امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

doxing چیست؟

#1
doxing و یا doxxing اصطلاحی انگلیسی است که به معنای جمع آوری اطلاعات می باشد. این اصطلاح برای جمع آوردن اطلاعات شخصی روی اینترنت استفاده می شود. دقیقا مفهوم آن جستجو و افشای اطلاعات شخصی یک فرد است.

اطلاعات اولیه برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر میتواند یک نام کاربری یا نام مستعار و یا یک تصویر و یا یک ویدیو باشد. سپس با جستجوی بیشتر می تواند به گردآوردن اطلاعاتی چون هویت آن شخص و آدرس وی و یا شماره بیمه های اجتماعی وی و یا حساب بانکی وی و نظایر آن منجر گردد.

هدف از doxing معمولا مجازات فردی به دلیل انجام کاری است که باعث خشم و بخصوص خشم عمومی شده و یا غیر قابل بخشش است و یا جرمی مرتکب شده و یا احیانا یافتن موضوعاتی جنجالی در مورد فرد مورد نظر با هدف تخریب وی می باشد. بعدا برای مجازات فرد مورد نظر و یا افشای انچه که انجام داده, این اطلاعات برای عموم فاش و منتشر می گردند.

نمونه هایی از doxing میتواند مثلا یافتن شخصی باشد که ویدیوهائی را که در آنها حیواناتی را شکنجه می کند را منتشر می کند و یا اشخاصی پدوفیل که استفاده جنسی از کودکان کرده و یا آنها را آزار و اذیت می نمایند.

معمولا روشهای جستجو در doxing, شبکه های اجتماعی چون فیسبوک و توئیتر و لینکداین و سایر شبکه ها و موتورهای جستجو و درخواست از افراد بعنوان شاهد و اطلاعات به دست آمده روی سایتهائی با Hک کردن آنها و یا با همکاری مدیریت سایت بخصوص برای آدرسهای آی پی و یا ارسال پیام خصوصی برای جذب وی روی سایتی که هکر مدیر آن است و دادن لینک تصاویری و یا فیشینگ و ارسال تروجان و غیره می باشند. یک روش دیگر یافتن نام کاربری و یا مستعار شخص مورد نظر روی سایتهای گوناگون و مطابقت اطلاعات وی با یکدیگر و یا حتی به دست آوردن اطلاعاتی روی پلتفرم های پرداختی و با همکاری فردی که پرداخت را دریافت می نماید چون مثلا پی پال می باشد.

بطور خلاصه میتوان گفت که doxing ردگیری اینترنتی فردی و یا تحقیقات اینترنتی در مورد شخصی برای یافتن هویت و یافتن او و مجازات وی است. معمولا مقامات انتظامی برای یافتن مجرمی ناشناس نیز از این روش استفاده می کنند.

در آخر باید گفت که در قوانین بسیاری از کشورها doxing به دلیل نقض حریم خصوصی و یا گاهی انتشار موضوعاتی در مورد شخصی بخصوص در حالیکه اتهاماتی بی پایه و اساس باشند و همچنین نقض قانون محرمانه بودن مبادلات خصوصی و یا نقض حقوق انفورماتیک با استفاده از فایلهای وی و گرداوری اطلاعات و افشای داده های او بدون موافت وی و بدون مجوز قانونی خود جرم محسوب می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان