امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«خاوران‌نامه» ادامه راه فردوسی است

#1
Wink 
«خاوران‌نامه» ادامه راه فردوسی است 1

یک استاد دانشگاه بیرجند گفت: «خاوران‌نامه» در تقابل با «شاهنامه» سروده نشده بلکه ادامه همان راه و رسالتی است که قرن‌ها قبل فردوسی آغاز کرده بود و ابن حسام در قرن نهم همان کاری را در احیای هویت فرهنگی ایرانیان کرد که فردوسی در قرن چهارم کرد.
محمد بهنام‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «شاهنامه» نقش والا و برجسته‌ای در «خاوران‌نامه» ابن حسام داشته و ابن حسام نیز اراداتی خاص به فردوسی داشت و از جنبه‌های گوناگون تحت تأثیر شاهکار استاد توس بود و آن را الگوی کار خویش قرار داد.
او در ادامه متذکر شد: در قرن نهم گرایش‌های شیعی به اوج خود رسیده بود و نیاز باطنی مردم ایران و علاقه شدید آن‌ها به امام علی (ع) سبب شد که وجود مبارک آن حضرت که جنبه‌ای اسطوره‌ای و افسانه‌ای پیدا کرده بود صبغه ملی بگیرد و به عنوان انسان آرمانی فرهنگ ایرانی در کنار رستم که نماد ملیت ما بود و نه در مقابل آن قرار گیرد.
این استاد دانشگاه افزود: لذا همانگونه که فردوسی بنا را بر احیای حماسه ملی ایرانیان می‌گذارد اما در عین حال تمامی ارادت خود را به اهل بیت پیامبر (ص) و امام علی (ع) در جای جای «شاهنامه» بازمی‌گوید، ابن حسام نیز در شرایط متفاوت بنایش را بر حماسه‌ای دینی می‌گذارد که در آن فردوسی و رستم جایگاه والایی دارند و این یعنی تلفیق عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی، مخصوصاً مذهب تشیع که هر کدام به منزله دو روی یک سکه‌اند و فرهنگ ملی ما را در چهره دو قهرمان آرمانی و ملی می‌نمایانند.
او همچنین تاکید کرد: نباید تصور کرد که هویت ملی چیزی جدا از مذهب و یا در تقابل با مذهب تشیع است، بلکه هویت ملی اعم از عناصر مذهبی و غیرمذهبی است، به این معنا که وقتی عناصر مذهبی مشخصه فرهنگی یک ملت شدند، از عناصر ملی به حساب می‌آیند، چنانکه بسیاری از عناصر مذهبی میترائیسم و زردشتی که زمانی جزء اساطیر مذهبی بوده‌اند، امروزه به عناصر ملی فرهنگ ایرانی تبدیل شده‌اند.
بهنام‌فر ادامه داد: در «خاوران‌نامه» ابن حسام خوسفی نیز امام علی (ع) که نماد مذهب تشیع است، بعد از مقبولیت عام در بین ایرانیان به صورت نماد ملی و انسان آرمانی درمی‌آید.
او خاطرنشان کرد: «خاوران‌نامه» و «شاهنامه» هر دو با یک هدف و در یک مسیر حرکت می‌کنند و آن احیای هویت ملی و فرهنگی و هویت‌بخشی به ایرانیان است اما هرکدام در دوره‌ای خاص و به سبک خاص و با تاکید روی عنصری خاص متناسب با نیاز زمان به این مهم دست یافته‌اند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Minioni نامه ای سرشار از انسانیت
  نسل امروز را به شناخت فردوسی فرامی‌خوانم
  چند کتاب خوب در باب شاهنامه فردوسی
  نامه دانش آموزان ابتدایی به معلمشانo_O
  چرا شاهنامه فردوسی حماسه‌ای بین‌المللی است؟
  نامه‌های ممنوعه: آلبر کامو و ماریا کاسارس
  زندگی نامه های خواندنی،از ونگکوک تا داستایوفسکی و...
Smile زندگی نامه واقعی زنان آمریکا
  زندگی نامه های خواندنی چندسال اخیر
  داستان هری پاتر ادامه دارد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان