امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن!

#1
Exclamation 
خطرات و مضرات آفتاب گرفتن! 1

تابستان، فصل دریا رفتن و آفتاب گرفتن در سواحل زیبا ی شمالی كشور است. همین مسأله بسیاری را وسوسه می كند كه دل را به دریا بزنند اما، بیشتر آنها از خطرات و مضرات آفتاب برای پوست بدن خود آگاه نیستند، در این مقاله برخی نكات ایمنی در این زمینه مرور شده است.

انرژی تابشی خورشید در حدود 184386 مگاوات تخمین زده شده است. یك چنین رقم بسیار بزرگی حتی ممكن است برای پروفسور استیون هاوكینگ هم سرسام آور باشد. انرژی خورشید از اشعه ماوراء بنفش عبور می كند و به سه نوع اشعه تقسیم می شود، اشعه ماوراء A,B,C شدت پرتوهای اشعه ماوراء بنفش بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر بیشتر است.

طول موج های اشعه ماوراء بنفش بسیار كوچك است و برحسب میلیاردم متر اندازه گیری می شود. اما، این امواج، انرژی بالایی دارند كه در بدن انسان نفوذ می كنند و ساختار سلول های پوست را تغییر می دهند. اشعه ماوراء بنفش نوع C كوتاه ترین طول موج را دارد و بسیار خطرناك است. خوشبختانه این اشعه كاملاً جذب اتمسفر بالای زمین می شود. متأسفانه، اشعه ماوراء بنفش نوع A و B موجب سرطان پوست می شود و به DNA بدن آسیب می رساند. علاوه بر این موجب برنزه شدن پوست بدن نیز می شود.

درباره نور خورشید

1- مقدار انرژی تابشی خورشید به زمین طی 5 دقیقه برابر است با كل انرژی هایی كه جمعیت جهان طی یك سال و در اشكال مختلف مصرف می كنند.

2- مقدار انرژی تابشی خورشید كه در یك تعطیلات دو هفته ای در نواحی مدیترانه ای دریافت می كنید با كل انرژی تابشی خورشید در انگلستان برابر است.

3- هر ساله در حدود 50 هزار بریتانیایی به سرطان پوست دچار می شوند كه بیش از 20 درصد از این افراد به كام مرگ كشیده می شوند. نیمی از مردم استرالیا به بیماری سرطان پوست دچار می شوند.

4- بسترهای خورشیدی (تخت هایی هستند كه روی آنها چراغ هایی نصب شده كه اشعه ماوراء بنفش ساطع می كنند) به اندازه خورشید خطرناكند، زیرا تشعشعات آنها به عمق پوست نفوذ می كند.

5–  پژوهش های جدید حاكی از آن است كه احتمالاً آفتاب خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مانند سرطان سینه و پروستات را كاهش می دهد.

فواید و مضرات نور خورشید

1- اشعه ماوراء بنفش خورشید، منبع اصلی ویتامین D بدن ما است. این ویتامین برای استخوان ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن ما لازم است. ویتامینD، همچنین توان مبارزه با بروز و رشد تومورهای سرطانی را دارد.

2- نور آفتاب موجب فعالیت غده صنوبری در مغز می شود. این غده ماده شیمیایی به نام تریپتمینس تولید می كند كه وضعیت روحی شما را بهبود می بخشد.

3- قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ساختگی (صناعی) به عنوان یك عامل مهم و پیش گیرنده در بیماری سرطان پوست شناخته شده است.

4- قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید احتمالاً شما را چهار بار بیشتر مستعد مبتلا شدن به بیماری آب مروارید می كند.

5-  آفتاب سوختگی می تواند پراكندگی و عملكرد گلبول های سفید خون (سلول های دفاعی بدن) را تغییر دهد و نیز به DNA بدن آسیب وارد كند.

برنزه كردن پوست

1- پوست خود را تا زمان برنزه شدن آن به طور یكنواخت به طور تدریجی در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

2- برای استفاده از حمام آفتاب، روز اول حداكثر 30 دقیقه و از آن به بعد روزی 5 تا 10 دقیقه به این زمان اضافه كنید.

3- برای برنزه كردن پوست از لوسیون های پس از آفتاب استفاده كنید. این لوسیون ها پوست بدن شما را مرطوب نگه می دارد و بر دوام برنزه ماندن آن می افزاید.

4- پس از گرفتن حمام آفتاب، از لباس هایی استفاده كنید كه دست ها و پاهای شما را بپوشانند تا بیشتر در معرض آفتاب قرار نگیرند.

5– اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، پوست خود را تا قبل از بهبودی در معرض آفتاب قرار ندهید.

6- لوسیون هایی كه برای برنزه شدن پوست تهیه شده و در ساخت آنها از كره و یا مواد نفتی استفاده شده، مصرف نكنید، زیرا این لوسیون ها آفتاب سوختگی را تشدید می كنند.

7-  پوست روشن خود را بدون محافظت در مقابل آفتاب قرار ندهید. حداقل از كرم های ضد آفتاب 15SPF استفاده كنید.

8- بدون استفاده از عینك های آفتابی كه چشم را در مقابل اشعه ماوراء بنفش A,B محافظت می كنند، از خانه بیرون نروید، در غیر این صورت خود را در معرض ابتلا به بیماری آب مروارید قرار می دهید.

9– هر ماه، كك و مك ها و خال های روی پوست خود را وارسی كنید در صورت بروز هرگونه تغییری به پزشك خود مراجعه كنید.

10- كودكان كمتر از 6 ماه را در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار ندهید؛ زیرا پوست كودك در مقابل آفتاب حساس تر است
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بخوانید و شگفت زده شوید از فواید علمی روزه گرفتن
  خطرات ماندن آب در گوش و راه حل سریع آن
  مضرات خلال دندان که همین الان باید بدانید !
  آلرژی آفتاب
  زایمان به صورت سزارین چه خطرات و عوارضی دارد؟
  حمام جوش شیرین چیست؟ فواید و مضرات حمام جوش شیرین
  خطرات استفاده از اسپری مو برای سلامتی
  مضرات مصرف روغن جامد چیست؟
  سلژیلین اطلاعاتی در مورد این دارو عوارض و خطرات آن
  دلیل درد گرفتن دندان هنگام خوردن شیرینی های چسبنده چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان