امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت

#1
گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1

گرفتگی عضلات می تواند به علت های مختلفی مانند
ورزش و فعالیت شدید و یا کم آبی بدن و همچنین
کمبود کلسیم و پتاسیم رخ دهد.

حقایق کلی در مورد علت گرفتگی عضلات ماهیچه و آنچه باید درباره آن بدانید

مشکل کرامپ یا گرفتگی عضلات با مشکلاتی از جمله انسداد رگ های خونی،مشکل گردش خون،بیماری پارکینسون در ارتباط می باشد. گرفتگی ماهیچه عملی غیر ارادی ، است که آرام نمی شود و می تواند در هر ماهیچه رخ دهد.

تقریبا همه در زمانی از زندگی دچار گرفتگی ماهیچه می شوند. گرفتگی عضلات انواع و علل گوناگونی دارد که ممکن است در طول تمرین، استراحت و یا درطول شب، بسته به علت دقیق آن رخ دهد.

چنانچه در ادامه این بخش توضیح خواهیم داد خشکی یکی از شایع ترین علل گرفتگی عضلات ماهیچه است و داروهای فراوانی می توانند باعث گرفتگی عضلات ماهیچه شوند.

گرفتگی عضلات ماهیچه اگر ماهیچه کشیده شود ، می تواند متوقف شود.می توان گرفتگی عضلات ماهیچه را با اقداماتی مانند تغذیه مناسب و آب ، توجه به ایمنی در هنگام ورزش کردن و توجه به عوامل ارگونومیک جلوگیری کرد .

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت اصلی گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات ماهیچه ای چه هستند و به چه علت ایجاد می شود ؟

گرفتگی ماهیچه غیر ارادی و به زور انقباض است که آرام نمی شود. زمانی که از ماهیچه ها استفاده می کنیم می توانند به طور ارادی کنترل شوند، مانند بازوها و پاها، آن ها به طور متناوب منقبض می شوند و تمدد اعصاب می کنند و ما دست و پا را حرکت می دهیم.

ماهیچه ها که سر، گردن و تنه ما را حمایت می کنند به طور مشابه هماهنگ عمل می کنند تا حالت خود را حفظ کنند. ماهیچه ( یا حتی چند رشته از ماهیچه ) که بدون اراده ( بدون تمایل آگاهانه آن ) منقبض (اسپاسم ) می شود، . گرفتگی عضلات ماهیچه اغلب باعث تقویت مشهود و یا محسوس ماهیچه درگیر می شود.

گرفتگی عضلات ماهیچه می تواند از چند ثانیه تا یک ربع یا بیشتر طول بکشد. در گرفتگی عضلات عود کردن شایع نیست تا بالاخره حل شود . گرفتگی ممکن است بخشی از ماهیچه، کل ماهیچه و یا چند ماهیچه را شامل شود که معمولا با هم عمل می کنند ، مانند آن هایی که انگشتان مجاور را خم می کنند.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
همه چیز درباره علت گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات شامل انقباض همزمان ماهیچه است که معمولا قسمت های بدن را در جهت مخالف حرکت می دهد.

گرفتگی عضلات ماهیچه بسیار رایج است. تقریبا همه ( حدود 95 درصد ) دچار گرفتگی می شوند. گرفتگی عضلات ماهیچه در بزرگسالان شایع است و به طور فزاینده ای با پیر شدن بیشتر می شود. اما کودکان نیز گرفتگی عضلات ماهیچه ای را تجربه می کنند.

هر کدام از ماهیچه ها که تحت کنترل اراده ما هستند ( ماهیچه های اسکلتی ) می توانند منقبض شوند . گرفتگی پاها، به خصوص ( ساق پاها ) و ماهیچه پا بسیار رایج هستند.

ماهیچه های غیر ارادی اندام های مختلف ( رحم، دیواره رگ خونی، روده ها، صفرا و ادرار ) نیز در معرض گرفتگی عضلات هستند. انقباض ماهیچه های غیر ارادی در این بررسی مورد توجه قرار نمی گیرد. این مقاله به گرفتگی عضلات اسکلتی می پردازد.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت گرفتگی عضلات استخوانی چیست؟

انواع و علت های گرفتگی عضلات ماهیچه چه هستند ؟

گرفتگی عضلات ماهیچه می تواند به چهار نوع اصلی طبقه بندی شود. اینها شامل گرفتگی عضلات واقعی، تتانی ، کنتراکتور، دیستونیک هستند. گرفتگی هابا توجه به علل مختلف و گروهای عضلانی که تحت تاثیر آن ها قرار می گیرند ، طبقه بندی می شوند.

انواع گرفتگی عضلات ماهیچه:علت گرفتگی عضلات واقعی

گرفتگی عضلات واقعی بخشی یا یک ماهیچه واحد یا گروهی از ماهیچه ها که به طور کلی با هم عمل می کنند در گیر می کند مثل ماهیچه ها که چندین انگشت مجاور را و یا ماهیچه های پا را خم می کنند.

اکثر پزشکان موافق هستند که این گرفتگی عضلات واقعی توسط اعصاب متشنج ایجاد می شود که ماهیچه ها را تحریک می کند. آن ها به طور قابل توجهی رایج ترین نوع گرفتگی عضلات اسکلتی هستند. گرفتگی عضلات واقعی می تواند در شرایط مختلف رخ دهد.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت گرفتگی عضلات بدن چیست؟

گرفتگی شدید ماهیچه ها به علت آسیب

آسیب عضلانی پایدار ممکن است به عنوان مکانیزمی محافظ به دنبال جراحت، مانند استخوان شکسته رخ دهد. در این نمونه، اسپاسم منجر به حداقل رساندن حرکت و تثبیت ناحیه آسیب می شود. آسیب ماهیچه ای به تنهایی ممکن است باعث شود که ماهیچه دچار اسپاسم شود.

فعالیت شدید:

گرفتگی عضلات واقعی به طور معمول با استفاده شدید از ماهیچه ها و خستگی ماهیچه (در ورزش و یا با فعالیت های غیر عادی)همراه است. چنین گرفتگی ممکن است در طول فعالیت و یا چند ساعت پس از آن رخ دهد.

همچنین خستگی ماهیچه از نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت در یک موقعیت نامناسب و یا استفاده مکرر می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. بزرگسالان مسن تر در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی سخت در معرض خطر گرفتگی عضلات قرار می گیرند.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
فعالیت شدید از علت های گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به علت استراحت :

گرفتگی عضلات استراحت بسیار رایج است، به خصوص در بزرگسالان مسن تر، اما ممکن است در هر سنی از جمله دوران کودکی تجربه شود. گرفتگی عضلات ماهیچه اغلب در شب رخ می دهد.

در حالی که خطرناک نیست، گرفتگی عضلات درشب می تواند دردآور،باشد و باعث اختلال خواب شود، و آن ها اغلب می توانند بارها تکرار شوند که اغلب اوقات یک شب، و / یا چند شب در هر هفته). علت واقعی گرفتگی عضلات شب نامعلوم است. گاهی چنین گرفتگی با ایجاد حرکت آغاز می شوند.

خشکی :

ورزش و دیگر فعالیت های ورزشی، از جمله فعالیت های ورزش کاران استقامتی، می تواند باعث از دست رفتن مایع اضافی از طریق عرق می شود. این نوع خشکی احتمال گرفتگی عضلات واقعی را افزایش می دهد.

این گرفتگی به احتمال زیاد در آب و هوای گرم رخ می دهد و می تواند نشانه اولیه سکته باشد. تخلیه شدید حجم مایعات بدن از طریق ادرار و مصرف مایعات ضعیف هر دو منجر به کم شدن آب بدن می شوند و ممکن است به طور مشابه برای انقباض شکم، به خصوص در افراد مسن عمل کنند.

تخلیه سدیم نیز با گرفتگی عضلات همراه بوده است. کمبود سدیم، فراوان ترین اجزا شیمیایی بدن در خارج از سلول، معمولا تابعی از کمبود آب بدن است.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
کم آبی بدن علت گرفتگی عضلات

انتقال مایعات بدن، کلسیم پایین خون، و علت گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات واقعی نیز ممکن است در شرایط دیگری که منجر به توزیع غیر معمول مایعات بدن می شود، تجربه شود. یک مثال، سیروز جگر است که منجر به تجمع مایع در حفره شکمی می شود . به طور مشابه، گرفتگی عضلات یک پیچیدگی نسبتا مکرر تغییرات مایع بدن است که در طول دیالیز در نارسایی کلیه رخ می دهد.

کمبود منیزیم یا کلسیم :

سطح پایین کلسیم و یا منیزیم مستقیما سبب افزایش جریان انتهای عصب و ماهیچه ها می شود که تحریک می شوند. این ممکن است عامل گرفتگی عضلات واقعی خود که توسط بسیاری از بزرگسالان مسن تر، و همچنین برای عضلاتی که معمولا در طول دوران بارداری مورد توجه قرار می گیرند، باشد.

سطوح پایین کلسیم و منیزیم در زنان باردار شایع است مگر این که این مکملها به رژیم غذایی اضافه شوند. گرفتگی در هر شرایطی دیده می شوند که وجود کلسیم یا منیزیم را در مایعات بدن، مانند ادرار ، استفراغ زیاد، کلسیم ناکافی و یا منیزیم در رژیم غذایی، عملکرد ضعیف غدد (غدد کوچک در گردن که تعادل کلسیم را تنظیم می کنند)و شرایط دیگر را کاهش می دهد.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
گرفتگی عضلات به علت کاهش کلسیم

پتاسیم کم:

سطح پتاسیم پایین خون گاهی موجب گرفتگی عضلات ماهیچه می شود، اگرچه برای پتاسیم کم شایع تر است تا مرتبط با ضعف ماهیچه باشد.

گرفتگی عضلات ماهیچه ای - تتانی شدن

در تتانی شدن عضلات ، همه سلول های عصبی در بدن فعال می شوند و سپس ماهیچه ها را تحریک می کنند. این واکنش باعث اسپاسم و یا گرفتگی عضلات در بدن می شود. نام تتانی از تاثیر سم تتنوس بر روی اعصاب بدست می آید.

با این حال، این نام در حال حاضر عموما برای درد ماهیچه مانند سطح پایین کلسیم و منیزیم خون بکار می رود. کلسیم و منیزیم کم، که فعالیت بافت عصبی را افزایش می دهد نیز می تواند گرفتگی عضلات را ایجاد کند.

اغلب، چنین انقباض عضلانی به همراه شواهدی از بیش فعالی و دیگر وظایف عصبی علاوه بر تحریک عضلانی وجود دارد. مثالا، کلسیم پایین خون نه تنها باعث انقباض ماهیچه های دست و مچ می شود، بلکه می تواند باعث حس کرختی و سوزش در اطراف دهان و مناطق دیگر شود.

برخی اوقات، گرفتگی عضلات تتانیک از گرفتگی عضلات واقعی تشخیص داده می شود. تغییرات همراه در احساس و یا سایر عملکردهای عصب که با تتانی رخ می دهد، ممکن است آشکار نباشد چون درد مفاصل حواس پرت کننده است.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
گرفتگی عضلات به علت اعصاب

علت گرفتگی ماهیچه ای دستونیک :

گروه نهایی دستونیک است که در آن ماهیچه ها برای حرکت مورد نظر مورد نیاز نیستند و برای منقبض شدن تحریک می شوند. ماهیچه ها که تحت تاثیر این نوع درد قرار می گیرند شامل آن هایی هستند که معمولا در جهت مخالف حرکت مورد نظر، و یا برخی دیگر که در جنبش اغراق می کنند، کار می کنند.

برخی گرفتگی عضلات منقبض معمولا بر گروههای کوچکی از ماهیچه ها (پلک ها، فک، گردن، حنجره و غیره)تاثیر می گذارند. دست ها و بازوها ممکن است در طول اجرای فعالیت های تکراری نظیر آن هایی که با دست خط منقبض می شوند)، تایپ کردن، نواختن آلات موسیقی خاص، و بسیاری دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

هر یک از این فعالیت های تکراری ممکن است باعث گرفتگی عضلات واقعی از خستگی ماهیچه شود. گرفتگی عضلات دستونیک به اندازه گرفتگی عضلات واقعی نیست.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
خستگی علت گرفتگی عضلات

چه چیزی می تواند یک گرفتگی ماهیچه را تقلید کند؟

پاسخ:انقباض شرایطی است که ممکن است یک گرفتگی ماهیچه را تقلید کند.

انقباض جای زخم بافت نرم است که حرکات ماهیچه به طور طبیعی بر آن تاثیر می گذارند. زمانی که انقباض وجود دارد، بافت درگیر نمی تواند به طور کامل حرکت کند، چه ماهیچه مربوطه فعال و یا آزاد باشد.

این به این دلیل است که بافت زخمی در پاسخ به حرکات ماهیچه نمی تواند حرکت کند. این منجر به ثابت بدن عضو با از دست دادن محدوده کامل حرکت می شود. معمول ترین نوع انقباض در کف دست رخ می دهد و تاندون هایی را که معمولا باعث می شوند انگشتان به هم فشرده شوند، تحت تاثیر قرار می دهند.

معمولا این شکل انگشت حلقه را تحت تاثیر قرار می دهد. این انقباض به عنوان Dupuytren's contracture دست شناخته می شود.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت گرفتگی عضلات دست چیست؟

علت گرفتگی عضلات ماهیچه در گروه های بالا؟

همه گرفتگی ها به راحتی در روش قبلی طبقه بندی می شوند چون اینها بهترین کار برای گرفتگی عضلات هستند که مشکل عمده ماهیچه را تشکیل می دهند. گرفتگی عضلات، بخش نسبتا کوچکی از بیماری های عصبی و عضلانی است؛

علائم دیگر عضلانی معمولا در این بیماری ها بیشتر برجسته هستند. برخی از نمونه ها شامل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(بیماری لو گهریگ)با ضعف و شل شدن ماهیچه؛ (آسیب عصب نخاعی یا فشردگی از علل مختلف)با درد آی کیو، کج شکلی یا از دست دادن احساس و ضعف؛ و تعدادی از بیماری های ماهیچه ای دستونیک هستند.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت گرفتگی عضلات و بیماری های مرتبط

آیا داروها می تواند باعث گرفتگی عضلات ماهیچه ای شوند؟

داروهای فراوانی می توانند باعث گرفتگی عضلات شوند. داروهای قوی ادرار آور مانند فوروزماید(لازکس)، یا دفع شدید مایعات بدن، حتی با دیورتیک کم، می تواند باعث ایجاد گرفتگی عضلات بدن و دفع سدیم ، مایعات بدن می شود. هم چنین، اغلب باعث دفع پتاسیم، کلسیم و منیزیم می شود که می تواند باعث گرفتگی عضلات شود

گرفتگی ها برخی اوقات در افراد معتاد به هنگام کنار گذاشتن داروها و موادی که اثرات مسکن دارند، از جمله الکل، باربیتورات و دیگر مواد مسکن، عوامل ضد اضطراب مانند (دیازپام)و آلپرازولام)، مسکن و مواد مخدر دیگر اشاره می شود.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
مصرف دارو علت گرفتگی عضلات

آیا کمبود ویتامین می تواند باعث گرفتگی عضلات ماهیچه شود؟

برخی از حالات کمبود ویتامین ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به گرفتگی عضلات ماهیچه شوند. اینها شامل کمبود تیامین (ب1)، اسید پانتو تنیک (ب5)و پیریدوکسین ب6)می باشند.

آیا گردش ضعیف می تواند باعث گرفتگی عضلات ماهیچه شود؟


چرخش ضعیف خون به ماهیچه پا، منجر به نرسیدن اکسیژن کافی به بافت ماهیچه می شود، می تواند باعث درد شدید ماهیچه پا (گاهی اوقات به عنوان درد لگنی شناخته می شود)که با پیاده روی یا ورزش رخ می دهد.

این حالت معمولا در ماهیچه های ساق پا رخ می دهد. در حالی که درد تقریبا مشابه دردهای ماهیچه ای بسیار سخت است، به نظر نمی رسد درد ناشی از درد ماهیچه واقعی باشد. این درد ممکن است به خاطر تجمع اسید لاکتیک و دیگر مواد شیمیایی در بافت های ماهیچه باشد. مهم است اگر این گونه درد دارید به پزشک مراجعه کنید.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
گردش خون ضعیف علت گرفتگی عضلات

علائم گرفتگی عضلات ماهیچه چه هستند؟ تشخیص گرفتگی عضلات چگونه است؟

گرفتگی دردناک است. معمولا، بیمار باید هر گونه فعالیت را متوقف کرده و به دنبال تسکین گرفتگی باشد؛ فرد قادر نیست در حالی که درد می کشد، از ماهیچه آسیب دیده استفاده کند. گرفتگی شدید ممکن است با درد و تورم همراه باشد که گاهی اوقات پس از فروکش کردن گرفتگی می تواند تا چند روز دوام بیاورد. در زمان درد شکم، ماهیچه برآمدگی دارد، خیلی محکم احساس می شود، و ممکن است نرم باشد.

هیچ تست ویژه ای برای گرفتگی عضلات وجود ندارد. با این وجود، تشخیص گرفتگی عضلات ماهیچه نسبتا آسان است. بسیاری از مردم می دانند که گرفتگی عضلات چیست و چه زمانی ایجاد می شود. اگر در طول گرفتگی ، پزشک و یا هر تماشاچی دیگری وجود داشته باشد، می تواند سفت شدن و برآمدگی ماهیچه آن را احساس کند.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت و راه تشخیص گرفتگی عضلات

کدام نوع از پزشکان گرفتگی عضلات ماهیچه را درمان می کنند؟

از آنجا که علل و انواع مختلف گرفتگی عضلات ماهیچه ای وجود دارد، بسیاری از متخصصان پزشکی مختلف ممکن است در درمان دخالت داشته باشند. به طور معمول، بیماران با ارائه دهندگان مراقبت های اولیه خود از جمله متخصصان پزشکی داخلی و یا پزشک خانواده مشورت می کنند.

اگر گرفتگی عضلات ناشی از جراحت یا بیماری ناگهانی باشد، متخصصان پزشکی اورژانس بیمار را درمان خواهند کرد. گرفتگی به دلیل شرایط پزشکی خاص ممکن است با متخصصان مختلف درمان شود از جمله ، نورولوژیست ،ارتوپدی ،نفرولوژیست ،اندوکرینولوژیست ، کاردیولوژیست، متخصصان ورزشی، جراحان.

گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت 1
علت و درمان گرفتگی عضلات

درمان های خانگی برای رفع گرفتگی عضلات اسکلتی چه هستند؟

اگر ماهیچه ها کشیده شوند، بیشتر گرفتگی عضلات می تواند متوقف شود. برای بسیاری از گرفتگی عضلات پاها این کشش می تواند با ایستادن و قدم زدن در اطراف انجام شود. ب

رای گرفتگی ماهیچه ساق پا، فرد می تواند حدود 2 تا 2.5 فوت از یک دیوار (احتمالا بیشتر برای یک فرد بلند)بایستد و روی دیوار خم شود تا ساعد خود را روی دیوار با زانوها و پشت و پاشنه در تماس با زمین قرار دهد. (بهترین راه برای یادگیری این مانور در زمانی است که دچار گرفتگی نباشید).

روش دیگر خم کردن قوزک پا با کشیدن انگشتان پا به سمت سر است در حالی که پاها را دراز می کنید. برای گرفتگی عضلات (contractures در دست)، دست را روی دیوار فشار دهید، و انگشت هایتان با آن رو به پایین قرار می گیرند، ماهیچه های شکم را فشار می دهند.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria**
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان ارتودنسی دقیقا چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟ (بخش دوم)
  9 مشکل سلامتی و بیماری که دستانمان به ما نشان می دهند
  گرفتگی عضلات پا هنگام خواب و راه های درمان آن
  راه های رفع گرفتگی صدا
  14 نشانه هشدار دهنده وجود التهاب پنهان در بدن شما
  گرفتگی صدا در صبح
Information درمقابل فریادهای یک عصبانی چه واکنشی نشان دهیم؟
  هر مشکل ناخن، نشان از یک بیماری دارد
  نشانه های هشدار دهنده مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
  مواد تشکیل دهنده سوسیس کالباس گیاهی چیست و آیا ضرری دارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان