امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ساخت اجسام فلزی در ابعاد مولکولی!

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ساخت اجسام فلزی در ابعاد مولکولی! 1

تعداد بسیار زیادی از فلزات و آلیاژها برای استفاده در مقیاس نانو مناسب هستند، ولی ریخته‌گری آن‌ها به این شکل‌های ریز دارای چالش‌های فراوانی است. محققین فرآیندی را توسعه داده‌اند که به سازنده‌ها اجازه می‌دهد؛ هر فلز یا آلیاژی را با کوچک‌ترین جزئیات ریخته‌گری کنند.

آزمایشگاه‌های پروفسور «جان شروئر» در دانشگاه ییل و پروفسور «لیو» از دانشگاه ووهان چین، روشی را توسعه داده‌اند که «ریخته‌گری ترمومکانیکی در مقیاس نانو» نامیده می‌شود. با این روش می‌توان فلزات را با قطر چند نانومتری ریخته‌گری کرد. این کشف می‌تواند منتج به تکنولوژی‌های جدیدی در زمینه‌های حسگرها، باتری‌ها و مواد کوانتومی شود. نتایج این یافته‌ها در مجله‌ی Physical Review Letters به چاپ رسیده است.

شروئر می‌گوید: «روش ما راه جدیدی برای ساخت مواد در مقیاس نانو است. امروزه ساخت در این مقیاس‌ها محدود به مواد خاصی است که به صورت ویژه مناسب اینگونه کاربردها هستند. ولی کشف ما روشی را برای همه‌ی فلزات و آلیاژها پیشنهاد می‌دهد.»

به گفته‌ی محققین، ریخته‌گری فلزات بلوری که شامل اکثر فلزات در حالت جامد آن‌ها است، دارای چالش‌های فراوانی برای سازندگان است. اینکه یک ماده چقدر قابل ریخته‌گری است، بستگی به جریان‌پذیری آن دارد. جریان‌پذیری به معنی جریان یافتن یک ماده تحت شرایط خاص است. جریان‌پذیری ترموپلاستیک‌ها، ژل‌ها و شیشه‌ها بالا است، ولی اکثر فلزات در حالت جامد بسیار سخت بوده و در حالت مایع نیز سیالیت بالایی دارند و نمی‌توان آن‌ها را با روش‌های مرسوم در مقیاس نانو ریخته‌گری کرد.

محققین دریافتند که با استفاده از روش پخش اتمی که در آن تغییر فشار باعث انتقال اتم‌ها می‌شود، نه تنها می‌توان به نحوی بسیار کارآمد فلزات بلوری را ریخته‌گری کرد، بلکه کم کردن مقیاس ریخته‌گری می‌تواند فرآیند را ساده‌تر کند. محققین با بکارگیری این روش توانستند میله‌های بسیار بلند با قطر ۱۰ نانومتری بسازند. این میله‌ها ۸۰ برابر نازک‌تر از موی انسان هستند. ساختن چنین قطعاتی در گذشته غیرممکن بود.

از آن‌جا که مکانیسم پخش در همه‌ی فلزات و آلیاژها وجود دارد، فرآیند پیشنهاد شده را می‌توان به گستردگی استفاده کرد. محققین برای بررسی صحت این موضوع، فلزات طلا، نیکل، وانادیوم، آهن و تعداد زیادی آلیاژ را آزمایش کردند. محققین توانستند از همه‌ی این فلزات میله‌هایی در مقیاس نانو بسازند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ساخت پوششی برای نامرئی کردن اجسام کوچک
  قواعد حرکت دادن اجسام با نیروی چشم (تله کینزی) (بیا تو ضرر نداره )
  پیوند فلزی
  ساخت نمایشگری که از شیشه ضدگلوله هم سخت تر است
  مراحل ساخت یك بمب هسته ای (اتمی)
  ساخت اتم‌های ضدماده در آزمایشگاه
  ساخت ماده‌ی بیولوژیکی جدید در ابعاد میکروبی!
  ساخت راکتور هسته‌ای توسط نوجوان ۱۴ ساله!
  ساخت یک ساندویچ در ابعاد مولکولی!
  ساخت دستگاهی برای شنیدن درد دل گیاهان!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان