امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

محفل‌هایی که فضا را مسموم کرده‌اند

#1
Sad 
محفل‌هایی که فضا را مسموم کرده‌اند 1


مجتبی ویسی با بیان این‌که فضای ادبی ما مسموم است می‌گوید: محفل‌ها و باندهایی تشکیل شده که آثار خوب را به حاشیه می‌راند.
این مترجم و شاعر در گفت‌وگو با ایسنا درباره تأثیر ادبیات در نقد شرایط جامعه، اظهار کرد: دست‌کم در کشورهای دیگر شاهد بوده‌ایم که ادبیات چه تأثیری در رفتار، منش، گفتار، طرز فکر و اندیشه مردم سرزمین‌ها داشته است. به‌نظر من ادبیات و به‌طور کلی هنر، کاری می‌کند که از ما انسان‌های بهتری بسازد؛ انسان‌هایی که به هم احترام بگذاریم و به محبت‌های هم توجه کنیم و به‌سمت یک جامعه ایده‌آل برویم؛ جامعه‌ای که بشر در آن بهتر زندگی کند و راحت‌تر عقایدش را بر زبان بیاورد. ادبیات این نقش را خیلی خوب ایفا می‌کند.
ویسی افزود: اول باید ببینیم که این امکان به شاعران و نویسندگان ما داده می‌شود تا با فراغ بال و آزادی عمل این کار را انجام دهند و آن اندوخته، موارد و مسائل مورد نظرشان در اثرشان منعکس شود.
مترجم «دوره‌گردها» و «رقص‌های جنگ» سپس با اشاره به محدودیت‌هایی که مانع نویسندگان هستند، گفت: از جمله این محدودیت‌ها سانسور است که نمی‌گذارد نویسنده به شکل واضح و به‌طور درست و دقیق کار کند و او مجبور است خودش را سانسور کند تا نوشته‌اش مجوز بگیرد. این یک مانع بسیار بزرگ در راه شکل‌گیری یک اثر است.
او همچنین افزود: ما شاعران و نویسندگان خیلی خوبی داریم که می‌توانند روی جامعه خودشان تأثیر لازم را بگذارند و آن را به‌سمت ایده‌آل ببرند؛ اما در جامعه ما، فعلاً به دلیل موانع و سدهایی که هست نویسندگان نمی‌توانند با آزادی عمل کار کنند.
ویسی در عین حال متذکر شد: البته نویسنده هم شاید خودش درگیر یک‌سری مسائل درونی باشد، اما اگر بستر مناسب فراهم باشد و موانع برداشته شود، قطعاً ادبیات از آن طریق رشد می‌کند و بهتر دیده و نقد می‌شود. اما ما از این نظر در یک فضای مسموم قرار داریم؛ طوری‌که روی بازتاب آثار هم تأثیر دارد و محفل‌ها و باندهایی تشکیل شده که حتی باعث می‌شوند به آثار خوب هم توجه نشود و آن‌ها به حاشیه بروند.
مجتبی ویسی سپس به «دن کیشوت» اشاره کرد و با بیان این‌که این نویسنده توانسته است در روند و ذهنیت خیلی از جوامع تأثیر بگذارد، اظهار کرد: آثار ادبی برجسته در سراسر جهان نه‌تنها در زمان خودشان، بلکه بعد از آن هم تأثیر خودشان را خواهند گذاشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درس‌هایی از سوزان سانتاگ برای بهتر نوشتن_ نکته نویسندگی
  برگزیره های کتاب "دروغ هایی که به خود می گوییم | جان فردریکسون"
  دختری که موهایش را کوتاه کرده
  برای حفظ موجودیت زبان فارسی چه کرده ایم؟
  کتاب هایی از حقایق تکان دهنده سیاست و تاریخ
  نویسنده هایی که نمی توانند بدرد بخور بنویسند!
  نویسندگانی که کرونا را پیش بینی کرده بودند؟ o_o
Star کتاب‌هایی از هدی صابر و نویسنده «دنیای سوفی»
Star کتاب‌هایی درباره فلسفه هابز، دکارت و چامسکی!
Thumbs Up کتاب‌هایی درباره «اَبَرتروریسم» و «هشت زن»

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان