امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف مولکول‌های آب در ماه!

#1
مدارگرد شناسایی ماه ناسا(LRO) بتازگی «حرکت مولکول‌های آب» را در سمت نزدیک ماه کشف کرده – که می‌تواند سهم بزرگی برای مأموریت‌های انسانی آتی در ماه داشته باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف مولکول‌های آب در ماه! 1

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان مولکول‌های آب را بر روی سطح ماه مشاهده کرده‌اند که در اثر حرارت سطح در چرخۀ روزِ ماه در حال حرکت هستند. محققان قبلأ فرض می‌کردند که منبع اصلی آب – یون‌های هیدروژن از باد خورشیدی – با حرکت زمین بین ماه و خورشید قطع خواهد شد. اما یافته‌های جدید هیچ کاهشی را وقتی زمین مانع از عبور باد به سمت ماه می شود، نشان نمی‌دهد. این امر حاکی از آن است که ماه نسبتأ به چیزی که قبلأ تصور می‌شد می‌تواند حاوی منبع پایدارتری از آب باشد.

موضوع داغ

این کشف در مجلۀ Geophysical Research Letters توسط محققانی از رصدخانه‌ فیزیک کاربردی جان هاپکینز و مرکز پرواز هوایی گودارد ناسا در مریلند منتشر شده است. این داده‌ها توسط کاوشگر شناسایی ماه و پروژۀ نقشه‌برداری لیمن آلفا(LAMP) جمع‎آوری شده‌اند، یعنی به کمک یک طیف‌نگار فرابنفش که برای نقشه‌برداری از انعکاس‌های طول موج فرانور بر روی سطح ماه ساخته شده است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف مولکول‌های آب در ماه! 1

کرت رترفورد، محقق ارشد تجهیزات LAMP از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیوی تگزاس گفت: «این یک نتیجه‌ی مهم و جدید دربارۀ آب قمری است که به موضوع داغی تبدیل شده و برنامه‌ فضایی کشور ما مجددأ بر اکتشاف ماه تمرکز کرده است. ما اخیرأ حالت مجموعه نور LAMP را تبدیل کردیم تا سیگنال‌های منعکس شده بر روی سمت روشن ماه را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کنیم. با این کار می توانیم، مکان آب و میزانِ وجود آن را دقیقأ دنبال کنیم.»

شکل آب

یک مطالعۀ پیشگامانه‌ سال ۲۰۱۷ توسط دانشگاه براون نشان داد که ممکن است مقادیر زیادی آب درون صخره‌های ماه وجود داشته باشد. در آن زمان، این کشف یک جهش بزرگ از دیدگاه مشارکتی بود که نشان داد بیشتر آب بر روی ماه در نزدیکی قطب‌هایش قرار دارد. نتایج تحقیقات جدید نیز به نظر نشان می‌دهد که چرخۀ آب در ماه می‌تواند باعث شود در مأموریت‌های آتی به این قمر، آب بیشتر در دسترس ما قرار بگیرد – بنابراین هرچه آب بیشتری بر روی ماه وجود داشته باشد، زمان و منابع کمتری برای اکتشاف لازم است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان