امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟

#1
چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1

تحریک و افزایش ترشح برخی از هورمون ها در بدن
سبب افزایش شادی و نشاط در زندگی می شود ، با این
هورمون های شادی آور و راه های افزایش آن آشنا
شوید.

هورمون های شادی کدامند و راه های افزایش آن ها چیست

هر فرد در زندگی احساسات مختلفی را تجربه می کند و در شرایط متفاوت واکنش های مختلفی را نشان می دهد.این واکنش ها و احساسات متفاوت ممکن است به علت واکنش های شیمیایی باشد که درون بدن ما رخ می دهد. هورمون هایی که در بدن ما آزاد می شوند، ممکن است به ما احساس خوب یا بد بدهند .هورمون های شادی

هورمون ها احساسات و عوامل مرتبط با شیوه زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند به طوری که اگر میزان احساس شادی در فردی کم باشد، آن فرد بازهم قادر خواهد بود با تحریک هورمون های شادی آورزندگی شادی را انتخاب و به آن دست پیدا کند . هورمون های شادی آور به لذت بردن از زندگی کمک می کنند . در ادامه این بخش به معرفی چند هورمون شادی آور می پردازیم که بدن با کمک آن ها می تواند با شرایط سخت کنار آمده و دوباره شاد شود .

تمام راههای تحریک هورمون شادی برای خوشحال بودن

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
معرفی هورمون های شادی و راه های افزایش آن

1. دوپامین (Dopamine) هورمون هوشیاری و شادی بخش

هورمون دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که از سلول های مغز و نخاع ترشح می شود و سیستم مربوط به دریافت پاداش را در مغزهدایت می کند به طوری که وقتی در محل کار با تشویق رو برو می شویم هورمون دوپامین در بدن آزاد می شود و باعث ایجاد سر خوشی و به دنبال آن رفتار خوب در شما می شود. شما می توانید با تحریک این هورمون احساس شادی در زندگی خود را افزایش دهید بدین صورت که برای خود اهداف کوتاه مدت معین کنید و وقتی به موفقیت در این اهداف رسیدید با دریافت پاداش از مغزتان که همان ترشح دوپامین است احساس شادی و خوشحالی فراوانی را در زندگی تجربه کنید.همچنین دوپامین را می توان با خوردن غذاهای سرشار از پروتیین ،خوردن میوه هایی مثل موز ،غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان افزایش داد.

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
هورمون دوپامین از هورمون های شادی آور

2. سروتونین (Serotonin) هورمون شادی آور

این هورمون به هورمون شادی معروف است و ازهیپوتالاموس ترشح می شود.این هورمون تقویت کننده ی خلق وخو، ضد افسردگی است و باعث می شود احساس شادی کنید. کمبودهورمون سروتونین در بدن موجب بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شود . اگر می خواهید این هورمون را تقویت کنید تا احساس شادی بیشتری داشته باشید مؤثرترین روش انجام ورزش روزانه و پیاده روی است. با انجام ورزش روزانه و ترک نکردن آن می توانید خود را از تنبلی برهانید و سطح هورمون شادی آور سروتونین را در بدنتان افزایش دهید.همچنین غذاهای غنی از کربوهیدارت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، خواب کافی و مواد غذایی حاوی ویتامین ب سطح این هورمون را افزایش می دهد.

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
هورمون های شادی آور را بشناسید

3. اُکسی توسین (Oxytocin) هورمون عشق و شادی آور

اُکسی توسین هم نوعی انتقال دهنده ی عصبی و هم یکی از هورمون های شادی آوراست که اغلب به نام «هورمون عشق» نامیده می شود . اکسی توسین موجب کاهش استرس وافزایش تعاملات اجتماعی می شود وعشق را بین زوجین و والدین و فرزندان افزایش می دهد . هورمون اکسی توسین در دوران بارداری و شیردهی در بدن زنان ترشح شده و باعث ارتباط عمیق تر آنها با نوزادشان می شود و در کل این انتقال دهنده ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد. عواملی که موجب تحریک و افزایش ترشح این هورمون می شود ، وقت گذراندن با دیگران، خانواده و دوستانِ نزدیک است .

4. استروژن (Estrogen) یکی از هورمون های شادی

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
چگونه هورمون شادی را در بدن افزایش دهید

استروژن هورمونی است که از غدد جنسی ترشح می شود وبه شکل گیری سروتونین کمک می کند و مانع استرس و ثابت شدن خلق و خوی فرد می شود هورمون زنانه استروژن با شروع یائسگی کاهش می یابد . عواملی که می تواند در ترشح این هورمون موثر باشد دوری از استرس است و پرهیز ازمصرف دخانیات و ورزش شدید است . استرس درعدم تعادل دو هورمون استروژن و پروژسترون موثر است . همچنین مصرف میوه، سبزیجات و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه فرنگی، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک می کند .

5. پروژسترون (Progesterone) یکی ازهورمون های شادی بخش

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
هورمون های شادی آور کدامند

هورمون پروژسترون سبب بهبود کیفیت خواب و مانع از اضطراب و تحریک پذیری و نوسانات خلق وخو می شود. استرس بیش ازحد و نداشتن رژیم غذایی سالم سطح این هورمون را کاهش می دهد . سطح هورمون پروژسترون در زنان با قدم گذاشتن به دوران یائسگی کاهش می یابد. برای متعادل نگه داشتن این هورمون لازم است به جای درمان و استفاده از قرص های هورمونی به خود مراقبتی و مصرف غذای سالم ودوری از استرس بپردازیم .

راه های طبیعی تقویت هورمون های شادی

چگونه هورمون های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟ 1
راههای افزایش هورمون شادی در بدن

روش های ساده ای برای تقویت این هورمورن های شادی آور رابه شما خواهیم گفت .

*گوش دادن به موسیقی مورد علاقه اگر با نشان دادن احساس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه باشد، یکی از روش های شگفت انگیز دریافت دوپامین است.

*بهترین راه برای تقویت سروتونین و تأثیر آن بر روح و روان مصرف کربوهیدرات های سالم با فیبر بالا است زیرا کربوهیدرات ها باعث افزایش سطح سروتونین می شوند .اشتیاق خوردن خوراکی های شیرین و نشاسته ای می تواند به علت کاهش سروتونین بدن باشد .

*از بهترین راه های افزایش میزان ترشح اُکسی توسین گذراندن لحظات لذت بخش در کنار خانواده و عزیزان ، درآغوش کشیدن و نوازش شریک زندگی ، پدر و مادر و فرزندان است.

*برای متعادل نگه داشتن سطح هورمون استروژن انجام فعالیت هایی مثل یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، حمام آب گرم موثر است زیرا این فعالیت ها از میزان استرس فرد می کاهند و سبب می شوند تا فرد احساس بهتری کند.

*از بهترین روش متعادل نگه داشتن سطح هورمون پروژسترون دوری از استرس ، مصرف نکردن چربی های اشباع و قند ، داشتن رژیم غذایی متعادل وداشتن فعالیت های فیزیکی منظم است.
پاسخ
 سپاس شده توسط •ДmịrHoSsiŋ• ، **Maria**
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟
Subarrow چگونه صبح زود بیدار شویم ؟
  عمل جراحی بواسیر (هموروئید) چگونه است؟
  کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  ارتودنسی ثابت چگونه می باشد
  گاما کمرا چیست و چگونه انجام می شود؟
  چگونه تیغ ماهی گیر کرده در گلو را از بین ببریم؟
  بیماری که نمیذاره عرق کنیم !
  چگونه یک تشک خوب و راحت بخریم؟ (2)
  چگونه بد جویدن غذا می تواند روی ظاهر و سلامت ما تاثیر بگذارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان