امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی تولید دارو به کشور عراق

#1
Lightbulb 
آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی تولید دارو به کشور عراق 1


وزیر بهداشت گفت: ایران در زمینه صنعت داروسازی و تولید داروهای اساسی یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر نیز در زمینه ساخت داروهای بیولوژیک و نوترکیب نیز یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولیدی منطقه بوده ایم.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست مشترک با وزیر تجارت کشور عراق، ضمن خوشامدگویی به هیأت عراقی با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور دوست و برادر هستند، اظهار کرد: روابط دو کشور دوست و برادر نقش استراتژیک و مهمی در منطقه دارد. همراهی این دو کشور با هم به عنوان یک قدرت مهم منطقه می‌تواند در استمرار حضور ما در عرصه‌های بین المللی مؤثر باشد. هر دو کشور از حضور تروریسم و قدرت‌های بزرگ و زورگو در منطقه آسیب‌های جدی دیده‌اند و دوستی و صمیمت ما می‌تواند در جهت توانمند شدن دو کشور مؤثر باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران تجارب ارزنده‌ای در زمینه نظام سلامت دارد، تصریح کرد: ما در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه نخست را در زمینه کاهش مرگ و میر گروه‌های آسیب پذیر داشته‌ایم.
نمکی افزود: ایران در زمینه صنعت داروسازی و تولید داروهای اساسی یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر در زمینه ساخت داروهای بیولوژیک و نوترکیب نیز یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولیدی منطقه بوده‌ایم.
وزیر بهداشت در خصوص توانمندی‌های کشور در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی تقریباً در مرز خودکفایی هستیم. همچنین در حوزه ساخت و راه اندازی بیمارستان‌های باکیفیت مناسب نیز تیم‌های قوی در اختیار داریم.
نمکی ادامه داد: در حوزه آموزش پزشکی نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی خوبی در سطح کشور داریم که آمادگی آموزش دانشجویان بین ‌لملل در مقاطع مختلف را دارند. در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی دانشجوی عراقی را در دانشگاه‌های کشور در رشته‌ها و مقاطع مختلف آموزش می‌دهیم. در مجموع کلیه امکانات کشور ایران برای کمک و همکاری با کشور عراق آماده است.
وزیر بهداشت افزود: امیدوارم پیش از سفر رئیس جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به کشور دوست و برادرمان عراق، بتوانیم راه‌های همکاری بین دو کشور را هموارتر کنیم.


ضرورت تسهیل در ثبت داروهای ایرانی در عراق

نمکی در ادامه گفت: در حال حاضر انتظار داریم که دوستان ما در عراق در زمینه ثبت داروهای ایرانی که یکی از رقبای سرسخت داروهای با کیفیت اروپایی و امریکایی است، مسیر را هموارتر کنند تا ثبت این داروها در کشور عراق تسهیل شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: ما یکی از دوستان همراه شما در ایام سخت در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی خواهیم بود و کشور عراق را تنها نخواهیم گذاشت. همچنین انتظار داریم که واردات تجهیزات پزشکی به کشور عراق نیز تسهیل شود.
نمکی افزود: آمادگی انتقال دانش فنی در زمینه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی به کشور عراق را داریم تا بتوانند در این زمینه تولید مستمر داشته باشند.

۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و دستور داده‌ایم که برای دو تا سه درصد داروهای وارداتی نیز حداکثر تا دو سال آینده، داروهای هایتک در کارخانه‌های داخلی، تولید شود و آمادگی داریم این میزان تولید و دانش فنی را به عنوان پشتوانه برای صنعت دارویی آینده کشور دوست و برادر عراق در اختیار آن‌ها بگذاریم.
نمکی با بیان اینکه ایران تمامی امکانات خود را در زمینه ساخت، تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان در کشور عراق بسیج می‌کند،گفت: ایران آمادگی دارد تا تجارب موفق خود در زمینه بهداشت، واکسیناسیون و کاهش بیماری‌های واگیردار در اختیار کشور دوست و برادر عراق بگذارد.

ضرورت تدوین یک برنامه مشترک بهداشتی و درمانی بین ایران و عراق

وزیر بهداشت در خصوص کنترل بیماری‌های مشترک دو کشوراظهارکرد: با توجه به تردد بسیار زیاد زائرین در ایام اربعین، نیازمند یک برنامه مشترک بهداشتی و درمانی بین دو کشور هستیم تا بتوان بیماری‌های مشترک بین دو کشور ایران و عراق که می‌تواند بر هر دو کشور تأثیر بگذارد را به‌خوبی کنترل کنیم.
نمکی در ادامه گفت: امیدوارم حضور وزیر تجارت عراق در کشور ایران، بتواند آغازی خوش برای همکاری‌های آینده دو کشور در حوزه سلامت باشد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی از سوی وزیر تجارت عراق، مبنی براینکه علت تعلل در ثبت داروهای ایرانی در کشور عراق مشکلات بوروکراسی بوده یا مشکلات فنی دارو، اظهار کرد: تعلل در پروسه ثبت داروها در عراق، قطعاً یک تدبیر در حوزه بوروکراتیک بوده است. ما در کارخانه‌های تولید داخل تمامی ضوابط مربوط به استانداردهای بین المللی را رعایت می‌کنیم و قبل از اینکه دارویی به بازار داخل ورود کند، بدون انطباق با استانداردهای بین المللی اجازه ورود به بازار را نمی‌دهیم.
 نمکی افزود: ایران این آمادگی را دارد تا چنانچه طرف عراقی ضوابط خاصی را طلب کرد، با همکاری بین کشور و مقامات مربوطه، این ضوابط را لحاظ و مشکل را حل کنیم. باید سعی کنیم تا مسائل سیاسی سایه افکنده از طریق فشارهای بیرونی بر روابط بین دو کشور تأثیر نگذارد. در طول سال‌های گذشته نیز عوامل مختلفی وجود داشته که توانسته روابط بین دو کشور در زمینه تجاری و سیاسی را تحت تأثیر قرار دهد.
وزیر بهداشت گفت: هرساله میلیون‌ها ایرانی که مشتاق زیارت عتبات عالیات کشور عراق هستند، به این کشور عزیمت می‌کنند و ایران نیز پذیرای تعداد قابل توجهی از عزیزان عراقی که برای درمان، سیاحت و زیارت به ایران سفر می‌کنند، است. لذا جای خرسندی است که هموطنان ما که به عراق سفر می‌کنند نیز بتوانند از خدمات و امکانات درمانی مطلوب بهره ببرند. به همین دلیل، رابطه تجاری ما با عراق صرفاً تجاری نیست، اعتلای سطح بهداشت، درمان و دارو در کشور عراق به نفع ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند نیز است، لذا آمادگی داریم تا هرگونه مشکلی که در زمینه کیفیت دارو گزارش می‌شود را سریعاً رفع کنیم.
نمکی در پاسخ به سوالی در خصوص گسترش همکاری‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور عراق گفت: خوشبختانه با همکاری وزیر بهداشت کشور عراق، راهی طولانی و مؤثر را در زمینه همکاری‌های حوزه سلامت آغاز کرده و پیموده‌ایم و وزیر بهداشت عراق با تصمیمات و دستوراتی که داده‌اند، روابط دو کشور را بیش از گذشته، تسهیل کرده‌اند اما مسلم است که در یک رابطه تجاری بین دو کشور، تا زمانی تقاضاها و مطالبات دو کشور مشخص شود، مقداری زمان صرف خواهد شد. اما هر دو کشور می‌دانند، روابط طولانی مدت آنها باهم برای هر دو کشور مفید است و در سایه این فهم و درک متقابل و دوستی و برادری، بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد.
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص راهکار مناسب واردات کالاهای سلامت محور از مرزها، تصریح کرد: هر دو کشور باید سعی کنند به سمت تجارت رسمی پیش روند که ثبت سریع‌تر داروها یکی از مواردی است که به تجارت رسمی و قانونی دارو کمک می‌کند. از طرفی تمهیداتی نیز اندیشیده شود تا معابر غیر رسمی ورود کالاها به کشور بسته شود. ساماندهی کوله بران نیز یکی از مواردی بود که به ورود رسمی کالاها به کشور کمک شایانی کرد.

بهره‌گیری از پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید دارو

در ادامه این نشست دکتر محمد هاشم عبدالمجید العانی - وزیر تجارت عراق - اظهارکرد: موضع‌گیری‌های ایران در عراق و پشتیبانی‌های آن‌ها، مخصوصاً در مقابله با داعش و گروهک‌های تروریستی، بر همه واضح و مبرهن است. ایران در آن شرایط کنار ما ایستاد بنابراین عراق نیز با جدیت تمام درصدد است تا برای مقابله با تحریم‌های اخیر در کنار ایران باشد و کمک کند.
وزیر تجارت عراق با بیان اینکه در نظر داریم تا در راستای همراهی کشور ایران در مقابله با شرایط تحریم، راه حل‌هایمان را در کمیسیون مشترک بین دو کشور بیان کنیم، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم این مرحله سخت تحریم را نیز پشت سر بگذاریم، چراکه ایران همسایه عزیزی برای کشور عراق محسوب می‌شود. از طرفی عراق بزرگ‌ترین خط مرزی را با کشور ایران دارد بنابراین نسبت به سایر کشورهای همسایه، تبادلات و همکاری‌های بیشتری بین دو کشور وجود خواهد داشت.
العانی در خصوص تولید دارو در ایران خاطرنشان کرد: عراق از این موضوع که ایران به پیشرفت‌های زیادی در حوزه تولید دارو نائل شده، مطلع است و در حال حاضر نیز در این زمینه همکاری‌های زیادی بین این دو کشور برقرار است، اطمینان دارم وزارت بهداشت عراق تمام تلاش خود را خواهد کرد تا این همکاری‌ها را گسترش دهد.
وی تصریح کرد: وزرات بهداشت عراق در زمینه تولید دارو استانداردهایی بالایی را درخواست می‌کند و این موضوع در صنعت تولید دارو در عراق تأثیر گذاشته است البته در تلاش هستیم تا با وزارت بهداشت عراق، در مورد استانداردها و مشخصات فنی دارو به توافقات منطقی برسیم.
وزیر تجارت عراق با بیان اینکه درصدد هستیم تا از پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید دارو بهره ببریم، اظهارکرد: البته در حال حاضر نیز در این زمینه همکاری‌هایی شکل گرفته است.
وی در ادامه گفت: ایران در زمینه تکنولوژی و پیشرفت علمی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است. کشور عراق نیز علاقه مند است که نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در سایر حوزه‌ها عمق روابط با ایران را گسترش دهد.
دکتر محمد هاشم عبدالمجید العانی در پایان به تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل این کمیسیون مشترک، آن است که طی هماهنگی با طرف ایرانی، به توافقات قابل قبولی برسیم تا موضوعات مطروحه در حضور رئیس جمهوری ایران در سفر آینده به کشور عراق، موضوعات خوب و موثری باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان زگیل تناسلی : علائم، دلایل و راههای انتقال
  لرزش ناشی از دارو چیست؟
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  داروی “ویتاگنوس” برای بانوان عوارض و کارکرد این دارو
  سلژیلین اطلاعاتی در مورد این دارو عوارض و خطرات آن
  بهترین راه برای افزایش اشتها + مواد غذاتی و خوراکی برای باز شدن اشتها
Rainbow انتقال ویروس کرونا از رحم مادر به نوزاد وجود دارد؟
  هشدار : این دارو بیماران کرونایی را میکشد
Star مام راه‌های انتقال هپاتیت B از زبان یک متخصص!
Star معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو منصوب شد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان