امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انتشار سه‌گانه طنز «هَردَمبیل» از ابراهیم رها

#1
Thumbs Up 
انتشار سه‌گانه طنز «هَردَمبیل» از ابراهیم رها 1
ابراهیم رها از مجوز گرفتن رمان‌ طنز «چرت و پرت» خبر داد و گفت این کتاب به همراه «دری‌وری» و «پرت و پلا» در قالب سه‌گانه «هَردَمبیل» در نمایشگاه کتاب سال آینده عرضه خواهد شد.
این طنزپرداز با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: این سه‌گانه شامل سه رمان بود؛ «دری‌وری» اولین کتاب این مجموعه بود که در اردیبهشت سال ۹۵ منتشر شد، «پرت و پلا» جلد دومش بود که در دی‌ماه ۹۶ منتشر شد و «چرت‌ و پرت» که به تازگی از طرف ارشاد گرفته است و فکر می‌کنم در نمایشگاه کتاب سال آینده، اردیبهشت سال ۹۸ منتشر شود.
او در ادامه افزود: کار کتاب «چرت و پرت» نهایی شده است، یعنی صفحه‌بندی آن انجام شده است. با انتشار این کتاب سه‌گانه طنز «هردمبیل» تکمیل می‌شود و شخصیت‌ها به سرانجام نهایی خود می‌رسند. در نمایشگاه کتاب هم به صورت سه‌گانه و جداگانه عرضه خواهد شد.
رها درباره ویژگی‌های این سه‌گانه طنز بیان کرد: کسانی که «دری‌وری» و «پرت و پلا» را خوانده‌اند می‌دانند که خانواده گسترده‌ای وجود داشت که برخی‌ها را یاد «دایی‌جان ناپلئون» و برخی‌ها را نیز یاد طنزهای اجتماعی من می‌انداخت. این کتاب در واقع رمانی است که ماجرای دنباله‌داری داشت. سختی نوشتن این کتاب این بود که باید هم به صورت جداگانه دارای معنای مستقل و مجزا بودند، هم در عین حال پشت هم و در ارتباط با هم. تلفیق این دو شکل بیانی در هم دشوار بود؛ این‌که هم کاملاً مستقل باشند و در عین حال مجموعه دنباله‌دار باشند.
او با بیان این‌که نوشتن رمان طنز سخت‌تر از رمان جدی است، اظهار کرد: «چرت و پرت» رمان طنزی است که فضای داستانی دارد، در آن هم نقد اجتماعی وجود دارد و هم نسل‌های مختلف در آن‌جا حضور دارند؛ از دهه‌های ۲۰ و ۳۰ تا دهه ۶۰ و ۷۰. در این رمان مناسبات امروزی این نسل‌ها بررسی و نقد شده است. من خودم به «چرت و پرت» خیلی امیدوارم و به نظرم پرماجراتر از دو جلد قبلی است و ریتم تندتری دارد. همچنین گمان می‌کنم خنده بیشتری هم بیاورد.
این طنزپرداز با اشاره به این‌که این طنزها قابلیت تصویر شدن دارند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که من انجام می‌دهم، فیلمنامه‌نویسی است؛ تصورم این است که کتاب‌ها قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را دارد. البته دوستانی که کتاب‌ها را خوانده‌اند این نظر را داشتند که کتاب‌ها این قابلیت را دارند. امیدوارم در جایی بستری فراهم شود و اگر تمایل وجود داشته باشد، کتاب‌ها به صورت تصویری ساخته شود.
رها درباره چاپ کتاب‌های طنز در شرایط فعلی اقتصادی و نشر نیز گفت: همیشه به لبخندی که فکری هم به دنبال داشته باشد، قائل بوده‌ام، اما برای هیچ‌کس نسخه نمی‌پیچم که چرا در لبخندتان تفکر نیست. من سعی کردم در کتاب هم نقد اجتماعی را بیاورم و هم کتاب نقد فرهنگی داشته باشد، گاهی هم به حوزه سیاسی طعنه می‌زند، اما به صورت پررنگ‌تر به نقد اجتماعی پرداخته‌ام. در واقع جدا از این ایرادهایی که وجود دارد، باعث بخشی از ایرادها جامعه خودمان هستیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برگزیده متن از کتاب سه گانه ی خاورمیانه | اثر: گروس عبدالملکیان
  انتشار «صد سال عکاسی مناظر شهری در تهران»
  انتشار «مرغ سحر» پس از سال‌ها توقف و اهمیت آن
  انتشار کتاب روانشناسی پاندمی‌ها
  سال مرگ دخترعمه ها،آماده ی انتشار
Smile انتشار نامه‌های عاشقانه آلبر کامو و ماریا کاسارس!
Thumbs Up انتشار رمان «عصرها؛ داستان یک زمستان»
Smile انتشار کتابی به زبان ساده درباره زندگی امام رضا(ع)
Thumbs Up انتشار رمانی از تامس هاردی و «باتیست چگونه مُرد»
Lightbulb انتشار رمان جدیدی از صمد طاهری !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان