امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لزوم تحقیق و بهره‌گیری از شعرهای ابن حسام

#1
Wink 
لزوم تحقیق و بهره‌گیری از شعرهای ابن حسام 1


دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند بر لزوم تحقیق و بهره‌گیری از شعرهای ابن حسام خوسفی تاکید کرد.
سیدمهدی رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شمس‌الدین محمد بن حسام‌الدین خوسفی یکی از شاعران وارسته، متعهد و نام‌آشنایی است که به انگیزه خدمت به دین و نشر تعالیم آن، ادبیات دینی و مذهبی را به کمال رسانده و در میان شاعران و ادبای این سرزمین زرخیز جایگاه ممتاز و بی‌بدیلی یافته است.
دیوان ابن حسام، مجموعه‌ای از مدح و مرثیه اهل بیت (ع)
او ادامه داد: تعهد و هنری که در بیت بیت آثار ابن حسام بویژه دیوان و خاوران‌نامه‌اش به چشم می‌آید گواه صادقی است بر این مدعا که این شاعر ارجمند به خوبی توانسته است ابزار و امکانات شاعرانه و صناعات ادبی را با اندیشه‌های دینی و اعتقادات و باورهای خویش مومنانه پیوند دهد، به طوری که حاصل کارش هم از لحاظ لفظ و هم از لحاظ معنی برای هر خواننده‌ای بویژه دوستداران و محبان اهل بیت (ع) دلنشین و پر از جذابیت است.
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند با بیان این‌که دیوان ابن حسام دو مضمون اصلی دارد که حدود ۷۰ درصد این اثر را شامل می‌شود، تصریح کرد: این دو مضمون عبارت از مدح (منقبت و نیایش) و مرثیه است.
رحیمی اظهار کرد: گرچه از مجموع قصاید ابن حسام تنها چهار قصیده عنوان مرثیه دارد اما این شاعر اهل بیت (ع) به شیوه مذاکران و واعظان تقریباً در همه اشعارش مصائب اهل بیت (ع) را نیز متذکر شده است.
او افزود: تحمیدیه‌ها و نیایش‌گونه‌های ابن حسام حاوی ارادت و باورهای او به ذات حضرت احدیت است و به نوعی بیانگر اعتقاد او به خداوندی قدیم، یکتا، عالم، عادل، لایزال، خالق، قهار، لطیف و کریم و دستگیر است.
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: علاوه بر این، مدح و منقبت‌های ابن حسام دربردارنده فضائل و کمالات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و اهل بیت آن حضرت، مخصوصاً حضرت امیر (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام زین العابدین (ع)، امام رضا (ع) و امام زمان (عج) است و در مرثیه‌های ابن حسام بیشتر به ذکر مصائب امام حسین (ع) توجه شده است.
رحیمی اظهار کرد: ابن حسام در این آثار پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهرش (ع) را به خاطر افعال و اقوال و صفاتی ستوده است که اهم آن عبارت از شأن و منزلت در پیشگاه خداوند و همه عالمیان، عصمت، شجاعت، نام و نسب، جمال ظاهر و باطن، عدالت، سخاوت، صداقت، مناعت طبع، زهد و معجزات است.
او افزود: این شاعر بر مصائبی که بر این خاندان پاک و معصوم گذشته، مرثیه گفته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت از مظلومیت، شهادت با لب تشنه، اسارت خاندان، جدایی انداختن میان سر و بدن، فرق شکافته و شهادت اطفال است.
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: قالب شعری مورد علاقه ابن حسام قصیده و مثنوی است به گونه‌ای که از مجموع ۱۲۹ اثری که در دیوان او ثبت شده، ۱۱۰ اثر قصیده است و مابقی ترکیب‌بند ۱۲ مورد، ترجیع‌بند چهار مورد، مسمط سه مورد و خاوران‌نامه که مهم‌ترین حماسه دینی در ادب فارسی است، در قالب مثنوی سروده شده است.
رحیمی ادامه داد: ابن حسام مانند ادبای روزگارش به صنعت‌کاری و آرایه‌بندی بسیار علاقه‌مند بوده و تمام سعی او این است که بهترین لباس را بر قامت مضامین دینی و مذهبی خویش بپوشاند و در این تلاش موفق بوده است.
او افزود: به تلمیح، مراعات نظیر، ارسال مثل و تضمین یا حل آیات قرآنی و احادیث و روایات پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) بیشتر توجه داشته است و علاوه بر این قصیده سحریه او با بهترین قصاید مصنوع فارسی نظیر آثار قوامی مطرزی و سلمان ساوجی پهلو می‌زند.
لزوم تحقیق و بهره‌گیری از شعرهای ابن حسام
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: صور خیال به‌کار گرفته‌شده در شعر مذهبی ابن حسام یادآور شعر استعاری و شاعرانه شاعرانی چون افضل‌الدین خاقانی شروانی است.
رحیمی یادآور شد: با توجه به جایگاه ممتاز این شاعر اهل بیت (ع) در ادبیات دینی و مذهبی، جا دارد که آثار ارجمندش به روشی عالمانه تصحیح و چاپ شود و در اختیار عموم قرار گیرد تا علاوه بر بهره‌گیری عموم علاقه‌مندان به این گونه آثار، زمینه لازم برای تحقیق و بررسی همه‌جانبه آن توسط محققان و پژوهشگران فراهم شود.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان