امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تغییرات اقلیمی در مریخ از چه زمان آغاز شد؟

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تغییرات اقلیمی در مریخ از چه زمان آغاز شد؟ 1

امروزه سطح مریخ سرد و خشک است، ولی شاید همیشه اینگونه نبوده است. مطالعات اخیر نشان داده است که مریخ در گذشته دارای جو ضخیم‌تر و چگال‌تری بوده است و می‌توانسته گرما را درون خود ذخیره کند. در این صورت امکان جریان داشتن آب روی آن نیز دور از واقعیت نبوده است. اکنون دانشمندان نشانه‌های واضحی از وجود آب روی قسمت‌های جنوبی سطح مریخ را پیدا کرده‌اند.

دکتر «رالف جومان» از موسسه‌ی DLR برای تحقیقات کیهانی، می‌گوید: «امروزه اینچنین تصور می‌شود که تغییرات اقلیمی روی مریخ در حدود ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون سال پیش رخ داده و شرایط محیط‌زیست آن از حالت خنثی، مرطوب و قابل زندگی به محیط خشک، سرد، اسیدی و غیرقابل زندگی کنونی تغییر پیدا کرده است. بر اساس دانش کنونی ما، دلیل اصلی این موضوع، از دست رفتن تدریجی جو مریخ، طی فعالیت‌های آتش‌فشانی مریخ بوده است.»

یکی از دلایلی که باعث از دست رفتن جو مریخ شده، از دست رفتن میدان مغناطیسی آن است. این میدان مغناطیسی طی ۵۰۰ میلیون سال اولیه‌ی شکل‌گیری مریخ، فعال بوده است. محققین می‌گویند: «همچنان که جو مریخ ضعیف‌تر شده است، بادهای خورشیدی توانسته‌اند مولکول‌ها را در فضا پراکنده کنند و یون‌های ایجاد شده به فضا رها شده‌اند. در نتیجه، جو مریخ به مرور نازک‌تر شده است. به‌علاوه اینکه اندازه‌ی مریخ حدود نصف زمین است و نیروهای گرانشی برای نگه داشتن مولکول‌های جوی در نزدیکی آن کافی نبوده است. اگر فشار جو از یک حد کمینه‌ای پایین‌تر باشد، آب نمی‌تواند به صورت مایع روی سطح سیاره وجود داشته باشد و فقط به صورت گاز یا جامد وجود خواهد داشت. عدم وجود هرگونه بارشی بر روی مریخ، باعث از بین رفتن چرخه‌ی آب روی آن شده است.»

توپوگرافی نواحی جنوبی مریخ نشان می‌دهد که جریان آب از شمال به جنوب روی آن وجود داشته است و این جریان‌ها دره‌هایی به عرض ۲ کیلومتر و عمق ۲۰۰ متر ایجاد کرده‌اند. محققین می‌گویند: «اکنون ما می‌توانیم این دره‌ها را ببینیم که طی سال‌های متمادی دچار فرسایش شده‌اند. این فرسایش به اشکال مختلف قابل مشاهده است.» هنوز مشخص نیست که منشاء این مقدار آب روی مریخ، کجا بوده است؛ بارش‌های آسمانی، آب‌های زیرزمینی، آب شدن یخچال‌ها و وجود این آب نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که در گذشته، مریخ بسیار گرم‌تر و مرطوب‌تر از چیزی بوده است که امروزه با آن مواجه هستیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  "آیا کرم چاله ها، امکان سفر در زمان را میسر میکنند؟"
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  زندگی در مریخ
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان