امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کتابخانه‌ها به فرآیند اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند

#1
Exclamation 
کتابخانه‌ها به فرآیند اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند 1


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه‌ها باید از فضای مخزن و حداکثر امانت کتاب و میز مطالعه تبدیل به یک فرایند بسیار متنوع اجتماعی و فرهنگی شوند که البته کتاب در آن نقش محوری داشته باشد.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه اتفاقات مختلفی در ارتباط با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و در برخی محورها سرعت بیشتری پیدا می‌کند؛ بخشی از آن به حوزه زیرساختی برمی‌گردد که بحث توسعه کتابخانه‌ها به نحو جدی مورد توجه است.
او در ادامه افزود: افتتاح همین کتابخانه مرکزی مشهد و پاره‌ای از کتابخانه‌های دیگر در امسال و سال‌های آینده هم در استان و هم در کشور در دست اقدام است؛ اما در کنار بحث‌های زیرساختی باید بحث‌های رویکردی به شکل خاصی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: مساله‌های مهمی که به عنوان یک رویکرد مورد توجه ما در این دوره است، این است که حوزه خدمات کتابخانه‌ها باید تنوع بیشتری پیدا کند و کتابخانه‌ها به یک فرهنگسرای اجتماعی، یک کانون وسیع اجتماعی و یک نهاد مبلغ سرمایه اجتماعی بر مبنای کتاب تبدیل شوند.
صالحی همچنین بیان کرد: یکی از ده‌ها خدمت اجتماعی تازه در این کتابخانه‌ها دیده شده؛ همچنین توجه به اقشار ویژه اجتماعی که احیاناً کمتر می‌توانند از خدمات فرهنگی استفاده کنند. حوزه نابینایان و ناشنوایان نیز باید به نحوی قابل توجه باشد. اقشار دیگر نیز باید در فضای کتابخانه‌ها مورد توجه قرار بگیرند.
او افزود: توجه به این‌که ما کودکان و نوجوانانمان را به فرهنگ کتاب‌خوانی نزدیک‌تر کنیم؛ این‌که کتابخانه‌ها یک محیط مأنوس داشته باشند و الفتی بین حوزه کتابخانه‌ها و کودک و نوجوان ایجاد شود نیز مهم است. با همین نگاه اتفاقات مختلفی در کتابخانه‌های عمومی شکل می‌گیرد و در حوزه کودکان هم کتابخانه‌های اختصاصی‌ای شکل می‌گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در کنار این حرکت که در حوزه کتابخانه‌ها در حال صورت گرفتن است، بحث باشگاه‌های کتاب‌خوانی، پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب و ده‌ها فعالیت دیگر هم در حوزه کتاب‌خوانی در حال انجام است.
صالحی بیان کرد: بودجه‌های مربوط به زیارت ترکیبی از بودجه‌های استانی است و فضایی که از سطح کلان تعقیب می‌شود. این بودجه رقمی را داشته اما بالاخره شرایط عمومی دخیل بوده و ما امیدواریم شهرهایی که فضای کانون‌های زیارت را دارند هم بودجه‌های مستقل و هم بودجه‌های هم‌افزا را داشته باشند.
او درباره کاهش بودجه‌های فرهنگی هم گفت: بخشی از تقلیلی که بودجه‌های فرهنگی تاحدودی پیدا کرده، مربوط به یارانه‌های حوزه نشر و کتاب بود؛ البته قطعاً همه شرایط عمومی بودجه دولت را درک می‌کنند اما ما امیدواریم مسیری که تا نهایت بودجه حرکت می‌کند، به کمک حوزه فرهنگ و کتاب بیاید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انوار؛ نوری به تاریکخانه کتابخانه ملی ایران
Star می‌توانید پایان‌نامه‌تان را غیرحضوری به کتابخانه ملی بفرستید!
Thumbs Up کتابخانه‌های سیار در افغانستان!
Question کتابخانه ملی به فکر اسناد چاپ‌نشده هست؟
Lightbulb فراخوان کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب
Star تشریح برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی
Thumbs Up گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌ها
Exclamation هیچ‌گونه بدهی‌ جاری به تامین اجتماعی نداریم
Question چرا متل‌ها فراموش می‌شوند؟
Big Grin رشد ۲۳ درصدی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های ورامین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان