امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نیروی جادویی سنگ‌های قیمتی، راست یا دروغ؟!

#1
از دیرباز تاکنون، بزرگان راه رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای را تلاش و کوشش انسان دانسته‌اند، اما همواره عقایدی از جنس خرافه وجود دارد که انسان را از پیشرفت در راه صحیح باز می‌دارد. خرافه‌هایی که درباره‌ی نیروی عجیب و جادویی اشیاء، طلسم یا وِرد و دعاهایی که مرتاض‌ها و رمال‌ها آن‌ها را در اختیار دارند، ریشه‌هایی بسیار قدیمی در تاریخ بشر داشته‌اند. این نوع از خرافه نیز همانند دیگر موارد رایج در دنیای امروز، بین چندین فرهنگ و تمدن، مشترک هستند و عموماً قشر ناآگاه جامعه، به آن‌ها اعتقادی متعصبانه دارند؛ هرچند حتی در بین اقشار باسواد و دانشگاهی نیز می‌توان طرفداران این خرافه‌ها را یافت.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نیروی جادویی سنگ‌های قیمتی، راست یا دروغ؟! 1


یکی از موضوعاتی که در کشور ما طرفداران خاصی دارد، اعتقاد به نیروی ماورایی «سنگ‌های قیمتی» است. اینکه نوع خاصی از سنگ می‌تواند بیماری را شفا دهد و یا سنگی که مانع از بیمار شدن شما می‌شود. سنگ دیگری که شما را ثروتمند می‌کند و رزق و روزی شما را افزایش می‌دهد. یا از همه‌ی این‌ها عجیب‌تر، سنگی که شما را برای جنس مخالف جذاب‌تر و اعتماد به‌نفس شما را افزایش می‌دهد. این اثرات، شامل نیازهای اساسی بسیاری از مردم است! اولین سوالی که در ذهن فردی هوشمند و آگاه به‌وجود می‌آید، این است که چگونه یک سنگ می‌تواند چنین خدمات ارزنده‌ای به ما داشته باشد؟ باید کمی به آن فکر کنید.

اگر سری به بازار سنگ‌های قیمتی، به‌ویژه در شهرهایی مثل مشهد و قم بزنید، خواهید دید که تا چه اندازه، برای این سنگ‌های طبیعی و زیبا، خواص و ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای متصور هستند. اگر با فروشندگان این فروشگاه‌ها هم‌صحبت شوید و از آن‌ها درباره‌ی خواص سنگ‌ها بپرسید، خواهید دید که چه چیزهایی در این دنیا وجود دارد که شما از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید!

امروزه علم ثابت کرده است که این سنگ‌ها در دوره‌های مختلف زمین‌شناسی، با تحت فشار قرار گرفتن لایه‌های مختلف پوسته‌ی زمین ایجاد شده‌اند و داستان‌ها و افسانه‌هایی که برای تشکیل آن‌ها نقل می‌شود، سراسر غیرواقعی و غیرعلمی‌اند. برای مثال، «سنگ عقیق» سنگی است که از ترکیب شیمیایی اکسید سیلیسیم ایجاد شده و گاهی عناصری نظیر آلومینیوم، آهن، منیزیم، کلسیم، نیکل و کروم هم در آن یافت می‌شود. به جز عقیق، سنگ‌هایی هستند که در بین عموم، خواهان بیشتری دارد؛ سه نوع دیگر معروف این سنگ‌های قیمتی زیبا «الماس»، «زمرد» و «فیروزه» هستند که هر کدام دارای نوع ترکیب شیمیایی خاص خودند. الماس از کربن خالص، زمرد دارای ترکیبات سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم، و فیروزه از فسفات آلومینیوم تشکیل شده است.

اما این‌که چطور، تجمع اتم‌های عناصر معمولی در کنار هم که سنگی را تشکیل داده‌اند، باعث بُروز اتفاق یا مانع رخ‌دادن اتفاقی دیگر در زندگی صاحب سنگ می‌شوند، سوال دیگری است که قطعاً نه فروشندگان این سنگ‌ها می‌توانند برای آن پاسخی ارائه کنند و نه دانشمندان زمین‌شناس و کانی‌شناس می‌توانند دلیلی برای این ادعای خرافی پیدا کنند. چیزی که می‌تواند تکلیف ادعاهای واهی پیرامون این سنگ‌ها را به‌خوبی روشن کند، نگاهی تیزبین به ریشه‌ی این ادعاهاست که در ادامه‌ی همین مطلب، به آن اشاره می‌کنیم.


چرا سنگ‌های قیمتی؟

این‌که چرا یک تکه‌ی چوب، چنین خواصی ندارد، می‌تواند اولین گام برای پاسخ دادن به این سوال باشد. چرا که چوب به خودی خود قیمت چندانی ندارد. انتخاب سنگ‌های قیمتی برای دارا بودن خواص ماورایی و رفع نیازهای مردم، عملی هوشمندانه توسط بازرگانان قدیمی این سنگ‌ها بوده است. جادویی بودن این سنگ‌ها و ربط دادن آن به رفع نیازهای انسان، فریبی است که توانسته درصد قابل‌توجهی به فروش این سنگ‌ها در طول تاریخ بیافزاید. جنبه‌ی دیگری که به این موضوع مربوط می‌شود، ذکر نام این سنگ‌ها در منابع اعتقادی است. هر چند صحبت درباره‌ی این مباحث در چهارچوب محتوای این مطلب نیست، اما بعید نیست که این نقل‌ها هم به‌صورت جعلی و برای تقویت باور مردم عادی در جهت فروش بیشتر این سنگ‌ها باشد.

از دیدگاه اهل علم و تفکر، هیچ سنگی نمی‌تواند جای تلاش، کوشش، مهارت انسانی و بهره از امکانات پزشکی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها را بگیرد. اگر فردی به کسب درآمد بیشتر و رزق و روزی فراوان تمایل دارد، باید بداند که با فراگیری و استفاده‌ی درست از تخصص و فنی خاص، می‌تواند بیش از رفع نیازهای مالی‌اش درآمد داشته باشد. قطعاً هیچ‌کدام از ثروتمندان جهان، دارایی‌های‌شان را از سنگ‌ها به‌دست نیاورده‌اند؛ مگر خود فروشنده‌ی این سنگ‌ها بوده باشند!

همچنین اگر فردی به سلامت خود اهمیت داده و نمی‌خواهد به بیماری‌های مهلک دچار شود، باید در کنار رعایت بهداشت و واکسیناسیون، با ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب کاری کند که دغدغه‌‌ای از بابت بیمار شدن، نداشته باشد. همچنین اگر کسی بیماری خاصی دارد و از دردی رنج می‌برد، بدون تردید باید به متخصص پزشکی آن بیماری مراجعه کند تا با تشخیص به‌موقع و گذراندن مراحل درمانی، آن بیماری را درمان کند. همچنین اگر با ناراحتی روحی و روانی خاصی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌تواند با مراجعه به روان‌شناس، مشاور یا روان‌پزشک، درمان خود را آغاز کند. عقیق، زمرد، فیروزه، یاقوت، الماس و نه هیچ سنگ دیگری، هیچ توان و اثر ماورایی، برای درمان و رفع نیازهای ما ندارند.

نکته‌ی مهم در این‌باره این است که ما باید با آگاهی و هوشیاری بیشتری با این موضوعات برخورد کنیم، چرا که هیچ عقل سلیمی نباید توانایی و هوش بشر را کمتر از نیروی خیالی چند تکه سنگ بداند. البته که توجه بیشتر از دیدگاه زیبایی‌شناسی به این سنگ‌ها، آن‌چنان گیرا و جذاب است که می‌تواند مهم‌ترن عامل برای خرید و فروش این سنگ‌ها باشد و بازار تجاری پُررونقی را برای این صنعت، از معدن‌کاوی تا فروش آن مهیا کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قواعد حرکت دادن اجسام با نیروی چشم (تله کینزی) (بیا تو ضرر نداره )
  نیروی واندروالسی
  نیروی درون مولکول
  نیروی هسته ای ضعیف
  نیروی بنیادی
  ماهیت نیروی جاذبه چیست؟
  دروغ گفتن و حقایق بسیار جالب آن
  چپ‌چشم هستید یا راست‌چشم؟
  تفاوت چپ دست ها با راست دست ها
  چرا دکمه پیراهن مردان سمت راست و زنان سمت چپ است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان