امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند

#1
Star 
۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند 1


مراسم بزرگداشت «چهره‌های ماندگار روابط فرهنگی ایران و فرانسه» در پاریس برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، این مراسم به ابتکار «مرکز ایران و فرانسه»، «موسسه روابط علمی و فرهنگی بین فرانسه و ایران» و نیز با همکاری و به‌میزبانی مجله «پاریس تهران» برگزار شد و در آن با حضور شخصیت‌های دانشگاهی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ایرانی و فرانسوی، دو نفر از شخصیت‌های فرهنگی ایرانی و فرانسوی مورد تجلیل قرار گرفتند.
در این مراسم با حضور یولن دو کورسون نماینده و عضو کمیسیون امور اروپای مجلس ملی فرانسه و دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، محمد طاهری کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و دکتر جمال کامیاب رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در فرانسه، از جایگاه علمی دکتر حسین بیک باغبان استاد ممتاز و بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهر استراسبورگ فرانسه و موسس مرکز توسعه ایران‌شناسی در فرانسه و همچنین دکتر دژان بوگدانوویچ ایران‌شناس و مدرس بازنشسته فرهنگ و تمدن ایرانی در اینالکو و دانشگاه پاریس ۳ تقدیر شد.
در ابتدا و پس از خوشامدگویی آغازین و توضیحاتی کوتاه در خصوص اهداف برگزاری این مراسم توسط فاطمه شادمان معاون «مرکز ایران و فرانسه» و ژان کلود ووآزن سردبیر مجله «پاریس تهران»، طاهری کاردار موقت سفارت کشورمان در فرانسه در سخنانی با اشاره به سابقه دیرینه روابط بین دو ملت ایران و فرانسه و وجود ارتباط تاریخی و ناگسستنی بین دو کشور، برگزاری چنین برنامه‌هایی در راستای تکریم و تقدیر ایرانیان و فرانسویان مقیم این کشور را که سال‌ها در راه علم و فرهنگ تلاش کرده‌اند با هدف تقویت این روابط بسیار ارزشمند و سودمند دانست.
پس از سخنان او، دکتر پژمان معمارزاده به نمایندگی از اعضای داوران با تاکید بر اهمیت تجلیل از بزرگانی که در کشور فرانسه سال‌ها در حال خدمت‌رسانی به علم، فرهنگ و هنر دو کشور ایران و فرانسه بوده‌اند، توضیحاتی در خصوص این همایش برای حاضران ارائه کرد و با اشاره به برخی فعالیت‌های هنری که در این سال‌ها در ایران و بر اساس تقویت روابط فرهنگی دو کشور صورت می‌گیرد، جایگاه فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و فرانسه و پیشینه تعاملات آن را مهم دانست.
در ادامه این مراسم و با حضور افراد یادشده و نیز دکتر محسن متقی و آلن برونه از اعضای هیات داوران به پاس خدمات ارزنده و تلاش‌های سالیان مدیدِ دو چهره برجسته روابط ایران و فرانسه حسین بیک‌باغبان و دژان بوگدانوویچ، هدایایی از صنایع دستی کشورمان همراه با لوح یادبودی با خوشنویسیِ شکسته نستعیلقِ رمضانعلی واشقانی فراهانی، به آن‌ها تقدیم شد.
در ادامه حسین بیک‌باغبان با سپاس از برگزار کنندگان این مراسم با اشاره به فعالیت‌های صورت‌رگفته از طریق دانشگاه استراسبورگ در منطقه آلزاس فرانسه برای معرفی و شناخت فرهنگ و تمدن فارسی به فرانسویان، به گسترش روزافزون آن در تاریخ روابط دانشگاهی دو کشور در ۴۰ سال اخیر اشاره کرد و خدمت در این راه را همچنان ادامه‌دار و به عنوان یک افتخار و تکلیف دانست.
دکتر بیک‌باغبان همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازه دوره‌های تکمیلی فوق لیسانس و دکترای زبان و ادبیات فارسی، افزایش این فعالیت‌ها با دانشگاه‌های ایران را بسیار ضروری دانست و با اشاره به تبادلات دانشگاهی در قالب اعزام استاد و دانشجو که از سال ۲۰۱۴ بین دو کشور در حال جریان است از مسئولان دست‌اندرکار دو کشور و وزارتخانه‌های آموزش عالی و خارجه ایران و فرانسه در تسهیل این امور قدردانی کرد.
او سپس شهر استراسبورگ را به عنوان مقر شورای اروپا یک فرصت مغتم دانست و بیان کرد: در جهت تقویت روابط دیرینه دو کشور که بر پایه حسن اعتماد قرار دارد می‌توان با معرفی تمدن و فرهنگ ایران از طریق این شورا در قالب آموزش زبان فارسی و همکاری‌های مشترک فرهنگی به این مهم پرداخت چنان‌چه تاکنون فعالیت‌های مهمی نیز از طریق «مرکز توسعه ایران‌شناسی در فرانسه» در شورای اروپا صورت پذیرفته و همچنان در حال گسترش است.
سپس دکتر دژان بوگدانوویچ با تشکر از دست‌اندرکاران این برنامه و بیان گوشه‌ای از خاطرات ایام تحصیل خود در دهه ۴۰ شمسی در دانشگاه تهران زیر نظر سعید نفیسی، ذبیح‌الله صفا و محمد معین از دغدغه این استادان برای ترویج شعر و ادب فارسی از طریق فراگیری زبان فارسی و ترجمه این متون ادبی به زبان فرانسه سخن گفت و با اشاره به تلاش‌های خود در جهت راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی فارسی در کشور فرانسه از همکاری‌های علمی با ژیلبرت لازار و هانری ماسه در سال‌های دور در راه خدمت به فرهنگ و تمدن ایران که همیشه برای او مایه افتخار بوده است نکاتی را برای حاضران بیان کرد.
این مراسم به‌منظور پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی دو شخصیت ایرانی و فرانسوی برای نخستین‌بار از یک برنامه همه‌ساله که با حضور هیات داورانی متشکل از پروفسور فرانسیس ریشارد ایران‌شناس و متخصص نسخ خطی ایرانی، دکتر محسن متقی استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، دکتر سپیده پارساپژوه مدرس و پژوهشگر حوزه مطالعات انسان‌شناسی، ژان کلود ووآزن سردبیر مجله «پاریس تهران»، آلن برونه نویسنده و محقق در حوزه هنر و سینمای ایران و دکتر پژمان معمارزاده موزیسین، نوازنده و رهبر ارکستر در فرانسه، با هدف معرفی و گرامیداشت نام‌آورانِ کشورمان در فرانسه برگزار می‌شود، برپا شد.
بیک‌باغبان استاد ایرانشناسی و رئیس اسبق گروه خاورشناسی دانشگاه استراسبورگ فرانسه است که بیش از ۳۷ سال در رشته‌های تاریخ تمدن ایران و زبان و ادبیات فارسی سابقه تدریس دارد و تا امروزبیش از ۲۰ کنگره بزرگ علمی بین‌المللی را در زمینه مطالعات خاورشناسی در فرانسه برگزار کرده و در بسیاری از کنگره‌های علمی بین‌المللی جهان شرکت داشته است. یکی از برجسته‌ترین خدمات فرهنگی پروفسور حسین بیک‌باغبان ایجاد مقطع لیسانس زبان و ادبیات فارسی و تاریخ تمدن ایران در کنار مقاطع فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه استراسبورگ است.
دیگر چهره این مراسم تجلیل، دکتر دژان بوگدانوویچ نویسنده، محقق، مترجم و مسئول سابق بنیاد فارسی کتابخانه مدرسه زبان‌های شرقی فرانسه بود که سالیان متمادی از عمر خود را صرف ترویج زبان و ادب فارسی، ایران‌شناسی، شناخت سینما و هنر ایران در کشور فرانسه کرده است. او همچنین از شاگردان سعید نفیسی و هانری ماسه ایران‌شناس و نویسنده معاصر فرانسوی است که در سال ۱۹۶۴ میلادی توانست رساله دکترای خود را در زمینه نسخ خطی فارسی زیر نظر ذبیح‌الله صفا و محمد معین به پایان برساند. ترجمه «سندبادنامه» به زبان فرانسه با عنوان «کتاب هفت وزیر» از آثار او است.


۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند 1

۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند 1

۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند 1


۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پرفروش های ادبیات فرانسه در سال ۲۰۱۸
Lightbulb تجلیل از محمدعلی بهمنی!
Lightbulb فراخوان کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب
Lightbulb تجلیل از شاعر تاجیک در تهران
Big Grin نامزدهای جایزه «بوکر» بین‌الملل معرفی شدند
Star برگزیدگان جایزه کتاب سال غزل معرفی شدند
Lightbulb برگزاری نشست «چهره‌ زن در حکمت، ادبیات و هنر»
Wink تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی
Exclamation کتابخانه‌ها به فرآیند اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند
Big Grin تلاش خیرین برای ایجاد فضای فرهنگی در زندان‌ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان