امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چشم و هم چشمی صله‌رحم را کمرنگ کرده است

#1
Star 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چشم و هم چشمی صله‌رحم را کمرنگ کرده است 1

عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه، یک کارشناس دینی با تاکید بر این که در جامعه امروز آسیب‌هایی برای صله رحم به وجود آمده است گفت: یکی از موضوعاتی که در این امر مهم باید به آن توجه شود آسان گرفتن صله رحم است. نباید برای یک میهمانی تا این اندازه هزینه و تشریفات داشته باشیم و چند نوع غذا و میوه تهیه کنیم. شاید برای یک فردی این موضوع مشکلی نداشته باشد اما ممکن است طرف مقابل نتواند اینگونه پذیرایی کند. همین موضوع باعث می‌شود که انسان‌ها بیشتر از صله رحم فاصله بگیرند و رفت و آمدها کم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این موضوع که در رابطه با بحث صله رحم چند موضوع را می‌توان مطرح کرد اظهار کرد: نکته اول تعریف صله رحم است. در فرهنگ لغت صله رحم یعنی قرابت و اتحاد یک قوم و تعدادی فامیل مثل خواهر و برادر و … است. نماد صله رحم در ایران به نوروز باستان و شب یلدا بر می‌گردد و نشان از آن دارد که رفت و آمد جزو فرهنگ ایرانی‌ها بوده است اما شاید در دوران باستان با کلمه دیگری این موضوع را بیان می‌کردند.

این کارشناس دینی با اشاره به این موضوع که در آیات قرآنی تاکید بسیار زیادی درباره صله رحم شده است، گفت: خداوند در سوره نصر صله رحم را در کنار عدالت و احسان مطرح می‌کند. یعنی صله رحم تا این اندازه بحث مهمی است. همچنین در سوره بقره، خداوند می‌فرماید: وای به حال کسانی که عهد می‌بندند و آن را نقض می‌کنند؛ این افراد دچار خسران بزرگی می‌شوند. که در تفاسیر قرآنی منظور از نقض عهد همان صله رحم است. ممکن است این خسران از بعد مادی، معنوی و یا روحی باشد. همچنین در سوره نساء نیز به این موضوع اشاره شده است.

معصومی در ادامه با اشاره به آیات و روایاتی که در رابطه با قطع رحم از سوی انبیا مطرح شده است گفت: قطع رحم خسران مادی، معنوی و روحی برای انسان دارد. از پیامبر (ص) تا سایر ائمه اطهار (ع) روایات زیادی در رابطه با بحث صله رحم وارد شده است که در آنها به این موضوع اشاره شده است که صله رحم بدبختی را به خوشبختی تبدیل می‌کند. عمر را زیاد و به مال برکت می‌دهد. در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است که صدقه ۱۰ حسنه، قرض‌الحسنه ۱۸ حسنه و رابطه با برادر که همان صله رحم است ۲۴ حسنه دارد. اینکه در سنجش حسنات از عدد استفاده شده به دلیل آن است که ذهن انسان با عدد بیشتر آشنا است. در غررالحکم از حضرت علی (ع) نقل شده است که؛ صله رحم گناه را پاک و انسان را محبوب پروردگار قرار می‌دهد. در بحار الانوار علامه مجلسی نقل شده است که فردی به دلیل اینکه رفت و آمد زیادی با خویشاوندان خود داشت دو بار مرگ او که زمانش فرا رسیده بود به تأخیر افتاد. این نشان از آن دارد که صله رحم عمر را زیاد می‌کند.

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به صله رحم یاد آورد شد: از جمله آثار صله رحم دوستی و محبت با خدا، عاقبت بخیری، جلوگیری از پیشامد بد، دفع بلا و جلوگیری از آسیب‌ها است. صله رحم به لحاظ معنوی و روحی تأثیر بسیار زیادی دارد. حفظ نعمت و پاک کردن اعمال بد، برطرف شدن فقر، زدودن کینه‌ها، نشاط روح و آبادانی محیط زندگی از دیگر آثار صله رحم محسوب می‌شود.

این خطیب و کارشناس دینی با اشاره به این موضوع که قطع رحم نیز پیامدهای منفی در بر دارد گفت: بدترین عمل در پیشگاه خداوند شرک و پس از آن قطع رحم است. یعنی این موضوع به قدری اهمیت دارد که خداوند آن را در کنار شرک قرار داده است و در روایات بسیاری قطع رحم جز گناهان کبیره محسوب می‌شود. از جمله مجازات‌های این رفتار دور ماندن از بهشت و سودمند نبودن سایر کارها است. در حدیثی وارد شده است که اگر قطع صله رحم صورت بگیرد ثروت در دست افراد پلید می‌افتد و اطرافیان از رحمت الهی محروم می‌مانند. اینها نکات بسیار مهمی است که باید در صله رحم به آن توجه شود.

معصومی در ادامه با تاکید بر این مطلب که فلسفه تاکید اسلام بر صله رحم چیست؟ یادآور شد: علت این است که همیشه برای اصلاح، تقویت و عظمت بخشی به یک اجتماع بزرگ از بعد اخلاقی و اجتماعی باید از گام‌های کوچک آغاز کنیم. پیشرفت و اصلاح امور یک جامعه میسر نمی‌شود مگر اینکه انسان خود را اصلاح کند. از این طریق است که با اصلاح فرد فرد افراد جامعه کل جامعه اصلاح می‌شود.

وی گفت: وقتی اجتماع کوچک که همان خانواده و اقوام هستند محکم و قوی باشند جامعه کمتر آسیب می‌بیند. دلیل اینکه می‌گویند قطع رحم باعث از بین رفتن عمران و آبادی می‌شود همین موضوع است. چرا که این امر می‌تواند در اجتماع تأثیر زیادی داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در این امر مهم باید به آن توجه شود آسان گرفتن صله رحم است. چرا در ایران که این موضوع جز فرهنگ و دین ما است تا این اندازه صله رحم کمرنگ شده است. شخصی حضرت علی (ع) را به میهمانی دعوت می‌کند. حضرت به سه شرط دعوت را می‌پذیرد. اول اینکه از بیرون چیزی تهیه نکند. حاضری خانه را از حضرت دریغ نکند و به زن و فرزندش نیز ضرر نرساند. یعنی آنها در دردسر نیندازد.

معصومی در پایان گفت: اینکه تا این اندازه صله رحم کمرنگ شده است به دلیل چشم و هم چشمی‌هاست و بعضاً فضای لاکچری که بعضی‌ها به دنبال آن هستند. نباید برای یک میهمانی تا این اندازه هزینه و تشریفات داشته باشیم و چند نوع غذا و میوه تهیه کنیم. شاید برای یک فردی این موضوع مشکلی نداشته باشد اما ممکن است طرف مقابل نتواند اینگونه پذیرایی کند. همین موضوع باعث می‌شود که انسان‌ها بیشتر از صله رحم فاصله بگیرند و رفت و آمدها کم شود. دلیل اینکه در گذشته اجتماع فامیلی تا این اندازه قوی بود برای آن بود که افراد در حد یک سلام و علیک هم که شده به صورت حضوری با یکدیگر رفت و آمد می‌کردند. متأسفانه فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی در برخی از موارد باعث شده که قطع رحم بیشتر از گذشته اتفاق بیفتد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
00:01
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
BFF#
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
View this post on Instagram

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A post shared by امپراطور کوزکو | زینب موسوی (@iamkuzcooo)




پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  من طرفم را پیدا کرده ام
  آيا شيطان ازدواج کرده است ؟
  حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر (ص) ازدواج کرده بودند؟
  چه بلاهایی امام زمان (عج) را احاطه کرده اند؟
  مکارم شیرازی حرام اعلام کرده است ...!
  خورشیدی که نورش را وقف کرده بود ..
  دختران بزک کرده زیبایی خود را حراج میکنند
  ظهور را در چه معنا کرده ایم ؟
  مرا زندانی کرده بود
  آیا کسی به شما بدی کرده است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان