امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کتابخانه محلی برای زندگی اجتماعی بهتر باشد

#1
Lightbulb 
کتابخانه محلی برای زندگی اجتماعی بهتر باشد 1

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: باید این احساس را پدید آوریم که کتابخانه می‌تواند محلی برای یک زندگی اجتماعی بهتر باشد.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی که امروز (دوشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در آئین افتتاح کتابخانه مرکزی استان خراسان رضوی در سالن اجتماعات این کتابخانه در مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد ما نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را با همان نگاه مبتنی بر نهاد اجتماعی و مبلغ سرمایه اجتماعی بر محور کتاب ببینیم؛ یعنی کتابخانه محل خواندن کتاب نیست بلکه محل رویش افراد و سرمایه اجتماعی با نگاه به کتاب باشد. این نگاه به شکل جدی در حال تعقیب است که ما کتابخانه‌ای از جنس دوم داشته باشیم و مردم به آن بیایند تا شهروند خلاق و فعال کشور شوند.
او افزود: هنگام مطالعه تمدن‌های بشری، تمدن اسلامی دو پایگاه پیشران تمدن‌سازی در تمدن اسلامی بوده که یکی مسجد بود و به سرعت در همان دهه‌های اولیه کتابخانه نیز به آن ملحق شد. این دو نهاد پیشران توسعه تمدن اسلامی بود و موجب شکل‌گیری بیت‌الحکمه‌ها تا رصدخانه‌هایی چون مراغه شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: می‌توان به کتابخانه با این نگاه نگریست که صرفاً گنجینه حفظ کتاب نیست بلکه نقطه تمدن‌سازی است. در فضای ۴۰ سال پس از انقلاب اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی شکل گرفت و در حوزه تعداد کتابخانه‌ها شرایط بهتری داریم. در حوزه تعداد عضو و تعداد مراجعان و کتاب‌های امانت داده‌شده، در مقایسه با سال‌های ۵۷ و ۵۸، جریان رشد کتابخانه‌ها از لحاظ تعداد و خدمات بسیار وسیع‌تر شده است.
او گفت: این کتابخانه‌ای که امروز افتتاح شده، با بیش از ۴۳ خدمت این مجوعه ارائه می‌شود. ۱۳ خدمت جدید در این مجموعه وجود دارد و باید کاری کنیم که از طریق خدمات متنوعی که بر محور کتاب در حال رخ دادن است تلاش کنیم جامعه دانش‌محور بر مبنای کتاب پدید آوریم که دانش ارزش گوهری برای آن باشد و حس کند آنچه وجود را پر می‌کند، اندیشه است. این خدمات باید به شکل‌گیری جامعه‌ای گفت‌وگومحور کمک کند؛ چه سخن بزرگان با نسل دیگر و چه سخن همنسلان.
صالحی تصریح کرد: کتابخانه‌ها باید فرصت‌های گفت‌وگو و ارزش‌محورانه را فراهم کنند. به نظر می‌رسد می‌توانیم در کنار هم پایه نوع دوم کتابخانه‌ها را جدی‌تر بگیریم.
وزیر ارشاد گفت: امیدواریم این اتفاق خوب در این شهر مقدس، منشأ نوع دوم کتابخانه‌ها و راه‌اندازی آن‌ها باشد.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درس‌هایی از سوزان سانتاگ برای بهتر نوشتن_ نکته نویسندگی
  گلچینی از دلنوشته زندگی(:
  اگر در زندگی به دنبال هدف می گردید این 4 کتاب را بخوانید
  1309 / آب زندگی - صادق هدایت
  زندگی نامه های خواندنی،از ونگکوک تا داستایوفسکی و...
Smile زندگی نامه واقعی زنان آمریکا
  زندگی نامه های خواندنی چندسال اخیر
  انوار؛ نوری به تاریکخانه کتابخانه ملی ایران
  جملات انگلیسی زیبا و کوتاه در مورد زندگی با ترجمه فارسی
Star رمان جدید زندگی تو

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان