امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گله از ضایع شدن حق شعر کودک و نوجوان

#1
Sad 
گله از ضایع شدن حق شعر کودک و نوجوان 1


مریم اسلامی که در بخش کودک و نوجوان جشنواره شعر فجر شایسته تقدیر شده است، می‌گوید: متاسفانه مثل سال گذشته در جشنواره امسال هم حق شعر کودک و نوجوان تضییع شد.
این شاعر کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جشنواره شعر فجر امسال اظهار کرد: نه در سال گذشته و نه امسال کتاب‌های شعر کودک و نوجوان در این جشنواره برگزیده نشدند و هر دو سال فقط عنوان تقدیری گرفتند. در حالی که در جشنواره امسال پنج مجموعه شعر نوجوان به مرحله نهایی رسیده بودند که هر پنج اثر، آثار خوبی بودند و می‌توانستند مقام برگزیده داشته باشند. ولی من فکر می‌کنم سیاست‌گذاری جشنوره به این شکل است که اصلاً شاعران کودک و نوجوان برگزیده نشوند و در حد تقدیر باقی بمانند. اما این به این معنی نیست که هیچ کتابی از بین این پنج اثر، شایستگی برگزیدگی را نداشتند.
او افزود: این مسئله شعر کودک را تضعیف می‌کند و شکاف در بین شعر کودک و بزرگسال را یادآور می‌شود. همچنین نشان می‌دهد نگاه سیاست‌گذاران جشنواره به کتاب‌های کودک یک نگاه حرفه‌ای نیست و ادبیات کودک به‌عنوان یک ادبیات جدی و ادبیاتی که جهان ادبی فرد را می‌سازد و ذائقه ادبی او را پرورش می‌دهد تا در بزرگسالی بتواند یک مخاطب جدی و عمیق برای شعر بزرگسال باشد، در نظر گرفته نمی‌شود. درحالی‌که جایگاه ادبیات کودک، ضرورت و کارکرد آن بسیار بالا و مهم است.
مریم اسلامی با اشاره به این‌که این جشنواره‌ها در جهت انگیزه‌بخشی به شاعران در تولید اثر خوب است، گفت: اما با این وجود شعر کودک و نوجوان از یک حدی بیشتر بالا نمی‌آید و این سیاست‌گذاری غلط کسانی را می‌رساند که در رأس کار هستند.
شاعر «خدافظی در خیابان پاییز» درباره این مجموعه نیز بیان کرد: اثری که در جشنواره شعر فجر امسال شایسته تقدیر شد، مجموعه شعر نوجوان است که ۱۹ قطعه شعر در قالب نیمایی دارد.
او همچنین با بیان این‌که شعر کودک و نوجوان خیلی مورد استقبال ناشران قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: شاید استقبال نکردن ناشران از شعر کودک و نوجوان به این علت است که فکر می‌کنند این آثار در بازار فروش خیلی جایگاهی ندارند و موفق نخواهند بود. این نگاه جایگاه شعر کودک و نوجوان را تضعیف کرده است اما اگر در جشنواره‌های این‌چنینی، شعر نوجوان دیده و برگزیده شود این مسئله را هم تغییر می‌دهد.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درگذشت سوسن طاقدیس،نویسنده ی محبوب کودک و نوجوان
Star پدر نویسنده ادبیات کودک درمی‌آید!
Smile نمایش کتاب‌های کودک ایرانی در ژاپن
Star ادبیات کودک و نوجوان در سالی که گذشت
Thumbs Up اتفاقاتی که در سالگرد شورای کتاب کودک افتاد
Star نگرانی انجمن نویسندگان کودک درباره «تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان»
Smile خوراکی خوب برای کودک ایرانی
Lightbulb معرفی باشگاه‌های برگزیده کتابخوانی کودک و نوجوان
Exclamation فراموش شدن جذابیت در رمان‌های نوجوان
Smile فراخوان همایش دانشگاهی «ادبیات کودک»

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان