امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در روزهای پایانی سال، اهدای خون را فراموش نکنید

#1
Big Grin 
در روزهای پایانی سال، اهدای خون را فراموش نکنید 1


مدیرکل انتقال خون استان تهران با اعلام مراجعه ۳۷۸هزار تهرانی برای اهدای خون طی ۱۱ ماه گذشته، گفت: در این میان متاسفانه تنها چهار درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل داده‌اند.
به گزارش ایسنا، دکتر طباطبایی در نشست خبری انتقال خون استان تهران با اشاره به آمار اهدای خون در استان تهران، گفت: در ۱۱ ماه امسال حدود ۳۷۸ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کردند و از این تعداد حدود ۲۹۲ هزار نفر موفق به اهدای خون، پلاسما و پلاکت شدند.

امسال تنها ۴درصد زنان تهرانی، خون اهدا کردند

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۹ درصد افراد، اهداکنندگان بار اولی بودند و ۸۱ درصدشان یا سابقه اهدای خون داشتند یا اهداکننده مستمر بوده‌اند. متاسفانه فقط چهار درصد اهداکنندگان‌مان را بانوان تشکیل داده‌اند که این نشان می‌دهد ما هنوز در جذب بانوان برای اهدای خون موفق نبوده‌ایم.
طباطبایی با بیان اینکه آمار اهدای گروه‌های خون منفی در استان تهران از میانگین ۱۰ درصدی کشور بیشتر و ۱۲ درصد از اهداکنندگان‌مان از گروه‌های خونی منفی بودند، ادامه داد: از کل اهداکنندگان انتقال خون استان تهران، ۲۷۳ هزار واحد گلبول قرمز تولید شده، اما طی این مدت ۳۷۲ هزار گلبول قرمز توزیع شده است.
وی افزود: باید توجه کرد که بسیاری از مردم جراحی‌هایشان را در تهران انجام می‌دهند و طبیعتا انتقال خون از طریق شبکه خونرسانی، خون مورد نیازشان را تامین می‌کند. در عین حال در این مدت ۲۷۳ هزار پلاسما تولید کردیم که خوشبختانه توزیع‌مان حدود ۱۴۷ هزار واحد بود. باید توجه کرد که پلاسما معمولا یک پنجم خون مصرف می‌شود.

اهدای خون در سال ۹۷ مشابه سال ۹۶

وی با بیان اینکه تقریبا میزان اهدای خون در سال  ۹۷ مشابه سال ۹۶ بوده است و افزایشی نداشته‌ایم، اظهار کرد: میزان اهدای خون در سال ۹۶، حدود ۲۹۱ هزار و ۶۲۰ واحد بوده است که این میزان در سال ۹۷ نزدیک به ۲۹۱ هزارو ۵۱۰ واحد بوده است. در حوزه اهدای پلاکت نیز که فراورده‌ای استراتژیک است و عمر کوتاهی دارد، در ۱۱ ماهه اخیر ۲۳۰ هزار واحد پلاکت در انتقال خون استان تهران تولید شده که همین میزان را در بیمارستان‌ها توزیع کرده‌ایم.
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره استفاده از پلاسمای ایرانی در تولید داروهای مشتق از پلاسما، گفت: در حال حاضر در دنیا با توجه به افزایش سن از داروهای مشتق از پلاسما برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های نوپدید استفاده می‌شود. در عین حال باید ظرفیت تولید پلاسما را در کشور بالا بریم تا ۱۰۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما، با پلاسمای ایرانی باشد.
طباطبایی با بیان این که اهدای پلاکت به روش آفرزیس در انتقال خون استان تهران در ۱۱ ماه گذشته نسبت به سال قبل، سه برابر رشد داشته است، گفت: در ۱۱ ماه گذشته حدود ۱۱ هزار واحد پلاکت به روش آفرزیس تولید کرده‌ایم. باید توجه کرد که گرچه انتقال خون استان تهران ۲۰ درصد خون کشور را تولید می‌کند، اما ۷۰ تا ۸۰ درصد پلاکت آفرزیس کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

انتقاد از پرداخت وجه به ازای اهدای پلاسما در مراکز خصوصی

وی افزود: در عین حال افرادی هم هستند که به صورت داوطلبانه و رایگان پلاسمای‌شان را با روش پلاسما فریزیس در انتقال خون استان تهران اهدا می‌کنند؛ به طوری که طی ۱۱ ماه گذشته ۱۲ هزار نفر پلاسمای‌شان را برای تولید داروهای مشتق از پلاسما اهدا کردند. البته متأسفانه برخی از مراکز خصوصی اهدای پلاسما در ازای دریافت این فرآورده به افراد پول پرداخت می‌کنند که از نظر من این کار درست نیست؛ چرا که در حوزه‌ انتقال خون افراد باید بدون پول و بدون چشمداشت، فرآورده‌ای خونی را اهدا کنند. به هر حال طی ۱۱ ماه گذشته ۳۸ هزار و ۵۰۰ لیتر پلاسما از انتقال خون استان تهران به شرکت پالایشگر پلاسما ارسال شده است.

چگونگی اهدای سلول‌های بنیادی

وی با بیان اینکه در بحث پذیره نویسی سلول‌های بنیادی نیز افراد ابتدا ثبت می‌شوند و در صورتی که در بانک خون با بیماری مطابقت داشته باشند، برای اهدای سلول‌های بنیادی فراخوان می‌شوند، گفت: در عین حال یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون در سال‌های گذشته این بود که کانتینرهای اهدای خون باید جمع شوند و به سمت ایجاد مراکز جامع اهدا حرکت کنیم تا به این ترتیب اهدای خون، پلاسما و پلاکت و سلول‌های بنیادی در این مراکز انجام شود و همچنین فضای مراکز در خور شأن اهدا کنندگان‌مان باشد. بر هین اساس بسیاری از مراکزمان را در استان تهران تعطیل کردیم و سه مرکز جامع تهرانپارس، شهید صدر و شهر ری را افتتاح کردیم؛ به طوری که در حال حاضر ۴ مرکز جامع اهدای خون در استان تهران داریم که با احتساب مرکز وصال پنج مرکز می‌شود و تلاش‌مان این است که اهداکنندگان‌مان را به این مرکز سوق دهیم.

راه‌اندازی کمیته‌های بانک خونی استانی

وی با اشاره به آئین نامه بانک خون مبنی بر ایجاد کمیته‌های بانک خون استانی، گفت: بر این اساس باید سالی دو بار این کمیته‌ها را برگزار کنیم تا مشکلات انتقال خون استان مشخص شود. در این زمینه برای اولین بار در سال جاری سه کمیته بانک خون دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ایران و تهران با محوریت مدیریت خون بیمار برگزار کردیم و سیاست‌مان به این سمت است که مصرف خون بیمار بهینه شود؛ چرا که فرآورده‌های خونی خودشان هم باعث اختلال سیستم ایمنی بدن، افزایش طول بستری، افزایش عفونت‌های بیمارستانی و غیره می‌شود.
طباطبایی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های انتقال خون استان تهران در سال ۹۷ گفت: یکی از برنامه‌های کشوری انتقال خون تجمیع آزمایشگاه‌های انتقال خون در مراکز بزرگ و پایگاه‌های بزرگ انتقال خون است. بر این اساس یکی از آزمایشگاه‌ها در استان تهران مشخص شده که ۴ استان البرز، قم، گیلان و قزوین را تحت پوشش قرار می‌دهد و آزمایش‌های مرتبط با فرآورده‌های این استان‌ها در تهران انجام می‌شود. این برنامه در سال آینده کلید می‌خورد و از اقدامات مؤثر انتقال خون در راستای تضمین سلامت خون‌های اهدایی است.

در روزهای پایانی سال، اهدای خون را فراموش نکنید

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات عید نوروز گفت: از مردم می‌خواهیم که در روزهای پایانی سال، اهدای خون را هم جز برنامه‌هایشان قرار دهند تا بتوانیم با ذخایر مناسب تعطیلات نورزی را آغاز کنیم و با حوادثی مانند تصادفات، آتش‌سوزی‌ها و غیره دغدغه‌ای برای نجات جان بیماران و تأمین فرآورده‌ای خونی مورد نیازشان نداشته باشیم.
طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر ما در حد ۵- ۶ روز است، گفت: اگر ذخایر خونی پایین‌تر از سه روز باشد، وضعیت بحرانی اعلام می‌شود. اما داشتن ذخیره برای ۳ تا ۵ روز خوب و ۵ تا ۷ روز عالی به شمار می‌آید. همچنین اگر میزان ذخایر به ۷ تا ۹ روز برسد، باید آنها را برای استان‌هایی که نیاز دارند ارسال کنیم.
وی درباره‌ مراکز فعال انتقال خون استان تهران گفت: در پنج روز ابتدایی عید یعنی از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین ماه مرکز وصال شیرازی از ۸ صبح تا ۸ شب فعال است و مراکز جامع ستاری، تهرانپارس و شهرری نیز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر فعالیت می‌کنند. در روزهای ۵ و ۶ و ۷ و ۸ علاوه بر این مراکز، مرکز شهریار و ورامین نیز فعالیت‌هایشان را آغاز می‌کنند تا بتوانیم در این مدت پاسخگوی تعداد بیشتری از مردم باشیم. در روز سیزدهم فروردین نیز تنها مرکز فعال برای اهدای خون، مرکز وصال شیرازی است.

پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  در دوران بارداری هرگز قرص استامینوفن مصرف نکنید
  خانم ها در دوران حاملگی موهایتان را رنگ نکنید
Smile اهدای خون مدیرعامل سازمان انتقال خون در روز احسان و نیکوکاری
Thumbs Up آموکسی سیلین را خودسرانه مصرف نکنید
Exclamation هرگز از داروهای تاریخ گذشته استفاده نکنید
Question چرا در چند ثانیه چیزهایی که دیده ایم فراموش می کنیم؟
Smile پس از اهدای خون و مصرف ویتامین ها
Exclamation گوش خود را هرگز تمیز نکنید!
Lightbulb در این مواقع موهایتان را رنگ نکنید!
Smile فواید و معایب اهدای خون که قبل از انجام آن باید بدانید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان