امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در جستجوی هویت گمشده، نقد فیلم اتاق خودکشی

#1
داستان این فیلم، تراژدی جوانانی است که در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی اینترنتی به دنبال هویت گم شده خویش اند.

از بازیگران آن می‌توان به یاکوب گیرشال، آگاتا کولشا، کینگا پرایس و روما گونشوروفسکا اشاره کرد. این فیلم در جشنوارۀ فیلم لهستانی جایزۀ بهترین تدوین سال 2012 را دریافت کرد، در حالی‌که در بخش بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر اصلی مرد برای بازی یاکوب گیرشال نیز کاندید شده بود. فیلم دربارۀ پسری به نام دومینیک سانتورسکی است، نوجوانی حساس و مستأصل که پدر و مادری ثروتمند دارد. طی مجموعه‌ای از حوادث تحقیرآمیز، هم‌کلاسی‌هایش در فضای مجازی همجنس‌گرایی او را ریشخند می‌کنند. دومینیک بعد از این واقعه، از مدرسه رفتن سر‌باز می‌زند و درس خواندن برای امتحانات نهایی‌اش را رها می‌کند. از طرف دیگر والدینش اکثراً در خانه و کنارش نیستند. این مشکلات همگی سبب بروزافسردگی عمیقی در او می‌شوند. او خودش را در اتاقش حبس می‌کند. این‌جاست که دومینیک دوست جدیدی را در اینترنت می‌یابد، دختری که مثل خودش از زندگی بریده است. آن‌ها با یکدیگر پیوندی احساسی برقرار می‌کنند. با گذر زمان، دومینیک تماسش را با دنیای بیرون از اتاقش از دست می‌دهد، در حالی‌که بیش‌تر و بیش‌تر در این دنیای شبیه‌سازی‌شده غرق می‌گردد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در جستجوی هویت گمشده، نقد فیلم اتاق خودکشی 1

فیلم در یک تئاتر آغاز می‌شود. در حالی که دومینیک سانتورسکی و پدر و مادرش به «همزاد» اثر شوبرت گوش می‌دهند، آهنگی که تفسیری از کل فیلم را ارائه می‌دهد. پدر و مادر او در حرفه خود موفق هستند و از زندگی پسرشان بی‌خبرند. دومینیک در مدرسه خصوصی‌اش بسیار محبوب است؛ گرچه به دلیل ثروت والدینش نیز زیاد مورد توجه قرار گرفته است. در مدرسه، دوستانش با لپ تاپ او ویدئوای مربوط به خودآزاری را تماشا می‌کنند. دومینیک بعداً ادامه ویدئو را می‌بیند و نظری نیز ثبت می‌کند.

در سال 2011 در بخش پانورامای فستیوال فیلم برلیناله، فیلم "اتاق خودکشی" ساخته "ژان کوماسا" کارگردان لهستانی به نمایش درآمد. به گزارش رسانه ایران و به نقل از یورونیوز، داستان این فیلم، تراژدی جوانانی است که در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی اینترنتی به دنبال هویت گم شده خویش اند. در این فیلم، "دومینیک" نوجوان محصلی است که در دبیرستان تیزهوشان در ورشو درس می خواند. او نادیده گرفته شدن خود و رفتار تحقیر آمیز برخی همکلاسی ها را تجربه می کند و سرانجام با دیدن یادداشتی که یک همکلاسی اش در وبلاگ خود درباره ی او می نویسد، اعتماد به نفس خویش را کاملا از دست می دهد و به انزوای کامل در می غلتد. یاکوب گیرزال، بازیگری که نقش دومینیک را ارائه می کند می گوید: “من نقش یک نوجوان 17-18 ساله را بازی می کنم و فکر می کنم مردم می توانند جلوه دیگری از هویت جوانان در این سنین را ببینند.”

ژان کماسا، در این فیلم دو بعد واقعی و مجازی زندگی جوانان را با به کارگرفتن تلفیقی از صحنه های واقعی و انیمیشن به نمایش در می آورد. او می گوید: "من همیشه مایل بوده ام جنبه های تراژیک زندگی را با استفاده از انیمیشن به تصویر بکشم. اساسا ما فکر می کنیم از انیمیشن می توان فقط در فیلم هایی نظیر هری پاتر استفاده کرد، اما واقعیت این است که انیمیشن گاه می تواند به خوبی جنبه های متضاد زندگی واقعی ما را نیز به تصویر بکشد."

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در جستجوی هویت گمشده، نقد فیلم اتاق خودکشی 1

منابع: ویکی پدیا و Rasanehiran.com
.La mort est le remède
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
  آشینا سای بازیگر ژاپنی خودکشی کرد!
  ثبت‌نام ۴۹۸ فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان!
  «خروج فرانسوی» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک شد
  «کیارستمی و عصای گمشده» بهترین مستند جشنواره یونان شد!
  نقد و بررسی فیلم اتاق ( The Room )

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان