امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برنامه درمانی ویژه برای "هموفیلی‌ها" و "دیالیزی‌ها" در نوروز

#1
Thumbs Up 
برنامه درمانی ویژه برای "هموفیلی‌ها" و "دیالیزی‌ها" در نوروز 1


رییس گروه‌ بیماران خاص و صعب‌العلاج تمهیدات نوروزی وزارت بهداشت برای بیماران دیالیزی و هموفیلی را تشریح کرد.
دکتر محمد عقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تمهیدات نوروزی وزارت بهداشت برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: در حوزه دیالیز، خدماتی که به بیماران دیالیزی به عنوان گروهی از بیماران خاص ارائه می‌شود، خدماتی مستمر بوده که تعطیل‌بردار نیست. به همین دلیل چه در ایام عادی سال و چه در تعطیلات نوروزی برنامه دیالیز بیماران مزمن مانند روزهای عادی ادامه پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه بیماران دیالیزی سه بار در هفته خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند، افزود: حال در تعطیلات عید برخی بیماران قصد مسافرت به شهرهای دیگر را دارند، ‌ بر همین اساس بخشنامه‌ای را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم تا در شهرهای گردشگر پذیر از آمادگی بیشتر برخوردار باشند و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانند در شیفت‌های مازاد کارشان را انجام دهند.
عقیقی ادامه داد: از طرفی برای اینکه بیماران دچار سرگردانی نشوند، تاکید شده که مبدا و مقصد هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و ستاد هدایت نوروزی دانشگاه‌ها جایابی بیمار را انجام دهد تا بیمار دیالیزی وقتی می‌خواهد از مبدا به مقصد برود، ‌ بداند کجا باید دیالیزش را انجام دهد و دچار سرگردانی و وقفه در دیالیز نشود. از طرفی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده‌ایم که از ۱۵ اسفند به بعد، بخش‌های نفرولوژی، کار دیالیز بیماران دیالیزی جدیدی را که جا ندارند تا بعد از تعطیلات بر عهده گیرند تا بیمار دچار مشکل نشود و قرار نباشد به دنبال جایابی باشد.
وی با بیان اینکه در کشور حدود ۳۲ هزار بیمار دیالیز خونی و ۱۶۰۰ بیمار دیالیز صفاقی وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه دیالیز صفاقی هم مشکلی نداریم و محلول دیالیز صفاقی به میزان کافی وجود دارد. در حوزه دیالیز صفاقی سهمیه یک ماهه دارو از سوی پخش به درب منزل بیماران ارسال می‌شود. از طرفی بیماران دیالیز صفاقی هر روز و به صورت ۲۴ ساعته با پرستار و پزشک‌شان در ارتباط هستند و محلول‌رسانی به آنها انجام می‌شود.
رییس گروه‌ بیماران خاص و صعب‌العلاج تاکید کرد: بیماران دیالیزی حتما قبل از سفر، درباره مراکز درمانی مقصد اطلاعات داشته باشند و حتما با مقصد هماهنگ کنند. زیرا در غیر این صورت نوبت دیالیز برایشان ثبت نمی‌شود. بنابراین هماهنگی با مقصد، قبل از حرکت بسیار مهم است. در حال حاضر ۵۶۰ بخش دیالیز در بیش از ۳۰۰ شهرستان کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیماران کلیوی محدودیت غذایی ویژه‌ایی دارند و باید آن را رعایت کنند، گفت: بسیاری از بیماران کلیوی فشارخون دارند و بر این اساس استفاده از مغزها و آجیل‌ها که شور هستند، می‌تواند برایشان مشکل‌آفرین باشد. همیشه یکی از زمان‌هایی که بیماران کلیوی دچار مشکل می‌شوند، بعد از تعطیلات نوروزی است. بنابراین توصیه می‌کنیم مردم در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها بحث‌های تغذیه‌ای را رعایت کنند.


افزایش ۳۰ درصدی فرآورده‌های انعقادی هموفیلی‌ها در شهرهای گردشگرپذیر

عقیقی در ادامه صحبت‌هایش درباره تمهیدات پیش‌بینی شده برای بیماران هموفیلی نیز گفت: با توجه به اینکه بیماران هموفیلی دچار خونریزی می‌شوند، برای کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری معاونت غذا و دارو فرآورده‌های مازاد را پیش‌بینی کرده‌ایم. به طوری که استان‌های گردشگر پذیر، ۳۰ درصد سهمیه مازاد فراورده‌های انعقادی را تحویل گرفتند و در سایر شهرستان‌ها هم ۲۰ درصد مازاد ظرفیت روتین برای اسفند و فروردین قرار داده‌ایم تا از نظر میزان فرآورده‌های انعقادی دچار مشکل نشوند. طبیعی است که در ستاد هدایت دانشگاه‌ها بخش‌های هموفیلی هم تعریف شدند و بیماران در صورت بروز مشکل به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه سایر بیماران مانند تالاسمی و ام‌اس هم وضعیت‌شان تعیین شده است و در هفته دوم تعطیلات همه بخش‌های تالاسمی باز هستند، افزود: به خانواده‌هایی که کودک مبتلا به هموفیلی دارند، توصیه می‌کنم که حواس‌شان به کودکان هموفیلی باشد تا در رفت‌وآمد، فعالیت‌های خارج از عرف انجام ندهند که منجر به خونریزی آنها شوند. در عین حال پدر و مادرها به اندازه یک دوز فرآورده انعقادی به همراه داشته باشند تا در صورت بروز خونریزی، آن را برای فرزندشان استفاده کنند تا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسند.
عقیقی همچنین گفت: مراکز جامع بیماران خاص هم در ایام نوروز در برخی شهرستان‌ها مانند مشهد، اصفهان، تهران و... خدمات را به صورت کشیک هم در روزهای عادی و هم در روزهای تعطیل ارائه می‌کنند. خوشبختانه بیماران ما می‌دانند در شهرهای خودشان در کجا خدمت بگیرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمانی برای دل درد که مثل آب روی آتیشه
Lightbulb معرفی لوسیدوم قارچ درمانی گانودرما
  آب درمانی خوب یا بد؟
  هالوتراپی یا نمک درمانی چیست؟
  تمرینات ورزشی ویژه نوزادان 1 تا 4 ماه ورزش نوزاد
  مشکلات هورمونی و هورمون درمانی خانم ها برای زندگی بهتر
  آب درمانی برای رفع درد عضلات
  بهترین راه برای افزایش اشتها + مواد غذاتی و خوراکی برای باز شدن اشتها
  بیماری هموفیلی + روش های درمان و علائم این بیماری
  | عسل و دارچین؛ درمانی قدرتمند یا دروغی بزرگ ؟ |

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان