امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانستنی هایی درباره سرخک

#1
Smile 
دانستنی هایی درباره سرخک 1

به تازگی خبر شیوع بیماری سرخک در کالیفرنیا منتشر شده است. بسیاری از افراد از شنیدن این خبر متعجب شدند؛ زیرا مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری آمریکا اعلام کرده بود که این بیماری بیش از ده سال پیش در آمریکا ریشه‌کن شده است.
 
Gail Shust، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان Kravis در Mount Sinai گفت: «این تصور غلط وجود دارد که بیماری سرخک تنها دانه‌هایی روی پوست است؛ زیرا این بیماری مدتی است که در آمریکا مشاهده نشده و مردم عوارض جانبی آن را ندیده‌اند».
 
با توجه به این اخبار بد نیست با عوارض جانبی، علائم و نشانه‌های دیگر این بیماری نیز آشنا شوید. در ادامه به چند دلیل اشاره خواهیم کرد که نشان می‌دهد چرا پزشکان از شیوع چنین بیماری‌هایی می‌ترسند.
 
 
سرخک تنها دانه‌هایی روی پوست نیست، این بیماری می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.
Shuts می‌گوید علاوه بر دانه‌های قرمزرنگ روی صورت، افراد ممکن است واقعاً بیمار شوند. ممکن است در اثر این بیماری به ذات‌الریه، خروسک و اسهال نیز مبتلا شوید. بدترین عارضه این بیماری که 1 در 1000 اتفاق می‌افتد، آماس مغز است که ممکن است منجر به آسیب دائمی مغز شده یا مرگبار باشد.
 
اگرچه تمام افرادی که مبتلا به سرخک می‌شوند، نیازی به بستری شدن ندارند؛ اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، افراد مسن و کودکان زیر 5 سال، بیشتر مستعد این عوارض هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
 
پیشرفت این علائم معمولاً با مسائل کوچکی مانند سرفه، گرفتگی بینی و آماس ملتحمه چشم شروع شده و با تب بالا و دانه‌های قرمزرنگ روی صورت ادامه می‌یابد. این دانه‌ها به تدریج در کل بدن پخش می‌شوند. این شرایط بسیار ناراحت‌کننده است و حدود یک هفته ادامه دارد.
 
 
شما می‌توانید قبل از این که متوجه این بیماری بشوید، آن را انتقال دهید.
حتی قبل از شروع علائم، ممکن است ناقل بیماری سرخک باشید. این بیماری چهار روز قبل از شروع علائم تا چهار روز بعد از آن مسری است. زمانی که فردی در معرض این بیماری قرار بگیرد، یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد تا علائم آن ظاهر شوند.
نکته مهم این است که در این شرایط ناخوشایند به راحتی بیماری انتقال می‌یابد؛ زیرا نمی‌دانید که به این بیماری مبتلا هستید.
 
 
سرخک یکی از بیماری‌های فوق‌العاده مسری در تاریخ بشر محسوب می‌شود.
بیماری سرخک در میان افرادی که واکسن نزده‌اند، بسیار مسری است. این بیماری یکی از مسری‌ترین بیماری‌هایی است که در جهان وجود دارد. اگر واکسن نزده‌اید، حدود 90 درصد احتمال دارد که از طریق تماس نزدیک به این بیماری مبتلا شوید. این تماس می‌تواند عطسه، سرفه یا حتی میکروب‌هایی باشد که روی یک سطح وجود دارند.
 
میکروب‌های روی یک سطح تا 2 ساعت زنده می‌مانند. به همین دلیل خبر انتشار آن در پارک Disney باعث ایجاد نگرانی شده است. احتمالاً سطوح زیادی وجود داشته که این میکروب روی آن زنده مانده است.
از آنجا که بیشتر والدین فرزندان خود را واکسن نمی‌زنند، افراد بیشتری در معرض خطر قرار دارند و احتمال شیوع آن بسیار زیاد است.
 
 
حتی اگر واکسن سرخک زده باشید، باز هم ممکن است به آن مبتلا شوید.
خبر خوب این است که واکسن سرخک بسیار مؤثر است. اگر تاکنون دو بار واکسن سرخک زده باشید، احتمالاً 99 درصد مؤثر خواهد بود. اگر تنها یک‌بار واکسن سرخک زده‌اید، 95 درصد مؤثر است. با توجه این نکات، اگر تاکنون واکسن سرخک نزده‌اید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
 
با این حال متأسفانه واکسن زدن باعث نمی‌شود که از این بیماری در امان بمانید. در گروه کوچکی از افراد، واکسن از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کند. علاوه بر این، متخصصین معتقدند مصونیت در برابر ویروس سرخک، با گذشت زمان ضعیف می‌شود. در نتیجه، به عنوان مثال اگر در سن 5 سالگی واکسن سرخک زده‌اید و حالا یک فرد بالغ هستید یا سیستم ایمنی شما اخیراً ضعیف شده، احتمال ابتلا به سرخک زیاد است.
 
اگر در معرض این بیماری قرار گرفته‌اید، چه واکسن زده باشید و چه نزده باشید، به پزشک مراجعه کنید. اگر یک‌بار واکسن سرخک بزنید، در عرض 72 ساعت می‌توانید یک دوز دیگر واکسن بزنید. همچنین می‌توانید ایمونوگلوبین دریافت کنید که حاوی پادتن‌هایی است که با این ویروس مقابله می‌کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان