امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سهم طبیعت در انتشار گازهای گلخانه‌ای چقدر است؟

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سهم طبیعت در انتشار گازهای گلخانه‌ای چقدر است؟ 1

بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققین دانشگاه ویسکانسین در مجله‌ی Ecological Monographs به چاپ رسیده است، رودخانه‌ها و آب‌های جاری روی سطح زمین، ۱۰ برابر بیشتر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد، متان به جو رها می‌کنند. اثر گلخانه‌ای متان از دی‌اکسیدکربن بیشتر است. دانشمندان دریافته‌اند که فعالیت‌های انسان مشخص کننده‌ی این موضوع است که کدام جریان آب، بیشترین تاثیر گلخانه‌ای را دارد. «امیلی استنلی» می‌گوید: «دانشمندان می‌دانند که برکه‌ها و مخازن آب در هر منطقه‌ای، منابع بزرگ متان محسوب می‌شوند. تخمین دقیق انتشار متان از این منابع هنوز با چالش‌های بزرگی مواجه است.»

تاکنون برای محاسبه‌ی میزان تولید گازهای گلخانه‌ای، به برکه‌ها و رودخانه‌ها توجه زیادی نمی‌شد، زیرا سطح آن‌ها در مقیاس جهانی بالا نبود؛ ولی پس از سال‌ها این اندازه‌گیری‌ها توسط استنلی و اعضای آزمایشگاه وی انجام شد و مشخص شد که تولید متان از این منابع بیشتر از چیزی است که تصور می‌شد. گروه محققین با همکاری دانشمندان دانشگاه وینیپگ و پروژه‌ی مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، بانک داده‌ای از غلظت متان در جریان‌های آب سطحی و رودخانه‌ها با استفاده از داده‌های ۱۱۱ مقاله و ۳ مطالعه‌ی چاپ نشده، ایجاد کردند. آن‌ها سپس از دو روش متفاوت برای به‌دست آوردن بهترین تخمین از انتشار متان در جهان استفاده کردند. استنلی می‌گوید: «نتایج به‌دست آمده حیرت‌انگیز بود. من فکر می‌کردم یک جای کار را اشتباه کرده‌ام و به‌همین خاطر برگشتم و بک بار دیگر محاسبات را انجام دادم.»

تحلیل‌ها نشان داد که انتشار متان در آب‌هایی که در آنجا کشاورزی‌های گسترده انجام می‌شود، توسعه‌ی شهری بالا است و سدها وجود دارند، بیشتر است. در نتیجه می‌توان گفت که تلاش برای بهبود سلامتی جریان‌های آب سطحی می‌تواند تاثیر شگرفی بر سلامتی انسان‌ها داشته باشد.

متان تولید شده از آب‌های سطحی معمولاً محصول جانبی متابولیسم باکتری‌ها است. قاعدتاً گرمایش جهانی باید باعث افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای از منابع طبیعی مانند رودخانه‌ها شود، زیرا بالاتر بودن دما باعث شتاب بخشیدن به متابولیسم باکتری‌ها می‌شود. به گفته‌ی استنلی، مرحله‌ی بعدی کار این است که بفهمند این همه متان از کجا می‌آید؟ آب‌های روان غنی از اکسیژن هستند و وجود این مقدار متان، جای سوال دارد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان