امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درباره کورتون ها و عوارض آنها چه میدانید

#1
کورتون چیست

استروئید ، کورتیکو استروئید یا همان کورتون یکی از پر مصرف ترین  و محبوب ترین دارو در پزشکی می باشد .طی یک دوره طولانی مدت پزشکان دارو کورتیو استروئید را برای بیماران آرتروزی تجویز نموده و اثرات چشم گیر آن را مشاهد نموده اند . باور اشتباه بسیاری از پزشکان این بوده که کورتیکو استروئید را درمان بیماری های مفصلی دانسته اند . این دارو در دسته بندی مختلف و به اشکال متفاوت برای بیماران تجویز شده است همچنین عده زیادی از بیماران که دارو استروئید برای آن ها تجویز شده بود در کنار فواید چشم گیر آن متوجه عوارض جانبی آن شده اند .

درباره کورتون ها و عوارض آنها چه میدانید 1

با انواع کورتون آشنا شوید
این دارو به اشکال مختلف همچون پماد ، آمپول و غیره تجویز شده که دارای انوع مختلفی می باشد .

۱ . بتامتازون  ( پماد ، آمپول ، قطره و قرص )

۲  . تریامسینولون ( پماد  ، آمپول و افشانه )

۳ . میتل پرونیزولون ( آمپول )

منبع : ویکی سرا

۴ . هیدروکورتیزون ( آمپول )

۵ . بودزوناید ( اسپری )

۶ . دگزامتازون ( قرص ، آمپول ، شربت ، قطره و پماد )

۷ . کورتیزون ( آمپول )

کارایی دارو کورتیکو استروئید
دارو کورتون کارایی زیادی داشته و برای بسیاری از بیماری های تجویز می شود .

پزشکان با تجویز این دارو قصد دارند بیماری های زیر را درمان نمایند که عبارتند :

آرتروز یا همان بیماری های مفصلی
آتریت
آلرژیک یا حساسیت های فصلی
بیماری های پوستی همچون اگزما
درمان التهابات روده
مسکن فوری برای در های شدید
درمان حملات شدید آسم
درمان بیماری ام اس
مانع پس زدن پیوند ( پیوند های چون قلب و کلیه )

عوارض کورتون
کورتون موجود در دارو های مختلف می تواند برای بدن مفید واقع شود و همین امر موجب شده است که بسیاری از پزشکان از این دارو برای درمان بیماری ها استفاده نمایند .‌این دارو می تواند اثرات فوق العاده چشم گیری در بیماری های مفصلی و التهابی داشته باشد . اما فراموش نکنید این دارو با ترکیباتی که دارد عاری از عوارض نبوده بلکه می تواند عوارض جانبی جبران نا پذیری را به همراه داشته باشد .



عوارض جانبی کورتون عبارتند از :
۱-  بی نظمی در فعالیت قلب
دارو های کورتونی می تواند تاثیرات منفی بر روی فعالیت های قلب داشته و موجب اختلالات در گردش خون شود . اگر میزان مصرف این دارو کنترل نشود باعث بیماری های قلبی خواهد شد همچنین علاوه بر موارد ذکر شده استفاده بیش از حد این دارو های کورتونی باعث سکته قلبی شده است .

۲- تخریب مولکول های پروتئین
به نقل از وبسایت هلث لاین و تحقیقات ویکی سرا در زمان مصرف دارو های کورتون باید مصرف غذا های پروتئینی را افزایش دهید چرا که به مقدار قابل توجه ای مولکول های پروتئن بدن را تخریب می کند و می تواند اثرات ناگواری را بجا گذارد .

۳- مانع رشد کودکان
پزشکان متخصص به این باور اند که دارو های کورتون که برای کودکان دچار به بیماری آسم استفاده می شود مانع رشد آن خواهد شد ، لازم به ذکر است تحت هیچ شرایطی از این دارو ها برای کودکان به طور خود سرانه تجویز نکنید .



درباره کورتون ها و عوارض آنها چه میدانید 1

۴- افزایش چربی و بروز پف چشم
یکی دیگر از عوارض این دارو می تواند به افزایش چربی در بدن نام برد . اگر مانع مصرف این دارو نشوید بعد از مدتی چربی در رگ های خون افزایش یافته و دچار بیماری های قلبی و عروقی خواهید شد . علاوه بر این ها شما پف زیر چشم و پف بدن را تجربه خواهید کرد .



۵- بروز اختلالات حافظه با استفاده از کورتون
یکی از دارو های که می تواند میزان مصرف آن ارتباط مستقیم با اختلالات حافظه داشته باشد همین دارو های کورتونی می باشد . اگر این دارو را به به صورت دایمی استفاده کنید متوجه خواهید شد که یاد گیر و استعداد های فرد کاهش یافته است . اگر چه با قطع نمودن مصرف این دارو این اختلالات بر طرف خواهد شد اما زیادی لازم دارد تا حافظه به حالت اولیه خود باز گردد . بیمارانی که دچار آسم هستند و از این دارو ها برای مدت طولانی استفاده می کنند بعد از مدت ها دچار آلزایمر خواهند شد .

۶-  جذب پتاسیم به وسیله کورتون
دارو های کورتونی به محض وارد شدن به بدن می تواند مقدار زیادی از پتاسیم را جذ نمایند و باعث افزایش سودیم در بدن شوند همچنین این اختلال برای افرادی که دچار بیماری قلبی و فشار خون هستند بسیار خطرناک خواهد بود توجه شود که در زمان مصرف این دارو لازم است رژیم غذایی بدون نمک داشته باشید تا میزان سودیم در بدن افزایش نیابد .



۷-  عوارض کورتون برای استخوان ها
دارو های کورتونی با جذ کلسیم از استخوان و روده کلسیم بدن را کاهش داده و مانع سلول سازی استخوان ها در بدن می شود  همچنین علاوه بر آن کلسیم موجود در استخوان را جذب نموده و وارد جریان خون می سازد  این عارضه به تنهای بزرگ ترین صدمه و آسیب کورتون به بدن بوده و موجب پوکی استخوان می گردد .

درباره کورتون ها و عوارض آنها چه میدانید 1

۸- افزایش وزن با استفاده از کورتون
دارو های کورتیکو استروئید تاثیر مستقیم بر روی متابولیسم بدن داشته و برای ذخیره چربی در بدن موثر می باشد . چربی های ذخیره شدن توسط کورتون گاه باعث بیماری های کلسترول و دیگر بیماری های قلبی و عروقی می گردد و چربی های جذب شده به طور عموم در قسمت های گردن و شکم جذب خواهد شد همچنین علاوه بر موارد فوق در زمان مصرف این دارو روند چربی سوزی بسیار کاهش یافته و تاثیر گذار نخواهد بود . دارو های کورتونی باعث افزایش اشتها در فرد بیمار شده و این اشتها کاذب می تواند باعث بیماری های مختلف گردد .



۹- کورتون می تواند باعث تغییرات روحی و روانی شود
شاید برای تان جالب باشد که بدانید دارو های کورتونی می تواند تاثیرات زیاد بر روی حالات روحی و روانی داشته باشد همچین مصرف این دارو گاهی اوقات موجب احساسات خوب و مثبت در افراد شده و عکس آن گاه باعث افزایش استرس ، اضطراب خواهد شد . علاوه بر این ،  مصرف این دارو به طور دایم می تواند موجب افسردگی در افراد گردد .



۱۰- اختلال در قند خون بدن
طوری که در قسمت بالا بیان شده است دارو های استروئیدی می تواند بر روی متابولیسم بدن تاثیر داشته باشد ، این تغییرات می تواند باعث کاهش پتاسیم در بدن و یا افزایش چربی گردد اما به یاد داشته باشید این تغییرات در اینجا خلاصه نخواهد شد ، دارو های کورتونی می تواند تاثیر مستقیم بر روی قند خون داشته باشد و افزایش قند را در جریان خون افزایش دهد ، علاوه بر این موارد افرادی که دچار دیابت نباشند بعد از استفاده بیش از حد دارو های استروئیدی می تواند این افراد را به بیماری دیابت دچار نماید .



۱۱- بیماری های چشمی
یکی از مهم ترین و جبران ناپذیر دارو های کورتونی آب مرواید و آب سیاه می باشد که می تواند موجب تاری دید و از دست دادن بینایی خواهد شد  ، آب مرواید به حالتی گفته می شود که یک پرده بر روی چشم ظاهر می گردد اما آب سیاه بر اثر افزایش فشار چشم بینایی را کاهش داده و می تواند به طور کامل باعث نابینایی فرد شود .

درباره کورتون ها و عوارض آنها چه میدانید 1

۱۲-  استفاده از دارو های استروئیدی و تاثیر آن بر زخم ها
در زمانی که شما از این دارو های کورتونی استفاده می نماید زخم های موجود در سطح پوست التیام و تسکین آن ها به مشکل مواجه خواهد شد ، ترکیبات دارو های کورتونی التیام بخشی زخم های سطحی و زخم های باز را کاهش می دهند .



۱۳-  عوارض کورتون و مشکلات گوارشی
طوری که میدانید استفاده از دارو های استروئیدی می تواند بر متابولیسم و دستگاه گوارشی انسان تاثیرات منفی را بجا گذارد همچنین کورتون موجود در این دارو ها باعث می شود پروتئین ها ، پتاسیم و دیگر مواد مورد نیاز بدن را جذب نموده و باعث آسیب های جدی به جدار روده خواهد شد .

مصرف این گونه از دارو ها یه شکل قرص می تواند باعث زخم معده شود .



۱۴- افزایش مشکلات پوستی
طوری که می دانید دارو های کورتونی به شکل پماد در دارو خانه موجود است و استفاده از این دارو به شکل موضعی گاه می تواند خطر ناک واقع شود و اگر از این دارو به شکل موضعی در قسمت های مختلف بدن استفاده نمایید می تواند موجب حساسیت های پوستی شود .

کورتون زخم و التهابات سطح پوست را افزایش داده و مانع بهبود زخم های سطحی خواهد شد همچنین اگر از این نوع دارو برای مدت زمان طولانی استفاده کنید رگ های خونی که در زیر پوست قرار دارند را بزرگ خواهد ساخت . علاوه بر این استفاده موضعی این پماد ها برای کودکان قرمزی پوست را به همراه دارد .

۱۵- استفاده از کورتون و سر درد های شدید
اگر جز افرادی هستید که از قرص های استروئیدی استفاده می کنید امکان دارد در طول روز احساس سر درد های میگرنی داشته باشید . این سر دردها گاه می تواند شدید و گاه خفیف ظاهر شود .



۱۶- افزایش تعریق
یکی از مواردی که شاید شما جز عوارض دارو های کورتونی حساب نکنید عرق زیاد است ، طبق گفته های قبل استفاده از این دارو های استروئیدی می تواند بر روی متابولیسم و فعالیت های بدن اثر گذار باشد در نظر داشته باشید که عرق زیاد باعث می شود شما میزان زیادی از آب بدن را از دست داده و به کمبود آب دچار شوید و کمبود آب خود به تنهایی عامل بیماری های کلیوی هستند .



۱۷- استفاده از دارو های کورتون دارد و وابستگی به این دارو ها
اگر جز افرادی هستید که از این دارو برای بیماری های چون :

آتریت
آرتروز
آسم
حساسیت
طبق دستور پزشک به صورت مدام استفاده می کنید لازم است بدانید که ترک دارو به صورت یکباره می تواند صدماتی را به بدن شما وارد کند چرا که بعد از استفاده طولانی مدت بدن شما به این دارو ها عادت نموده و ترک یکباره آن باعث آسیب های جدی می شود .

۱۸- کورتون و آکنه های پوستی
یکی دیگر از عوارض کورتون آکنه های پوستی می باشد کورتون با ترکیباتی که دارد می تواند صدمات جدی را به پوست وارد نماید همچنین اگر از دارو های کورتونی به شکل موضعی استفاده کنید می تواند باعث آکنه های پوستی گردد .



دارو های کورتونی چگونه استفاده می شود
به دلیل این که دارو های کورتونی دارای انواع مختلفی می باشد و به اشکال مختلف موجود است این دارو می تواند به اشکال زیر برای شما تجویز شود.

تزریق به عضله بدن
تزریق های مستقیم به مفصل ها توسط پزشک
استفاده های موضعی برای التیام درد های مفصلی
به صورت خوراکی
علاوه بر موارد فوق نحوه استفاده از این دارو می تواند به اشکال دیگر صورت گیرد .

اشکال دارو های کورتونی :
افشانه و اسپری برای بیمارانی که دچار آسم هستند .
قطره برای مشکلات تنفسی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
Subarrow عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن
  بدانید از عوارض مرگبار نوشیدن زیاد آب !
  از عوارض نگران کننده قرص سیپروهپتادین باخبر شوید
Question درباره کافی میکس این خوشمزه خطرناک بیشتر بدانید
  عوارض داروها در سلامت دهان ، دندان و سایر اعضای بدن
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  همه چیز درباره ی درد شکم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان