امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تشریح برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی

#1
Star 
تشریح برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی 1

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مرور برنامه‌های این سازمان در سال ۹۷، در اعلام برنامه‌های سال ۹۸ به راه‌اندازی «آرشیو ملی هنر ایران» در شیراز اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی در نشست خبری که سه‌شنبه (۲۱ اسفندماه) در سازمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۷ یکی از نقاط ایجاد تحول در ماموریت‌های سازمان عزیمتی بود که از آغاز سال همراه با تحقق رویکردهای‌مان تا پایان سال انجام دادیم.
او سپس به حفظ خط فارسی در جهان به عنوان یکی از وظایف کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: برای این‌که ماموریت را پیش ببریم باید اقداماتی را در جهت توسعه آن انجام دهیم و مهمترین اقدام این بود که تلاش کردیم تا بهبود رویکردی را در عرصه کتابداری و اسناد پیش ببریم.
بروجردی در ادامه به وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عرصه کاربری اشاره و اظهار کرد: ما پیش از این بایگانی راکد داشتیم، اما با اقداماتی که انجام شد امسال بایگانی راکد نداشتیم. امسال با مذاکراتی که با استانداری تهران صورت گرفت نهایتاً هشت‌هزار متر زمین در منطقه پردیس در اختیارمان قرار داده شد که مراحل تامین منابع آن در حال انجام است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان این‌که ساختمان قدیم کتابخانه ملی در سال ۹۷ احیا شد افزود: آن ساختمان در خیابان سی تیر به فراموشی سپرده شده بود؛ اما امسال موزه کتابت و نشر به آن‌جا انتقال پیدا کرد که درواقع آن موزه متعلق به مجلس شورای اسلامی است.
او افزود: حالا کتابخانه ملی در حدود ۱۳ استان شعبه دارد. در سال‌های گذشته ساختمان‌های شهرستان استاندارد لازم را نداشتند اما امسال توانستیم در چهار استان ساختمان‌های مناسبی را در اختیار سازمان قرار دهیم و با دیگر استان‌ها نیز در حال مذاکره هستیم.
بروجردی از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در سال ۹۷ به سیستم اطفای حریق در ساختمان آرشیو ملی اشاره کرد و گفت: استارت این کار از سال ۹۷ خورده شد و امروز می‌توانیم بگوییم ضریب ایمنی در سازمان آرشیو ملی استاندارد است.



تشریح برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی 1

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین سال ۹۷ را برای این مرکز همراه با تحولات دیجیتال دانست و اظهار کرد: گرچه استارت این کار از سال‌های قبل زده شده بود، اما در طی حدود هشت ماه گذشته این سامانه‌ها به‌روز شده است.
او در توضیحات بیشتر درباره سامانه سامان گفت: طی یک سال و نیم آینده این سامانه را به‌روزشده خواهیم داشت؛ این سامانه در واقع سامانه اسناد ملی ایران است.
او همچنین به اقداماتی که در خصوص سامانه حمد یعنی حافظه ملی دیجیتال انجام شده است اشاره کرد.
اشرف بروجردی با بیان این‌که یک اقدام بسیار مهم صورت‌گرفته طرح جامع اسناد الکترونیکی بوده است بیان کرد: امروزه همه دستگاه‌ها دارای اتوماسیونی در اداره‌های‌شان هستند که اسناد موجود در آن‌ها برای آیندگان مهم است و باید در کتابخانه ملی محفوظ شود. برای همین این اقدام انجام شد و استاندارهای لازم نیز ضمن تدوین در شورای سازمان به مراکز مختلف اعلام شد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از چابک‌سازی و بهره‌وری در سال ۹۷ در این مرکز گفت و درباره کمیته حافظه جهانی این سازمان افزود: این کمیته بخشی از یونسکوست که دبیرخانه‌اش در کتابخانه ملی است و ما از طریق آن توانستیم مصوبه کتابخانه ملی در استان‌ها را بگیریم.
بروجردی به شعارش در آغاز کارش یعنی «کتابخانه ملی به عنوان خانه دوم پژوهشگران تعریف شود» اشاره کرد و در این‌باره نیز گفت: در سال ۹۷ برنامه یکشنبه‌های ملی را داشتیم که صاحب‌نظران فکر و اندیشه در عرصه‌های مختلف خصوصاً علوم انسانی کنار هم می‌نشینند و گپ و گفتی با هم دارند. از سال آینده هم فضایی برای آن‌ها ایجاد شده تا کسانی که سوال دارند و پژوهشگران پیش آن‌ها بیایند و از حضورشان استفاده کنند.
او سپس اظهار کرد: امروزه کتابخانه ملی ایران به عنوان اولین کتابخانه تاسیسی توانسته در منطقه آسیای جنوب غربی از منابع غنی برخوردار باشد. برای سال ۹۸ هم قرار است «آرشیو ملی هنر» برای اولین‌بار در شهر شیراز ایجاد شود.
بروجردی در ادامه این نشست به برگزاری یک جشنواره مقاله‌نویسی برای نابینایان اشاره و خاطرنشان کرد: جشنواره منابر در مهرماه ۹۸ برگزار می‌شود تا نابینایان با ارائه مقاله بتوانند در آن شرکت کنند. این موضوع می‌تواند خط بریل را به عنوان یک خط پذیرفته‌شده بین اهل فرهنگ جا بیندازند تا نابینایان با این خط کار کنند و جایگاهی در جامعه داشته باشند.
او همچنین درباره نتیجه حاصل از یک نظرسنجی گفت: با یک نظرسنجی در بین دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که تقریباً ۵۴ درصد استادان دانشگاه با کتابخانه ملی در ارتباط نیستند و این یک نقطه ضعف برای دانشگاه‌های ماست. پس از آن اقداماتی در این راستا انجام شد.
فریبرز خسروی، معاون کتابخانه ملی نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره عمومی نبودن اطلاعات این سازمان برای پژوهشگران اظهار کرد: تدوین کتاب‌شناسی ملی در همه کشورها به عهده کتابخانه ملی است. ما هم سعی کرده‌ایم از طریق نرم‌افزارهای قابل دسترسی این امکان را ایجاد کنیم.
علی زرافشان، مدیر واحد فناوری اطلاعات کتابخانه ملی هم در این‌باره اظهار کرد: پژوهشگران شهرستان‌ها و همچنین تهران می‌توانند با اعلام نیاز به ما به صورت دیجیتال از اطلاعات بهره‌مند شوند.
البته این پاسخ نتوانست خبرنگار را قانع کند. یک نفر دیگر از اصحاب رسانه هم درباره ثبت «مثنوی» مولانا سوال کرد که بروجردی توضیحاتی را درباره مذاکرات انجام‌شده با ترکیه در این زمینه بیان کرد.
در پاسخ به سوال چند خبرنگار دیگر اعلام شد ساعت کاری کتابخانه ملی در ایام نوروز، روز دوم فرودین‌ماه تا ۵ بعدازظهر و برای شیفت شب از ۹ شب تا ۷ صبح است. روز ۲۹ اسفندماه هم ساعت کار تا ۵ عصر است و اول فروردین‌ماه تعطیل است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انوار؛ نوری به تاریکخانه کتابخانه ملی ایران
Star می‌توانید پایان‌نامه‌تان را غیرحضوری به کتابخانه ملی بفرستید!
Thumbs Up کتابخانه‌های سیار در افغانستان!
Smile برنامه‌های بزرگداشت روز ملی خیام اعلام شد!
Question کتابخانه ملی به فکر اسناد چاپ‌نشده هست؟
Video پخش برنامه‌ای با موضوع کتابخوانی در ایام نوروز
Thumbs Up برنامه‌های جشنواره پروین اعتصامی
Thumbs Up گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌ها
Exclamation مهم‌ترین برنامه‌های‌ پنجمین پایتخت کتاب ایران
Big Grin رشد ۲۳ درصدی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های ورامین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان