امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اکتشاف کوانتومی جالب در دنیای فیزیک مواد

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اکتشاف کوانتومی جالب در دنیای فیزیک مواد 1

به گفته گروهی از محققان در دانشگاه لیورپول و دانشگاه مک کارستر، اکسید فلز «Tbln03»، حالتی عجیب از ماده که «مایع چرخشی کوانتومی» نام دارد را نشان می‌دهد. حالت مایع چرخشی کوانتومی، در سال ۱۹۷۳ توسط برنده‌ی جایزه نوبل، «فیلیپ اندرسون» به‌صورت تئوریک توضیح داده شد. در این حالت، مناطیس مانند مایع رفتار می‌کند و حتی در صفر مطلق هم منجمد نمی‌شود و باعث می‌شود که خواص فوق‌العاده‌ای در مایع ایجاد شود.

ماتریس مایع چرخشی کوانتومی، هنوز هم به شدت مورد حمله قرار می‌گیرد. به همین دلیل، کشف و تحقیق مواد جدیدی که ممکن است به‌صورت بالقوه دارای پتانسیل جذب این حالت ماده هستند، زمینه‌های فعال در مراکز پیشرفته تحقیقاتی و برنامه‌های بالقوه کاربردی در توسعه‌ی محاسبات کوانتومی در نظر گرفته می‌شوند.

دکتر «لوسی کلارک» و همکارانش از دانشگاه لیورپول با استفاده از فناوری‌های تجربی پیشرفته، از جمله پراکندگی ناپایدار نوترونی و طیف‌سنجی میون، کشف کردند که حالت عجیب کوانتومی در Tbln30، از پیچیدگی محیطی اطراف یو‌ن‌های مغناطیسی، به‌وجود آمده ‌است. در این مورد، عنصر نادر خاکی تریبیوم.
این کشف باعث تعجب گروه محققین شده‌است. چرا که انتظار نمی‌رفت که ماده‌ی Tbln30، به خاطر ساختار کریستالی‌اش، چنین رفتار مغناطیسی از خود نشان دهد.

دکتر کلارک می گوید: «موقع مطالعه‌ی حالت ماد‌ه‌ای مانند مایع چرخشی کوانتومی، انجام یک آزمایش، کوانتومی، معمولاً سوالات بیشتری نسبت به پاسخ‌هایی که می‌تواند بدهد، مطرح می‌کند. با این حال، در مورد TbInO3، فیزیک به‌طرز به‌خصوصی غنی از مطالب است و به همین علت ما مداومت زیادی در آزمایش به خرج دادیم. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که TbInO3 یک ماده‌ی مغناطیسی جذاب است و یکی از آن ‌دسته موادی است که برای ما هنوز چیزهای جذابی برای کنجکاوی و اکتشاف دارد.»

پروفسور «بروس گاولین» مدیر موسسه‌ی تحقیقات مواد در دانشگاه مک کارستر، گفت: «این ماده همراه با تربیوم چرخشی، ساختاری دو بعدی از معماری مثلثی می‌سازد که به‌طرز فریبنده‌ای ساده به‌نظر می‌رسد. اما با تکمیل کامل روش‌های تجربی مدرن در دسترس ما، مغناطیس کم دما در این ساختار، بر اساس دو محیط تربیم متمایز، حالت مطلوب ناسازگار کوانتومی را به‌طور کامل منعکس می‌کند؛ نتیجه‌، غیرمنتظره و هیجان انگیز است.»

نتایج این اکتشاف در مجله‌ی Nature Physics منتشر شده‌است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  “فیزیک کوانتوم” واقعیت را به چالش می‌کشد!
  نا همسان گرید(فیزیک)
  ۹ راز بزرگ حل نشده در فیزیک
  آشنایی با دنیای شگفت انگیز اعداد اول
  لباس‌هایی که نمی‌توانید در دنیای واقعی بپوشید
Wink حقایقی جالب از دنیای اطرافمان که نمیدانیم!
  شاید گرانش محصولی از مکانیک کوانتومی باشد!
  فیزیکدانان “زمان” را در مقیاس کوانتومی به عقب بردند!
  ۱۰ معادله برتر فیزیک
  هفت کشف مبهوت کننده علم فیزیک

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان