امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آغاز به کار جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تبریز

#1
Thumbs Up 
آغاز به کار جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تبریز 1


جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی به مناسبت بزرگداشت زادروز این شاعر نامی، با همکاری انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با حضور مهمانانی از دانشگاه‌های ترکیه و بنگلادش و اساتید ادبیات از سرتاسر کشور در تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا،"پروین اعتصامی" دختر یوسف اعتصام‌الملک از نویسندگان و مترجمان مشهور ایران بود که از کودکی زبان به شاعری گشود و درست در اوج جوانی که جزو معروف‌ترین شاعران زمان خود بود، درگذشت.
 پروین در قصاید خود از حیث الفاظ پیرو سبک شاعران قرن پنجم و ششم، خاصه ناصرخسرو بوده و قطعات و مثنوی‌های پر ارزش و غزل‌های دیگر او بیشتر رنگ سخن عراقی دارد و غالباً ساده است.


 عضو هیئت رئیسه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در آغاز این مراسم با بیان اینکه بی‌گمان پروین یکی از نمادهای بزرگ فرزانگی، هوشمندی و نجابت زن ایرانی است، اظهار کرد: پروین، بی‌هیچ گفت‌وگویی "حکیم بانوی" شعر ماست.


 باقر صدری‌نیا متذکر شد: کلام پروین، چکیده و عصاره آموزه‌ها، حکمت‌ها و آزمون‌های فرزانگان این مرز و بوم در طول تاریخ است.


 در ادامه این مراسم دکتر مریم خلیلی جهانتیغ از دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر حسن ذوالفقاری از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر خدیجه پورزینی از دانشگاه تبریز و دکتر علی تمیزال از دانشگاه قونیه به ارائه مقالات خود تحت عناوین "ساخت روایت در شعر پروین"، "بانوی مثل‌آور"، " عناصر شعری قصاید پروین اعتصامی" و "پروین پژوهی در ترکیه" پرداختند.


مریم خلیلی جهانتیغ از دانشگاه سیستان و بلوچستان، فشرده‌سازی و ایجاز را از ویژگی‌های شعر پروین دانست و گفت: روایت دانای کل نامحدود خصلت عمومی کارکرد راوی در اشعار کلاسیک فارسی است که در اغلب اشعار پروین نیز به چشم می‌خورد و او در اشعارش پیام اصلی شعر را خطاب به خود بیان می‌کند.


 وی با اشاره به ویژگی‌های تکنیک روایی اشعار پروین اعتصامی، ادامه داد: وضوح، ایجاز، ارتباط‌دهی، ایجاد، انسجام، بازگویی و خودگویی از جمله ویژگی‌های نقل در شعر پروین اعتصامی است، اگرچه رویکرد داستان‌گویی در شعر پروین امری ابداعی و مختص به او نیز نیست، اما رویکرد حداکثری در قصه گویی در قالب‌های متنوع شعری مختص او است.


 وی با بیان اینکه بیش از سه چهارم اشعار پروین را اشعاری با کارکرد تعلیمی و روایی تشکیل می‌دهد، افزود: اشخاص را در اشعار پروین حاکمان و محکومان، فرادستان و فرودستان و افرادی از جامعه انسانی یا حیوانی و جمادات تشکیل می‌دهند و تعلیم، قله ژرف ساخت اشعار روایی پروین است. 


حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه روز بزرگداشت پروین اعتصامی، روز بزرگداشت اخلاق است، گفت: پروین شاعری است که ما و جوانانمان در این روزگار به آموزه‌های اخلاقی اشعارش نیاز داریم.


 وی افزود: با استناد به پایان نامه‌ها و کتب موجود، شاید پروین یکی از شاعرانی باشد که بیشترین مطالب در مورد او کار شده است، هیچ شاعری مثل پروین اعتصامی به مثل‌پروری و تمثیل‌پردازی توجه نکرده است. در مقایسه با شاعران هم‌عصر خود نیز پروین مقام اول در مثل پردازی را دارد و سعی کرده تا با استفاده از این شیوه خود را به زبان مردم نزدیک‌تر کند.


 وی با اشاره به انتشار دیوان پروین اعتصامی در تیراژهای بسیار بالا، بیان کرد: بررسی‌های به عمل آمده در مرکز اسناد ملی نشان می‌دهد که دیوان پروین اعتصامی در شمارگان بسیار بالا در حدود یک میلیون نسخه به چاپ رسیده است و نکته قابل توجه این که اشعار پروین همچون "اشک یتیم"، "مست و هوشیار" و "دزد و قاضی" از سال ۱۳۲۰ در کتب درسی زبان فارسی حضور داشته‌ است.


خدیجه پورزینی از دانشگاه تبریز در ادامه این مراسم با ارائه مقاله‌ای در خصوص ساختار قصاید پروین، اظهار کرد: پروین اعتصامی یکی از چهره‌های جدید قصیده‌سرایی است که در تجدید حیات قصیده نقش عمده‌ای دارد و بنابه تربیت شاعرانه‌اش تغییر و تحولاتی در این قالب شعری وارد کرده است.


 وی افزود: این شاعر اقتضای هر یک از قالب‌های شعری را می‌داند و زبان قصاید او سنگین، متین، با صلابت، استوار و دارای ظرایف فنی و هنری است، اما در مناظرات و قطعات از زبان نرم‌تری استفاده کرده است.


 وی خاطرنشان کرد: پروین شاعری است که زبان به ستایش خود و شعرهایش نگشوده و این نشان از پایبندی او به معنویات است.


مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی ساعت 16 فردا (25 اسفند ماه)با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهمانان  ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چرا شاهنامه فردوسی حماسه‌ای بین‌المللی است؟
Star فعالیت‌های مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی!
Big Grin فراخوان جشنواره‌ قصه‌گویی منتشر شد!
Exclamation پایان جشنواره داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی!
Lightbulb توقعی که از جشنواره‌های ادبی می‌رود!
Star پوستر و پوسترفراخوان جشنواره قصه‌گویی رونمایی شد!
Big Grin «دیوید کاپرفیلد» جشنواره فیلم لندن را افتتاح می‌کند!
Wink آغاز طرح تابستانه کتاب!
Smile معرفی نامزدهای جشنواره کتاب سال «سبک زندگی»
Thumbs Up فراخوان نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان