امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چطوری جلد و شیرازه کتاب‌ها را تعمیر کنیم؟

#1
تجربه‌ای که خود من به شخصه از سال‌ها سر و کله زدن با کتاب‌ها کسب کرده‌ام این است که اکثرا وقتی شیرازه کتابشان از هم می‌پاشد یا جلد آن کنده می‌شود آن را با چسب‌های قطره‌ای یا نواری می‌چسبانند که این کار در نهایت نتیجه خیلی موقت و البته ضعیفی در پی دارد و سرانجام جلد و شیرزه تق‌و‌لق کتاب پس از مدتی باز از هم می‌پاشد. 

اما پس از سال‌ها تجربه، من فقط استفاده از چسب چوب و کاغذ و مقوا را برای تعمیر جلد و شیرزه کتاب‌ها پیشنهاد می‌کنم. چون در گوگل مطالب خاصی در این‌باره وجود نداشت لازم دانستم تجربه‌ام را برای کسانی که ممکن است به دردشان بخورد در میان بگذارم.

در این روش اگر از هم پاشیدگی شیرازه کتاب جزئی است مقدار کمی از چسب چوب را به جایی از کتاب که درز آن باز شده بزنید و سعی کنید از پخش شدن چسب چوب به سایر نواحی بخصوص صفحات کتاب جلوگیری کنید که این‌کار باعث می‌شود صفحات به هم بچسبد و کلا نوشته‌ها ناخوانا ‌شود.

اما در از هم پاشیدگی کلی شیرازه و جلد کتاب که از بیرون نیز دچار پارگی شده، بهتر است در ناحیه شیرازه و انتهای کتاب از یک یا چند لایه کاغذ استفاده کنید. یعنی به اندازه طول کتاب و عرضی که کمی طرفین ناحیه شیرازه را می‌پوشاند یک لایه کاغذ را برش دهید و سپس آن را آغشته به چسب چوب کنید و بر ناحیه شیرازه بزنید. البته این کار را بهتر است در نواحی داخلی کتاب هم انجام دهید.

اگر جلد و شیرزه کتاب از بیرون دچار پارگی نشده این‌کار را از داخل انجام دهید. یعنی نواری کاغذی را برش دهید و به چسب چوب آغشته کنید و به حد فاصل میان جلد کتاب و صفحه اول آن بچسبانید. برای اینکه این کار با اطمینان و استحکام بیشتری صورت بگیرد بهتر است از یک لایه کاغذ ضخیم یا چند لایه کاغذ معمولی استفاده کنید. اگر نواحی داخلی کتاب هم دچار شکاف و پارگی شیرزه شده است، مقدار اندکی از چسب چوب را با دقت و ظرافت در آن شکاف و درز بزنید و سعی کنید میزان آن به قدری نباشد که با بستن کتاب چسب به داخل صفحات نیز ترشح پیدا کند.

در پایان باید این تذکر مهم را بدهم که در این فرایند حتما از چسب چوب استفاده کنید، چون با چسب‌های دیگر نتیجه مورد نظر و مطلوب حاصل نمی‌شود./


چطوری جلد و شیرازه کتاب‌ها را تعمیر کنیم؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Mr. Potato Head ، The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان