امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی

#1
Wink 
تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1


طرح «چهل قلم» در استان تهران با تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی، چهره‌های حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه­ های عمومی استان تهران، مراسم بزرگداشت جعفر ابراهیمی و مجید ملا محمدی، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در قالب طرح چهل قلم، ۱۴ بهمن‌ماه توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با حضور فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از دانش‌آموزان و علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار شد.
علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این مراسم گفت:طرح «چهل قلم» که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۳۱ استان در حال برگزاری است، در جهت تجلیل از ۴۰ نویسنده برتر کشور است.
او نوشتن در حوزه کودک و نوجوان را کار دشواری دانست و بیان کرد: انتقال مفاهیم دینی و ارزشی برای کودکان آن هم در قالب شعر واقعا سخت است. من به این دو استاد که به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند تبریک می­‌گویم؛ تأثیر آثار این عزیزان در نسل سوم و چهارم انقلاب، نسل‌هایی که رهبر انقلاب به آنها دل بسته­‌اند، بسیار بدیهی است، چرا که نثر ساده و روان در آثار این عزیزان سبب جذب کودکان شده است.
در ادامه یوسف قوجق، نویسنده کودک و از دوستان قدیمی جعفر ابراهیمی، در توصیف این شاعر سخنانی بیان کرد و گفت: برای هر فرد که در ایران عزیز زندگی می­‌کند و با ادبیات و داستان و شعر دمخور است، آشنایی با یک نویسنده فرزانه و همکار بودن با یک دوست خوش­‌فکر، سعادت بزرگی است. این سعادت را سال ۱۳۷۰ با رفتن به کانون پرورش فکری و کار کردن در آنجا و آشنایی با جعفر ابراهیمی کسب کردم. هر اثری مانند یک امضا است و آثار ابراهیمی آثاری ماندگار و غنی است.
قوجق افزود: با دیدن او انگار گنجینه­‌ای پیدا کردم. کتاب‌­های داستانی ایشان را بارها می­‌خواندم و از سادگی‌شان لذت می­‌بردم. فردی که با نگاه به اجسام، موجود زنده‌­ای می ­بیند و تخیلی قوی دارد. کمتر نویسند­ه‌­ای است که مانند ابراهیمی هم شعر بگوید و هم داستان بنویسد. توصیف اشیا در آثار او بسیار خوب بیان می‌شود و ایشان از اشیا هوشمندانه استفاده می­‌کند؛ زندگی او نیز پر از داستان است. نثر او صمیمی است و با مخاطب، به راحتی ارتباط برقرار می­‌کند. ابراهیمی هر چه در ذهن دارد به زبان کوکانه بیان می‌کند. یکی از موفقیت­‌های او «روستایی‌نویسی» است. روح لطیف روستا­نشینان و معنویت آن‌ها در آثار ابراهیمی مشهود است.
در ادامه مراسم جعفر ابراهیمی سخنان خود را با سلام به محله شوش که آن را محله کودکی‌های خود خواند آغاز کرد و گفت: از ۱۱ سالگی تا سال ۱۳۵۷ در این منطقه زندگی کردم. 
ابراهیمی پس از بیان روایتی از دوران کودکی و نوجوانی خود، درباره حال و هوای اوایل انقلاب اظهار کرد: تازه انقلاب شده بود و ما به شوق ادبیات کودک که کم‌کم داشت پا می ­گرفت، حس و حال خوبی داشتیم. سال ۱۳۵۸ من در «کیهان بچه­‌ها» شروع به قصه نوشتن و شعر گفتن کردم. در وزارتخانه دارایی نیز سمت ممیزی داشتم. کانون از من دعوت به همکاری کرده بود اما وزیر دارایی اجازه انتقال من به کانون را نمی‌داد. پس از مدت­‌ها نامه­‌نگاری و اصرار، با انتقال من موافقت شد. وقتی به کانون رفتم حقوقم کمتر شد، چون از بخش مالی به بخش فرهنگی آمده بودم. از نظر عقلی به ظاهر کارم اشتباه بود اما علاقه من به کانون و مرغک آن قلبی بود. من به انقلاب، احساس دین می­‌کردم و به خود می‌گفتم در مقابل آن‌ها که جان و خون خود را در راه انقلاب دادند، کاری بکنم.
در ادامه مجید ملامحمدی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان به سخنرانی پرداخت و گفت: من از زاویه دیگری می‌خواهم به موضوع نویسندگی و کار فرهنگی نگاه کنم. قبل از انقلاب، اصناف مختلف اعتراضات و اعتصاب‌هایی داشتند. اگر هر صنفی یک یا دو هفته دست از کار و فعالیت بکشد، جامعه فلج می­‌شود اما اگر نویسنده مدتی کار نکند یا بیمار شود، شاید به سرعت محسوس نباشد اما در بلندمدت به جامعه فرهنگی زیان می‌رساند. شاید جعفر ابراهیمی زمانی که در وزارت دارایی کار می‌کرد از نظر مادی وضع بهتری داشت اما ورود او به عرصه هنر و ادبیات، برای جامعه فرهنگی ما لازم بوده است.
در ادامه مراسم با حضور سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه­‌های عمومی استان از آخرین اثر جعفر ابراهیمی با عنوان «از بهشت تا زمین» رونمایی و جشن امضای کتاب برگزار شد.
مراسم با سخنرانی علی باباجانی، سردبیر مجله سنجاقک ادامه پیدا کرد. او در ابتدا شعری در وصف جعفر ابراهیمی خواند و سپس گفت: جعفر ابراهیمی پاکی و زلالی را از روستایی دوردست به تهران آورده است تا فضای شهر را عطرآگین کند. کودکی من با جعفر ابراهیمی شروع شد. دوره ابتدایی، قبل از اینکه به مدرسه بروم به رادیویی که در خانه داشتیم گوش می‌کردم. به خاطر دارم گاه در حال صرف صبحانه، شعرهای جعفر ابراهیمی را از رادیو می‌شنیدم و الان انگار دارم خواب می‌بینم که در خدمت ایشان هستم.
باباجانی سپس از نخستین دیدارش با ملامحمدی در مجله «سلام بچه­‌ها» گفت. 
سیدسعید هاشمی سردبیر مجله «سلام بچه‌ها» نیز در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که در جمع شما بچه­‌های اهل مطالعه هستم و از  اداره کل کتابخانه­‌های عمومی تهران برای برگزاری این مراسم قدردانی می­‌کنم.
او همچنین از نخستین دیدار خود در سال ۱۳۷۱ در مجله «سلام بچه‌ها» با ملامحمدی روایتی را بیان کرد و گفت: ایشان فردی بسیار پرکار است و هر مجله‌­ای که از او کاری بخواهد انجام می‌دهد و آن را زکات علم خود می‌داند.
سپس مجید ملامحمدی برای حاضران به سخنرانی پرداخت. او با تشکر از صبر و حوصله دانش‌­آموزان و تبریک چهل‌سالگی انقلاب،‌ اظهار کرد: از کودکی در منزل کتابخانه داشتیم و پدرم در حوزه علمیه، کتاب و تفسیر قرآن می‌نوشت؛ ما نیز به کتاب علاقه‌مند شدیم. در دوره کودکی من کتاب کم بود. سال ۱۳۵۷ وارد کانون شدم که در آن‌جا مربیان و کتاب­‌های خوبی داشتیم.
ملامحمدی سپس از دوران کودکی خود در قم و زمانی که امام در این شهر اقامت داشتند، به بیان خاطراتی پرداخت.
در پایان این بخش، ملامحمدی یکی از شعرهای خود را که در کتاب سوم دبستان چاپ شده است خواند.
همچنین در پایان این مراسم از کتاب ۱۲ جلدی «شاه فراری شده» نوشته مجید ملامحمدی رونمایی و جشن امضای آن برگزار شد.
فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، سخنران پایانی مراسم بود که با تقدیر از اداره کل کتابخانه‌های استان تهران، گفت: آقایان ابراهیمی و ملامحمدی به جامعه خدمات زیادی ارائه کرده‌اند و من افتخار دارم که در محضر ایشان هستم. امروز روز پرکاری در مجلس داشتیم اما با حضور در این مراسم، خستگی امروز را از یاد بردم.
او برای کودکان حاضر در نشست که آینده‌سازان کشور هستند، آرزوی موفقیت و از تلاش‌­های این دو نویسنده قدردانی کرد.
مراسم تقدیر از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی با اهدای لوح یادبود و پرتره کاریکاتور از چهره این دو نویسنده به‌پایان رسید.



تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1

تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1

تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1


تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1


تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1


تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1


تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1

تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Lightbulb تجلیل از محمدعلی بهمنی!
Lightbulb تجلیل از شاعر تاجیک در تهران
Smile هوشنگ مرادی کرمانی: قصه‌های مجید شادمانی را به کودکان ما داد
Star ۲ چهره روابط فرهنگی ایران و فرانسه تجلیل شدند
Lightbulb تجلیل از «نویسنده برتر حوزه حجاب و خانواده»
Big Grin تجلیل از هدایت‌الله بهبودی و معصومه سپهری
Thumbs Up تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز
Heart «چهل نامه کوتاه به همسرم» اثر زیبا و عاشقانه از *نادر ابراهیمی *
  گفت و گو با خالق قصه های مجید
  سخنان نادر ابراهیمی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان