امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

توصیه‌های «مکارم‌شیرازی» به نویسندگان

#1
Thumbs Up 
توصیه‌های «مکارم‌شیرازی» به نویسندگان 1


آیت الله مکارم شیرازی گفت: در نوشتن آثار نباید ریاکاری باشد و باید خلوص در نوشته موج بزند تا معلوم شود او قصدش خدا و هدایت مردم است.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم شیرازی در اختتامیه همایش کتاب سال بانوان که در جامعه‌الزهرا قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: از نظر دانشمندان زندگی بشری به دو قسمت تقسیم می‌شود که دوران تاریخ و دوران ماقبل تاریخ است.
وی افزود: از زمان اختراع خط این دوران را دوران تاریخ و تمدن بشر می‌نامند و در این دوران بشر توانست علم و دانشی که در این تاریخ پیدا کرده‌ بود را برای بازماندگان قرار دهد ولی در دوران ما قبل تاریخ از طریق پیدا کردن آثاری که در ویرانه‌ها باقی مانده بود شناسایی می‌کردند و لذا دوران تاریخ شفاف است و می‌تواند زندگی بشر را نشان دهد بنابراین مساله قلم و خط، تاریخ‌ساز بشر است و قبل از اختراع خط  تاریخی نبود و هم‌چنین در قرآن مجید نیز به قلم تاکید بسیاری شده‌ است.
این مرجع تقلید اظهار کرد: اولین آیاتی که بر پیامبر نازل می‌شود بعد از خلقت بشر در مورد قلم است که در قرآن کریم در سوره علق آمده‌ است.
مکارم شیرازی با اشاره به آیاتی از سوره الرحمن، گفت: بیان به وسیله قلم ماندگار می‌شود و آن چیزی که ماندگار می‌شود قلم است و لذا بدانید باید به مساله قلم اهمیت دهید؛ امروز اولین کتاب سال بانوان آغاز شده و تنها اشکالی که به آن وارد است این است که چرا دیر انجام شده و باید زودتر شکل می‌گرفت بنابراین باید امروز این اتفاق مبارک را قدر بدانیم.
وی با اشاره به این‌که حدود ۶۰۰ اثر از بانوان در اختیار همایش کتاب سال بانوان قرار گرفته‌ است، بیان کرد: از آن‌جایی که بانوان در بسیاری از صحنه‌ها حضور فعال دارند، امیدواریم بانوان در این صحنه نیز پیشتاز باشند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: در نوشتن، نوآوری و گردآوری وجود دارد و لذا این روزها گردآوری آسان شده‌ است و از طریق  سایت‌ و فضای مجازی‌ گردآوری انجام می‌دهند و لذا ارزشی ندارد و لذا بهتر این است که نوآوری باشد و به سراغ مطالب تازه‌تر بروند و مشکلات حل نشده را حل کنند.
وی یادآور شد: بانوان نویسنده سراغ چیزهایی بروند که جایگاهش در جامعه خالی است؛ زمانی که احساس کردم جای کتاب تفسیر به زبان روان در جامعه  خالی است با همکاری علمای بزرگ و دوستانم این کار را انجام دادیم و لذا نوشتن این تفسیر به واسطه این‌که جایگاهش در جامعه خالی بود صورت گرفت.
این مرجع تقلید گفت: سعی کنید به روان‌نویسی آشنا شوید؛ برخی می‌گویند باید پیچیده نوشت تا بگویند علمی است که قسمتی از آن را مردم عادی متوجه نشوند اما شما روان بنویسید و لذا اگر روان باشد جای خود را در میان مردم باز می‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: فردی از ساحل عاج آمده‌ بود و خود را امام جمعه نامید و گفت اکثر خطبه‌های خود را در نمازجمعه از تفسیر نمونه شما می‌خوانم و لذا اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید به روان‌نویسی عادت کنید.
وی افزود: هر نوشته‌ای یک مخاطبی دارد و شما از اول باید معین کنید که مخاطب شما کیست و اگر مخاطب مشخص نکنید قلم شما میزان نمی‌شود و در نوشتن نویسنده باید در ابتدا هماهنگی فکر و بیان  مخاطب را در نظر بگیرد و در این‌جا باید نویسنده احترام مخاطب را نگه دارد و خودستایی نکند و متواضعانه برخورد کند و آمرانه صحبت نکند و اگر از مقام بالا به مردم خطاب کنید اثری که باید، نمی‌گذارد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: در نوشتن آثار نباید ریاکاری باشد و باید خلوص در نوشته موج بزند تا معلوم شود او قصدش خدا و هدایت مردم است و قصد خودنمایی و به رخ کشیدن شخصیت خود را ندارد و خالصانه و مخلصانه عمل کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: بزرگانی که به نیت خالص خدا کتاب نوشتند ماندگار شدند و در تدریس و نویسندگی نیت خدا را داشته باشید.
وی در پایان ضمن تبریک به کسانی که در این همایش برگزیده شدند گفت: امیدوارم ان‌شاءالله همه بتوانید صاحبان قلم شوید و از طریق قلم بتوانید وظایف خود را انجام دهید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  هوشنگ مرادی کرمانی و اثر پذیری اش از نویسندگان
  مهم ترین ویژگی نویسندگان
  نویسندگان ایرانی تبار با شهرت جهانی!
  در جستجوی نویسندگان نوستالوژی مدرسه
Exclamation واکنش انجمن نویسندگان به همخوانی دانش‌آموزان!
Smile فهرستی از برترین آثار نویسندگان زن
Star نگرانی انجمن نویسندگان کودک درباره «تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان»
Lightbulb حمایت خانه سینما از نویسندگان و ناشران سینمایی + نامزدها
Star معرفی برندگان جوایز انجمن نویسندگان آمریکا
  نویسندگان معروف جهان ^^

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان