امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گزارشی از کتاب‌های نظامی و نظامی‌پژوهی

#1
Thumbs Up 
گزارشی از کتاب‌های نظامی و نظامی‌پژوهی 1


علی‌اصغر محمدخانی با ارائه آماری از انتشار کتاب‌های مربوط به نظامی، از وضعیت نظامی‌پژوهی گزارشی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در آستانه‌ روز بزرگداشت نظامی گفت: آثار نظامی‌گنجوی توانایی‌های منحصر به فردی دارد که فراتر از مرزهای فرهنگی‌ای می‌رود که آن را تولید کرده است و می‌تواند با مخاطبان مختلف در جهان با سنجه‌ها و سلیقه‌های متفاوت گفت‌وگو کند و بدین سبب است که نظامی یکی از پنج سخن‌سرای بزرگ ایران و یکی از سرایندگان بزرگ ادبیات جهان است.
او در ادامه بیان کرد: نظامی بزرگ‌ترین سراینده‌ منظومه‌های عاشقانه است و شاعری ایران‌دوست و ایران‌ستاست و مروری بر آثاری که در یک‌ سال گذشته از نظامی و درباره‌ او در ایران منتشر شده نشان می‌دهد که نظامی‌پژوهی از نظر انتشار آثار بدیع و تحلیلی رشد مناسبی نداشته و آثاری که منتشر می‌شود تکرار حرف‌های گذشتگان است. ضرورت دارد که دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی توجه بیشتری به گنجینه‌ ادبی نظامی بکنند.
محمدخانی گفت: در سال ۹۷ مجموعا ۵۵ عنوان کتاب با شمارگان ۴۶‌هزار نسخه از نظامی و درباره‌ نظامی منتشر شده که لیلی‌ومجنون با ۱۵ بار انتشار و ۱۲۳۰۰ نسخه و خسرووشیرین با ۱۴ بار انتشار و شمارگان ۱۲هزار نسخه با اقبال بیشتری روبه‌رو بوده است. پس از آن هفت‌پیکر ۹ بار در این سال منتشر شده است. درباره‌ اندیشه و آرای نظامی نیز ۷ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.
معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب افزود: نظامی شاعری است که شاعری را با اشعار کوتاه آغاز کرد و سپس در حدود چهل‌سالگی به منظومه‌سرایی پرداخت و از این بابت به فردوسی شباهت دارد و بیش از همه از فردوسی و شاهنامه تاثیر پذیرفته است. ولی پس از نظامی، سرایندگان بسیاری در هند و ایران و ترکیه به تقلید از منظومه‌های نظامی پرداخته‌اند؛ از امیرخسرو دهلوی تا جامی، وحشی بافقی، مکتبی شیرازی، فضولی بغدادی و شاعران دیگر. کمتر شاعری در ادب فارسی مانند نظامی داریم که این تعداد مقلد داشته باشد و در میان آثار شاعران پارسی‌گوی، منظومه‌های نظامی بیش از کتاب‌های دیگر سرمشق شاعران قرن‌های بعد شده و نظیره‌های بسیاری برای آن‌ها پدید آورده است.
او تصریح کرد: هنوز اندیشه‌ها و حکمت نظامی به خوبی تبیین و تحلیل نشده و در آثار نظامی حکمت و گرایش‌های فلسفی مشهود است و بی‌سبب نیست که لقب حکیم گرفته است. ایران‌دوستی نظامی به همراه دین‌ورزی اوست؛ همه‌ آثارش سرشار از اشاره به اساطیر و تاریخ و روایات کهن است که همیشه با غرور و احترام از آن یاد می‌کند و بدان می‌بالد و توجه او به آموزه‌های دینی در تمام آثارش به ویژه دیباچه‌های او در خمسه، حکایت از ایمان عمیق او به توحید و دیانت اسلام و ارادت به پیامبر (ص) دارد و در آثارش بارها به اخلاق زهد و گوشه‌نشینی و شب‌زنده‌داری و روزه‌ گرفتن و چله نشستن خود اشاره کرده است.
محمدخانی در ادامه به وضعیت نظامی‌پژوهی در جهان اشاره کرد و گفت: با این‌که نظامی‌پژوهان جهان چون هلموت ریتر، یان ریپکا، برتلس، الساندرو بائوزانی، کریستوف بورگل، کارلو سکونه و پائولا اورساتی آثار نظامی را ترجمه کرده و درباره‌ او مقاله و کتاب نوشته‌اند اما این نظامی‌پژوهان بیشتر در آلمان، چک، روسیه و ایتالیا، فرانسه و انگلیس و ... به این زبان‌ها اثر آفریده‌اند و آثار نظامی به بسیاری از زبان‌ها ترجمه نشده و امید است که با تلاش ایران‌شناسان، دپارتمان‌های زبان‌ در کشورهای دیگر، رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در ایران و مراکز ادبی و فرهنگی در سال‌های آتی، نظامی‌پژوهی رونق بیشتری در داخل و خارج از کشور داشته باشد.
او در پایان گفت که نام‌گذاری روزهایی برای بزرگداشت مفاخر ادبی و فلسفی و دینی در تقویم‌ها فقط برای افتخار کردن به این بزرگان نیست بلکه همه‌ ما در برابر آثاری که این بزرگان آفریده‌اند مسئولیت داریم و به سهم خود باید با ترویج اندیشه‌ها و آثار شاعران و فیلسوفان و بزرگان، ادای دینی به این بزرگان داشته باشیم و هنرمندان، نویسندگان و متفکران تاملی در معرفی نظامی با قالب‌های نوین و ابتکارات هنرمندانه داشته باشند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Eye-blink کتاب زبان بدن (چگونه افکار دیگران را بخوانیم)
  کتاب باشگاه پنج صبحی ها
Book کتاب رستاخیز مردگان
  کتاب ۴۸ قانون قدرت
  کتاب ۳۳ استراتژی جنگ
  کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم
  کتاب هرگز سازش نکنید
  کتاب نبرد من
Book کتاب { چگونه دیگران را روانکاوی کنیم؟}
  کتاب The Art of Seduction

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان