امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اطلاعاتی دربارۀ فالکون هِوی!

#1
فالکون هِوی یا فالکون سنگین (Falcon Heavy) که به اختصار (FH) نیز نامیده می‌شود، یک پرتابگر فضایی طراحی شده و توسعه داده شده توسط اسپیس‌اکس است. این پرتاب‌گر مشتق شده از فالکون ۹ بوده و دربرگیرندهٔ یک فالکون ۹ به عنوان قسمت مرکزی و دو بوستر میباشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی دربارۀ فالکون هِوی! 1

این موشک وقتی در ششم فوریه ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد، قدرتمندترین بوستر (تقویت کننده) در زمان خودش بود. فالکون هِوی تقریبا تمامی اهداف اصلی خود را با موفقیت به انجام رساند. از جمله اهداف آن میتوان به حمل رودستر تسلا و آدمکی به نام استارمن به مقصد فضا و فرود موفق دو بوستر اشاره کرد. ایلان ماسک در آینده قصد دارد قصد دارد از یک موشک بزرگتر بنام استارشات برای اکتشافات مریخ استفاده نماید.


تاریخچه توسعه فضایی


اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۲ با پشتیبانی ماسک تاسیس گردید. ماسک شرکت‌های «Zip2» و «PayPal» را قبلا فروخته بود. اسپیس ایکس پس از طراحی و پرتاب موفقیت‌آمیز موشک فالکون ۱، از سوی سازمان فضایی ناسا بودجه ای دریافت کرد تا فضاپیمایی (کپسول دراگون) را طراحی و بسازد.

این فضاپیما در سال ۲۰۱۲ به نخستین فضاپیمای غیردولتی تبدیل شد که باری به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کرد. دراگون برای رسیدن به فضا نیازمند موشک سنگین‌تری بود و فالکون ۹ را به کار گرفت. این موشک توسط اسپیس ایکس طراحی شده و در سال ۲۰۱۰ پرتاب شد. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۱ موشک بزرگتری تحت عنوان «فالکون هِوی» را معرفی کرد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی دربارۀ فالکون هِوی! 1
فرود موفق دو بوستر فالکون هوی


در آن زمان، ماسک مدعی شد که موشک تازه ساخته شده می تواند ۵۳۰۰۰ کیلوگرم بار به فضا حمل کند؛ یعنی دو برابر ظرفیت شاتل فضایی. ماسک همچنین این پیش‌بینی را مطرح کرد که فالکون هِوی در سال ۲۰۱۳ آماده پرتاب خواهد شد. البته زمان پرتاب این موشک بارها و بارها در فرایند ساخت آن به زمان بعد موکول گردید. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، موشک فالکون ۹ با شکست‌های فاجعه باری روبرو شد. پروازها دو بار به حالت تعلیق در آمدند و دلایل ناکامی در پرتاب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

کمپانی اسپیس ایکس، با چندین آزمایش دریافت که می‌تواند موشک‌های خود را با سرعت مافوق صوت به زمین بازگرداند و موتورهای اصلی موشک (مرحله‌ی دوم) را مجددا روشن کرده و با سرعتی نزدیک به صفر روی پایه‌های خود فرود بیاورد. موردی که در چند مأموریت اخیر اسپیس ایکس به‌خوبی شاهد آن بوده‌ایم. بلند شدن موفق فالکون هوی (سیستمی که پیش‌بینی شده هر پرتابش ۹۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد) می‌تواند صنعت فضایی را دچار تحولی شگرف نماید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی دربارۀ فالکون هِوی! 1

مشخصات موشک

فالکون هِوی ۷۰ متر ارتفاع دارد و توانایی حمل بار ۶۴ متریک تُن را نیز داراست. این موشک دو مرحله اجرایی دارد. در مرحله اول، سه هسته موتور موجود است. بوسترها (تقویت کننده‌ها) پس از پرتاب جدا شده و دوباره یکراست به زمین باز می گردند. احتمالا میتوان مجددا از آنها استفاده کرد. هسته مرکزی با دو بوستر مورد پشتیبانی قرار می گیرد. هسته مرکزی سنگین‌تر محموله‌اش را در مرحله دوم حمل می کند. ۲۷ موتور در مرحله اول فالکون هِوی نیروی پیشران ۲۲٫۸۱۹ کیلونیوتنی را در زمان پرتاب دارند.

اولین پرواز و مراحل برنامه‌ریزی شده بعدی

موشک فالکون هِوی برای نخستین بار در ششم فوریه ۲۰۱۸ از مرکز فضایی کِندی در کِیپ کارناوال فلوریدا پرتاب شد. این پرتاب با استفاده از مجموعه پروازی «۳۹A» به انجام رسید. این مجموعه میزبان فضانوردان آپولو و خدمه شاتل فضایی بوده است. تقریبا صدهزار نفر برای تماشای لحظه پرتاب موشک در کنار جاده‌ها و مناطق سواحلی گرد هم آمده بودند. میلیون‌ها نفر هم این صحنه را از پای تلویزیون تماشا کردند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی دربارۀ فالکون هِوی! 1

در طول پرتاب، دو بوستر از فالکون هِوی جدا شده و در محل فرود اسپیس ایکس در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال به زمین نشستند. پخش زنده پس از پرتاب هم بیش از چهار ساعت ادامه پیدا کرد و محموله موشک (رودستر تسلا) و آدمک استارمن نشان داده شد. سپس فالکون هِوی موتورهایش را روشن کرد تا در فضا پیش برد، مقصد مدار مریخ بود، اما طبق برنامه پیش نرفت و اکنون رودستر از مدار مریخ هم عبور کرده است. قرار است با گذشت زمان، اسپیس ایکس هزینه‌های پرتاب فالکون هوی را کاهش بدهد و دلیل آن هم بوسترهای آن است که می تواند مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. خودروی قرمز رنگ تسلا که فالکون هوی را در این سفر همراهی می کند علاوه بر مانکن موسوم به مرد ستاره‌ای، به چند دوربین فیلم‌برداری مجهز بود که چشم‌انداز‌های فوق‌العاده را به زمین مخابره کرد. ایلان ماسک تصویر زیر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می‌دهد که خودروی قرمز رنگ ماسک حامل پیامی از سوی بشریت برای فرازمینی‌ها است.

طبق گفته ماسک اسپیس ایکس توانایی ارسال محموله‌هایی سنگین‌تر از یک ماشین به مدار سیاره پلوتو را نیز دارد، چه برسد به مریخ. نکته قابل توجه دیگر فراهم شدن قابلیت ارسال ماهواره‌های به مراتب سنگین‌تر از قبل به مدار زمین است که علوم مختلف از هواشناسی گرفته تا تکنولوژی‌‌های مخابراتی و نظامی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ناسا نیز که با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند، از موشک‌های فالکون اسپیس ایکس استفاده کند. در تصویر زیر تصویر واقعی مرد ستاره‌ای را در حال انجام بزرگترین ماجراجویی تاریخ بشر مشاهده می‌کنید. چیزی که ایلان ماسک و فالکونش به ما آموخت این بود که وقایع عجیب و غریب غیر ممکن نیستند و برای به واقعیت پیوستن فیلم‌های علمی-تخیلی نیازی نیست قرن‌ها سپری شوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  فیلم لو رفته از منطقه 51 و اطلاعاتی درباره ان
  اطلاعاتی در مورد ماهواره
  اطلاعاتی جدید از مشتری و زحل
  ایده‌های تازه دربارۀ ماهیت ماده تاریک!
  اسپیس اکس برای اولین بار یکی از فالکون هایش را مجدداً به فضا می فرستد
  اسپیس ایکس فالکون 9 را با موفقیت پرتاب کرد
  اطلاعاتی جامع در مورد کهکشان راه شیری
  تعویق در پرتاب فالکون 9
  فرود نرم موشک فالکون 9 در اقیانوس اطلس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان