امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگهداری ۳۰ شاهنامۀ کهن در یزد!

#1
Star 
نگهداری ۳۰ شاهنامۀ کهن در یزد! 1

عکس خبر تزئینی است


یک کارشناس نسخ خطی گفت: بیش از ۳۰ شاهنامۀ خطی، چاپ سنگی و نسخه‌هایی از دیگر آثار فردوسی، در کتابخانۀ وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
به گزارش ایسنا، «منوچهر آرسته» با بیان این‌که شاهنامه، سند فرهنگی و هویت ملی ایرانی‌ها است، اظهار کرد: نسخه‌های نفیس بسیاری از این شاهکار ادبی و دیگر آثار منسوب به فردوسی در کتابخانۀ وزیری یزد نگهداری می‌شود.
وی به یکی از نفیس‌ترین شاهنامه‌های خطی این مرکز اشاره کرد و افزود: این نسخه در قرن سیزدهم قمری به خط نستعلیق بسیار ممتاز در ۲۷۹ برگ ۲۹ سطری کتابت و به دست حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی محمد وزیری وقف کتابخانه شده است.
این کارشناس نسخ خطی کتابخانه وزیری یزد گفت: نسخه نفیس دیگر در قرن یازدهم قمری به خط نستعلیق ۲۹ سطری در ۳۰۲ برگ کتابت و تمامی اوراق دارای جدول‌کشی به زر، زنگار، لاجورد و جدول داخل متن است، نسخه ارزشمند دیگر به در قرن دوازدهم به خط نستعلیق ۱۹ سطری در ۳۲۴ برگ کتابت گردیده است.
آرسته در ادامه با بیان این‌که در کتابخانه وزیری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران، شاهنامه‌هایی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: شاهنامه مصور چاپ سنگی معروف به «شاهنامۀ امیر بهادری» یکی از این آثار نفیس کتابخانه است که توسط خوشنویس برجسته خط نستعلیق، «محمدحسینعمادالکتاب» کتابت شده و با ۴۹ تصویر به قلم نقاشان مشهور دورۀ قاجار همچون علی‌خان، محمدکاظم، حسین‌علی،مصورالملک تصویرسازی شده و طی سال‌های ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۶ قمری در ۴ مجلد در قطع سلطانی با ۶ ستون ۳۳ سطری در تهران منتشر شده و نسخه دارای سرلوح بوده و در بخش پایانی آن، فرهنگ لغات قابل مشاهده است.
وی بیان کرد: شاهنامه چاپ سنگی مصور به خط «اولیا سمیع محمد ابراهیم شیرازی» مشهور به «آقا» که در سال ۱۲۷۲ قمری در چهار مجلد در شهر بمبئی هند به چاپ رسیده است، از دیگر آثار این گنجینه است که دارای قطع رحلی بزرگ بوده و در انتهای نسخه فهرست سلاطین عجم و ایام سلطنت ایشان، فرهنگ الفاظ نادره و اصطلاحات غریبه شاهنامه آمده است.
این کارشناس نسخ خطی در بخش دیگری از سخنان خود به دو اثر منسوب به فردوسی در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: کتاب چاپ سنگی «یوسف و زلیخا»، که توسط محمد حسین تاجر کاشانی به خط نستعلیق کتابت و در قطع رقعی مشتمل بر ۱۶۷ صفحه در سال ۱۳۱۷ قمری در تهران چاپ شده، مزین به تصویرهایی به قلم تصویرگران چیره‌دست دورۀ قاجار است. همچنین «رستم‌نامه» مصور مشتمل بر ۱۷۸ صفحه در قطع وزیری، سال ۱۳۴۱ قمری در چاپخانه اقبال در تهران منتشر شده است.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان