امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جزییات ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان در 60هزار مدرسه

#1
Lightbulb 
جزییات ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان در 60هزار مدرسه 1

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان و کاهش شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان، گفت: اولین گروه هدف ما افراد شش تا 14 سال بودند که به صورت فعال برای ارائه خدمات به آنها در مدرسه به سراغ‌شان می‌رویم و تاکنون 60 هزار مدرسه ابتدایی کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم.
دکتر حمید صمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز برنامه بهداشت دهان و دندان از ابتدای دولت یازدهم و در قالب طرح تحول نظام سلامت، گفت: در سال 1394 با حساسیت و جدیت وزیر وقت بهداشت، خوشبختانه طرح تحول سلامت دهان و دندان هم آغاز شد و اقدامات خوبی در قالب این برنامه انجام شد. یکی از این اقدامات، اولویت دادن به پیشگیری و بهداشت دهان و دندان بود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی کشور امضا شد و نزدیک به هفت میلیون دانش‌آموز تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

کاهش شاخص پوسیدگی دندان‌های کودکان 12 ساله تا 1400

وی با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح شاخص پوسیدگی دندان‌های کودکان 12 ساله ایرانی شامل دندان‌های پر شده، کشیده شده و پوسیده، 2.9 بود، افزود: قرار بر این بود که با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان این شاخص تا سال 1400 به نزدیک یک کاهش یابد. به دنبال اجرای این تفاهم‌نامه طی این چند سال نزدیک به 60 هزار مدرسه ابتدایی کشور تحت پوشش برنامه تحول سلامت دهان و دندان قرار گرفتند. در این زمینه در شهرها و روستاها، مباحث آموزشی و پکیج‌های خدمتی را آماده کردیم و برای مدارس هم ماکت دندان آموزشی تهیه و به آموزش و پرورش ارسال شد. همچنین کتاب و سی‌دی آموزشی برای مجموعه آموزش و پرورش، مربیان بهداشت و معلمین داوطلب آماده و ارسال شد.

آموزش به 37 هزار نیرو برای ارتقاء بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان

صمدزاده ادامه داد: همچنین جلسات آموزشی را به‌ویژه برای مربیان بهداشت مدارس در قالب دوره‌های بازآموزی ضمن خدمت، با کمک آموزش و پرورش برگزار کردیم و در این مدت نزدیک به 7000 نفر از نیروهای آموزش و پرورش تحت آموزش قرار گرفتند. در عین حال به حدود 30 هزار نفر از نیروهای بهداشتی خودمان اعم از بهورز، مراقب سلامت  و... که در سطح یک ارائه خدمات را انجام می‌دادند، آموزش ارائه کردیم.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان برای دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان و با توجه به تاثیر فلوراید در کاهش پوسیدگی، سالانه دو نوبت وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان انجام می‌شود، افزود: یکی دیگر از اقدامات‌مان این بود که نیازهای درمانی دانش‌آموزان اندازه‌گیری و ثبت شد. همچنین برای دانش‌آموزان پرونده الکترونیک دهان و دندان ایجاد شد و این پرونده در پرونده الکترونیک سلامت و سامانه "سیب" ادغام شد. در حال حاضر هم این پرونده در مراکز سلامت، برای دانش‌آموزان شش تا 14 سال و کودکان زیر شش سال هم  تشکیل می‌شود.

توزیع مسواک انگشتی برای کودکان زیر 3 سال در مراکز بهداشتی

رییس اداره دهان و دندان وزارت بهداشت همچنین گفت: در عین حال در قالب برنامه طرح تحول، برای مادران و کودکان زیر سه سال نیز معاینه انجام شده و به آنها آموزش می‌دهیم و در مراکزمان اعم از خانه بهداشت یا پایگاه سلامت، در هر شش ماه یک نوبت، برای کودکان زیر سه سال مسواک انگشتی توزیع می‌شود. این اقدامات خوبی بوده که در حوزه بهداشت و پیشگیری اتفاق افتاده است.

ارائه خدمات سلامت دندان در 60 هزار مدرسه

صمدزاده با بیان اینکه در این برنامه‌ها سه گروه هدف شامل افراد شش تا 14 سال، سه تا شش سال و زیر سه سال و مادران باردار و شیرده مورد توجه قرار گرفتند، اظهار کرد: اولین گروه هدف ما افراد شش تا 14 سال بودند که ما به صورت فعال برای ارائه خدمات به آنها در مدرسه به سراغ‌شان می‌رویم و تاکنون 60 هزار مدرسه ابتدایی کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: حال در این مدارس یا مربی بهداشت داریم یا معلم داوطلب که آنها را آموزش داده‌ایم. در عین حال در صورت نبود مربی بهداشت و یا معلم داوطلب، نیروهای خودمان اعم از بهورز یا مراقب سلامت‌ در مدرسه حضور یافته و ارائه خدمت می‌کنند و این اقدامات جزو برنامه‌های روتین‌شان است. آنها در این مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده،‌ غربالگری کرده و وارنیش فلوراید انجام می‌دهند. همچنین در صورت نیاز دانش‌آموزان به درمان، آنها را به مراکز وزارت بهداشت ارجاع می‌دهند.

ادغام برنامه بهداشت دهان و دندان در سامانه «سیب»

صمدزاده افزود: این درحالیست که گروه هدف دیگر ما یعنی کودکان سه تا شش سال و زیر سه سال به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت وزارت بهداشت مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند. باید توجه کرد که در سطح کشور شاهد پوشش بالای 90 درصدی خانه‌ها و مراکز بهداشت در روستاها و پوشش بیش از 80 درصدی آن‌ها در شهرها هستیم. بنابراین افرادی که در حوزه گروه‌های هدف ما قرار دارند و به مراکز بهداشت مراجعه کرده و پرونده خانوار دارند، این خدمات برایشان انجام می‌شود؛ به‌طوریکه در حال حاضر هر بهورز و مراقب سلامت ما می‌داند که باید این اقدامات را انجام دهد و در سامانه «سیب» هم مراقبت از سلامت دهان و دندان وجود دارد. زیرا در حال حاضر پکیج خدمتی و بسته آموزشی ما در سامانه «سیب» ادغام شده است.

اجرای برنامه دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای بیش از 1 میلیون نفر

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اقدام دیگری که از سال تحصیلی جاری در این حوزه آغاز شد، بحث دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای کودکان پایه ششم بود که در حال حاضر ابلاغ شده و در شهرها و روستاها، گروه هدف را معاینه و نیاز درمانی‌شان را انجام می‌دهیم. باید توجه کرد که یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی داریم که برایشان این اقدام انجام می‌شود.
صمدزاده افزود: بر این اساس در حال حاضر حدود 40 درصد دانش‌آموزان‌مان فاقد مشکل هستند و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی این میزان به مرز 80 درصد برسد. در صورت انجام این اقدام، در آینده پوسیدگی در این افراد کمتر ظهور می‌کند. در حال حاضر هم با اقداماتی که در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان انجام شده، خوشبختانه شاخص پوسیدگی یا همان DMFT گروه هدف به 1.84 کاهش پیدا کرده است.

ارائه هشت خدمت درمانی رایگان دندان‌پزشکی

وی با بیان اینکه اقدام دیگرمان در این حوزه ارائه هشت خدمت دندان‌پزشکی برای افراد زیر 14 سال و مادران باردار و شیرده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر که تحت پوشش بیمه روستایی هستند، بود، گفت: این هشت خدمت دندان‌پزشکی برای گروه هدف شامل کشیدن دندان‌های شیری و دائمی، ترمیم یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی همرنگ و آمالگام، پالپ و پالپ زنده، فیشورسیلانت و فلوراید تراپی برای گروه هدف یعنی افراد زیر 14 سال و مادران بارددار و شیرده است که به صورت رایگان در مراکزمان برای گروه هدف انجام می‌شود.
رییس اداره دهان و دندان وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه در این حوزه از نظر اعتباری کمک‌مان کردند و در حوزه اعتبارات سلامت دهان و دندان به کمبودی برخورد نکردیم. زیرا اقدامات خوبی انجام شده و مردم و آموزش و پرورش هم رضایت داشته‌اند. البته نتوانسته‌ایم اعتبارت‌مان را افزایش دهیم، اما با همان اعتبارات گذشته اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم. در مهدکودک‌ها هم از طریق همکاری با بهزیستی برای فراد زیر شش سال به ویژه در شهرهای بزرگ خدمات را انجام می‌دهیم، اما در شهرهای کوچک خدمات‌مان را در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت ارائه می‌کنیم.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انواع‌ پست‌های دندانپزشکی کدام اند؟
  قیمت آنگل دندانپزشکی
  عملکرد اسپریدر دندانپزشکی در عصب کشی و ترمیم دندان
  استفاده از سمان در مطب های دندانپزشکی
  وزن کوله مدرسه، 10 درصد وزن بدن
Lightbulb جزییات گردش ارزیِ "تجهیزات پزشکی" در ۹۷
Big Grin ارائه خدمات رایگان درمان ناباروری در پژوهشگاه ابن سینا
Lightbulb آمادگی هلال احمر برای ارایه خدمات در سوریه درصورت ازسرگیری اعزام زائران
Lightbulb وزارت بهداشت پیگیر الکترونیکی کردن خدمات سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها
Star طرح "مهندسی بهداشت محیط" در سلامت نوروزی آغاز شد + جزییات

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان