امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وقتی بازار نشر نحیف‌تر می‌شود

#1
Lightbulb 
وقتی بازار نشر نحیف‌تر می‌شود 1


علی‌اصغر حداد با اعتقاد به این‌که در ادبیات ترجمه تحولی ایجاد نشده، از مشکلاتی که به گفته او با ادامه یافتن‌شان مزید بر علت شده و بازار نشر را نحیف‌تر کرده‌اند می‌گوید.
این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات ترجمه در سال ۹۷، اظهار کرد: در سال ۹۷ هم تحول خاصی در ترجمه رخ نداده و وضعیت مثل سال‌های پیش بوده است. عام‌ترین و مهم‌ترین و آزاردهنده‌ترین مشکلات ادبیات هم ارشاد و ممیزی آن بوده است. بعد از آن هم مشکلات گرانی، که شامل حال کتاب و آثار ادبی هم بوده و مزید بر علت شده و بازار نشر کتاب را نحیف‌تر از آن‌چه بود، کرده است.
حداد همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان استقبال مخاطبان با توجه به وضعیت امسال نشر، گفت: استقبال مخاطبان دقیقاً یک امر اقتصادی است. کتاب گران شده و چون گران شده و مردم هم برای نان شب‌شان محتاج‌اند، سمت کتاب نمی‌آیند. اما این به آن معنی نیست که مردم به کتاب توجهی ندارند؛ بلکه توانش را ندارند.
مترجم «مرده‌ها جوان می‌مانند» و «مجموعه نامرئی» همچنین درباره تأثیر وضعیت نشر بر میزان انگیزه و فعالیت مترجمان و نویسندگان بیان کرد: مترجمان و مؤلفان دو دسته‌اند؛ یک عده برای نان شب‌شان کار می‌کنند، در نتیجه در هر شرایطی به ناچار ادامه می‌دهند. عده‌ای دیگر هستند که این کار، آمال و آرزوی‌شان است. آن‌ها چه ارزان بشود و چه گران، چه ارشاد اجازه بدهد و چه اجازه ندهد، کارشان را انجام می‌دهند.
علی‌اصغر حداد در انتها از کتاب مورد پسندی هم که امسال خوانده است نام برد و گفت: همین حالا کتاب «ایوب» جلویم است. این کتاب ترجمه قاسم هاشمی‌نژاد است که صور مختلف داستان «ایوب» را از متون قدیمی ترجمه کرده است؛ کتاب بسیار خوبی است. آثار منوچهر بدیعی هم کتاب‌های خوب و خواندنی‌ای هستند.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  وقتی پسرا ولی دخترا..........(از نوشته های خودم)
  یادمه وقتی که رفتی
  وقتی که آزادی اینجا نیست (اریش فرید)
Wink وقتی مادر بودن باعث نویسندگی شد!
Question وقتی نگاه نویسنده‌ جذاب نیست
  وقتی من بمیرم ...
Star وقتی قرار است بروی
Star وقتی یکی رو دوست داری...!
  بازار شعر و ادب
  وقتی خون‌آشام‌ها سراغ نوجوانان می‌روند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان