران
شهرستان
ساری
جمعیت
300.450 نفر
مساحت
3923 کیلومترمربع
کدتلفن
011

 
درباره ساری
ساری مرکز استان مازندران در شمال ایران، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ ترین شهر استان مازندران است. به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. ساری پایگاه آغامحمدخان کمی پیش از تاجگذاری قاجار بوده است. ساری به سه منطقهٔ شهری تقسیم می‌شود و طبق سرشماری ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۹۶٫۴۱۷ نفر بوده‌است. ساری یکی از شهرهای باستانی ایران و دارالملک تاریخی مازندران است. قدمت این شهر به پیش از اسلام می رسد. در نزدیکی این شهر در رستم قلعه ظروف و اشیائی به دست آمده که شبیه اشیاء ماقبل تاریخ است. در روستای جامخانه ساری اخیراً ۳۴ ظرف سفالی مربوط به هزاره پیش از میلاد کشف شد.ضمناً یکی از ضرابخانه های سلسله اشکانیان در ساری بوده است. ساری در زمان ساسانیان یکی از شهرهای تبرستان بوده که راه های ارتباطی از این شهر می گذشته و دارای پاسگاه و نیروی انتظامی نیز بوده است، از بعد از اسلام با انتقال مرکز حکومت سلسله ی گیل یا آل دابویه که سرتاسر گیلان و مازندران را تحت پوشش داشت از گیلان به ساری به عنوان مرکزیت رسمی ولایت تبرستان مطرح گردید. فرخان بزرگ یکی از پادشاهان سلسله ی گیل نهایت سعی و تلاش خود را جهت جلوگیری از هجوم اعراب به ساری بکاربست حتی تجدید بنا و عظمت ساری را به او نسبت می دهند که پس از ساخت مجدد ساری آن را به نام دخترش "سارویه" نامید.


جاذبه های گردشگری ساری



مجموعه تاریخی فرح آباد

این مجموعه در روستای فرح آباد در ۲۸ کیلومتری شمال ساری ، نزدیک دریای مازندران واقع شده است و در عهد سلاطین صفوی مخصوصا در زمان شاه عباس کبیر از مهم ترین بنادر شمال ایران و مرکز مبادلات تجاری محسوب میشد. به همین دلیل کاخ سلطنتی، مساجد، مدارس، بازار، حمام، پل و باغ درآن احداث شده بود و مدتی از سال نیز محل سکونت و تفرجگاه سلاطین صفویه بود. متأسفانه براثر بی توجهی اهالی و دولت های وفت و غارت آن به وسیله یک دسته از قزاقان شورشی تزاری به سرکردگی استپان رازین اکثر آثار گرانبها وابنیه مهم آن تخریب شد. و فعلاً تنها خرابه های مسجد، مدرسه پل و دیوارهای باغ سلطنتی آن باقی مانده که چیزی جز تأثر و حسرت به بارنمی آورد.
 
درباره ساری 1
درباره ساری 1
 

برج رسکت

بنای برج رسکت (واقع در روستای رسکت او بخش دودانگه) در آغاز فرن پنجم هجری قمری ساخته شد. این برج شامل بدنه آجری و گنبد است که حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و آغاز گنبد آن تزئینات مقرش کاری شده است و دو کتیبه آجری نیز به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی درروی آن به چشم می خورد.
 
درباره ساری 1
 
 
بقعه سلطان زین العابدین
برج سلطان زین العابدین به خاطر شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی کاری صندوق نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی مذهبی ساری به شمار می آید. در بالای در ورودی آن، کتیبه ای به خط رقاع بر روی کاشی نقش شده که مضمون آن چنین است: عمل سید علی بن سید کمال الدین بناء آملی.
درباره ساری 1
 
 

جاذبه های طبیعی


پناهگاه حیات وحش دشت ناز

این پناهگاه که درحدود ۵۵ هکتار وسعت دارد، درشمال شرقی ساری با فضایی از جنگل های جلگه ای قرار گرفته، از سال ۱۳۴۶ به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی درآمده است. در این پناهگاه ضمن حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی که تعلیف آنها دستی صورت می گیرد همه ساله تعدادی از گوزن های تولید شده را به زیست گاههای اصلی، یعنی حواشی رودخانه دز و کارون منتقل می کنند. تعدادی از گوزنهای این پناهگاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده اند.
درباره ساری 1

 



اماکن زیارتی و مذهبی



امام زاده عباس

بنای امامزاده عباس ساری از نظر شیوه معماری و شکل گنبد هرمی آن ، اهمیت تاریخی و هنری دارد. داخل صحن بقعه ، صندوق چوبی نفیسی برروی مرقد قرار دارد که تاریخ سال ۸۹۷ هـ . ق برروی آن حک شده است . دراین بقعه سه تن از امامزادگان به نام امامزاده عباس ، محمد و حسن مدفون هستند.
درباره ساری 1
 

بنای امامزاده یحیی

ساختمان برج آجری امامزاده یحیی در شهر ساری واقع شده و دارای صندوق نفیس چوبی است که از اهمیت هنری و تاریخی برخوردارند. طبق کفاد کتیبه موجود، صندوق چوبی در سال ۸۴۹ هجری قمری ساخته شده و بانی آن خواجه حسن نام و کاتب کتیبه آن، فخرالدین مطهربن عبدالله الداعی است. به استناد شجره نامه موجود، امامزاده یحیی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.

درباره ساری 1


 



آب انبارهای ساری



ساری در آخرین دوره دارای ۵ آب انبار معروف بوده که هم اکنون بنای ۳ آب انبار آن موجود است.


آب انبار میرزا مهدی

این بنا در مرکز شهر ساری واقع شده و مربوط به دوران افشاریه یا زندی ه می‌باشد، منبع اصلی به وسیله پلکانی به پای شیر و انبار آب دسترسی دارد. پلان آن گرد و با گنبد هلالی است که همه آن با آجر و ملاط ساخته شده و در بخش دوگانی گنبد دریچه‌هایی برای فراهم آوردن روشنائی درون آب انبار تعبیه گردیده‌است.
آب انبار نو
این آب انبار نیز در مرکز شهر ساری و در بافت قدیمی مابین خیابانهای قارن و ۱۸ دی کنونی قرار دارد و به لحاظ نوع کاربری همچون آب انبار میرزا مهدی است. بلندای آن از کف آب انبار تا سقف آن ۴۰/۲۱ متر است.

 


دروازه‌های ساری


ساری در گذشته دارای چهار دروازه در چهار سمت شهر بوده که عبارت بودند از: دروازه بابل، دروازه گرگان، دروازه فرح آباد و دروازه نوباغشاه

سه گنبدان
باشکوه ترین یادگار باستانی ایران؛ بنایی استوار با سه گنبد پلکانی و هرمی شکل که از بن تا سر آن کمانی بوده‌است از اینرو ویرانسازی و تخریب آن بسیار دشوار بوده و در سه مرحله در زمان فتحعلی شاه نابخرد و خویشاوندانش انجام شده‌است.زیر هر گنبد آرامگاه ایرج, سلم و تور (تورج) پسران فریدون شاه است و در هنگام شاهنشاهی منوچهر ساخته شد و پیرامون آن در هنگام فرمانروایی توس تکمیل شد. تا سال ۱۳۷۰ با هزار افسوس تنها چاله بزرگی از ویرانه آن در کنار میدان شهرداری و ساختمان استانداری با سبزه زار و درختان نارنج دیده می‌شد که آن هم پر شد و اکنون بوستانی هم تراز خیابان انقلاب (شاه) است. کهنسالی این بنا زیاد است و تاریخ دقیق آن دانسته نیست.

کهنه باغشاه

بنیاد آن توسط پادشاهان صفوی بوده‌است و در زمان رضا شاه آن را خراب کردند و خیابان خیام کنونی را ساختند (اگرچه هنوز در خیابان خیام آثار باغ در ملک خصوصی مردم نمایان است).
نوباغشاه
بدست محمد میرزا ملک آراء در زمان فتح علی شاه ساخته شد و عمارت‌هایی شبیه چهل ستون اصفهان در آن احداث نمودند که البته در زمان رضاشاه و به دستور وی پادگان شد.

شاهزاده حسین

در محله شاهزاده حسین واقع است و بنای آن به سال ۸۹۰ برمیگردد.این امامزاده در بخش باختری ساری قرار داد.
 
درباره ساری 1

عمارت کلبادی - خانه کلبادی

این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در نزدیکی میدان اصلی واقع شده است پیشینه آن یه حدود ۱۲۰ سال پیش باز می‌گردد. ویژگیهای اجزای معماری آن همچون اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه نشین، گرمابه، اصطبل، حیاط و هنر بکاررفته بر روی پنجره‌ها و ارسی‌ها و آراستن آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی‌نظیر است.
 
درباره ساری 1
 درباره ساری 1

حمام وزیری

این بنا نیز در مرکز شهر ساری و در کنار خانه کلبادی قرار دارد و از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگیهای ساختمانی از ابنیه دیدنی و مشهور مازندران به شمار می‌رود. ان بنا نیز متعلق به دوران قاجاریه‌است.
 
درباره ساری 1
 
 
چشمه باداب سورت
واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست واقع در استان مازندران است. چشمه های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یکی از چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای استخر آبی کوچکی است که عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قراردارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و کمی ترش مزه است که بصورت دائمی و نشتی می باشد و در اطرف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.
 

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
LIFE
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  هتل نوید ساری وآدرس
  شهر ساری
  آخرین روزهای مهمـانپـذیر خــزر در خیابان جمهوری ساری
  میدان فرح آباد ساری (میدان خزر سابق)& -^
  میدان ساعت ساری
Rainbow موزه و عمارت کلبادی ساری
  «مالخواست» یکی از روستاهای خوش آب و هوا اطراف ساری
  824 هزار گردشگر نوروزی در ساری
  پارک حیوانات ساری (باغ وحش ساری)
  جاده ساری کیاسر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان