امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟

#1
Question 
میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟ 1

همه کودکان اولین کسانی که صدا زدند والدینشان
بود با واژه های مامان و بابا که در فرهنگ ها و زبان
های مختلف این واژه ها متفاوت اند اما چه کسی
میداند دلیل صدا زدن والدین با این کلمات
چیست؟

چرا به پدر و مادرمان "مامان و بابا " میگیم؟

اگر پدر و مادر هایمان را هر چیزی به جز مامان و بابا یا کلماتی مشابه آنها صدا کنیم (در بسیاری از فرهنگ ها این یک گستاخی و بی ادبی محض است). پس برای چه پدر و مادرمان را به این شیوه صدا می کنیم؟ از کجا آمده است؟ شاید در برخی فرهنگ ها اسم دیگری برای واژه "پدر و مادر " وجود داشته باشد .

1500 کلمه برای "بابا" و 1800 کلمه برای "مامان" وجود دارد. از نظر لغت شناسی ، اینکه چه کسی برای اولین بار این کلمات را ادا کرده ، یک راز است . حتی در دیکشنری انگلیسی آکسفورد در مقابل ترجمه واژه "بابا" مفهومی ذکر نشده است.

از طرف دیگر واژه "مامان" داستان متفاوتی دارد و معتقدند که از کلمه مادر که خودش 1500 معنی دارد ؛ گرفته شده است. در واقع در فرهنگ لاتین "مادر" معنی "آغوش " یا "سینه " را می دهد. از این کلمات، ما واژه "پستانداران " و حیوان هایی که به بچه های خود شیر می دهند را میگیریم.

نمی گویم که در همه ی زبان ها واژه ای برای "مامان" است، اما چنانچه در این بخش می خوانید کلمه ای که استفاده می کنند شبیه هم است. بعنوان مثال، اگر شما بخواهید به زبان هلندی مادرت را صدا کنی می گویی "ماادر"، اگر در سفر به آلمان باشی او را "ماتر" و به ایتالیایی او را "مادری" صدا میکنی.

حالا میدانم که چه فکری میکنی، میگویی که همه اینها زبان اروپایی هستند. پس بگذار کمی اینها را با هم مخلوط و لیستی از کلمات برای مامان و مادر تهیه کنیم، آیا از نگاه یک فرد انگلیسی، میتوانیم زبان های خارجی را متوجه بشویم. به الگوی زیر توجه کنید:

میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟ 1

مامان و بابا گفتن به زبان های دیگر

چینی: ماما

هندی: مام

افریقایی: ما

مصری: مات

سواحیلی: ماما

از آنجایی که در این فهرست می بینید، در زبان های مختلف کلمات گوناگونی برای واژه "مامان " وجود دارد، که تقریبا اکثر آنها با حرف "م" شروع می شوند. اگر هنوز متعاقد نشدید به مثال زیر توجه کنید ، اینجا فهرستی جامع از اینکه چگونه "مادر" را تلفظ کنیم، در زبان های مختلف هست که شما بعنوان سر گرمی نگاهی بیندازید.

با کمی استثنا،بیشتر آنها با حرف "م" و صدای "ما" آغاز می شوند. برای کلمه "بابا"،در زبان های خارجه معادل مرد-مامان تنوع زیاد است. بعنوان مثال، در چندین زبان روسی، هندی، اسپانیایی و انگلیسی کلمه "پایا" هست،در مقابل در زبان های المانی (پاپی)،ایسلندی (پابی)،سوئدی (پاپا) است. در ترکی و یونانی و سواحیلی، مالای و چندین زبان دیگر نیز از "بابا" یا مشتقات آن استفاده می کنند.

کارگاه نظریه پردازی اخیر این پدیده فریبنده را اینگونه توضیح میدهد ، زمانی که نوزاد غان و غون کردن را شروع می کند، کلمه والدین را درک میکند.

میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟ 1

مشاهده شده است که کودکان، علیرغم اینکه کجا متولد شده اند، طبیعتا چندین صدا را برای صحبت کردن یاد می گیرند. این نکته حائز اهمیت است که، بچه ها در مرحله ی غان و غون کردن کلمات نخستین را با ترکیب کردن حروف صدا دار و بی معنی خودشان ایجاد می کنند.

بخش واقعا جذاب در مورد کلمات اصلی این است که آنها در فرهنگ های مختلف سازگاری های متفاوتی دارند ، که هنوز دلیلش مشخص نیست. کلماتی که کودکان در آغاز حرف زدنشان استفاده می کنند ب،پ و م است که وقتی بابا،پاپا و ماما را می گویند واضح و مشخص است.

این فرضیه ی دیگری است که اولین صدایی که کودک واضح می گوید، والدین آن را به خودشان اختصاص می دهند، مثل "ماما"،"پاپا"،"دادا"،"تاتا" و "بابا " که در اکثر زبان ها رایج است. معمولا گفتن نام واقعی والدین برای کودک دشوار است.

همان طور که "ما" از مشتقات "ماما" می اید، چرا به جای مرد به زن اشاره می کند؟ زیرا کودک در حال شیر خوردن از مادر این صدا را می آموزد.

میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟ 1

شایان ذکر است تنها صدایی که نوزاد تولید می کند هنگامی است که دهانش پر از شیر است "زمزمه ی آرام تو بینی ای" یا تکرار صدای "م" خواهد بود . پس، زمانی که کودک گرسنه است و غذا می خواهد، از نظر زبان شناس رومان جاکوبسن، آن را بعنوان چیزی که منتظرش بوده مدام تکرار می کند.

در حالی که هیچ کس هنوز چگونگی بوجود آمدن "مام" و کلمات قبلی ان "ماما" را نفهمیده است، تنها می توانند بگویند که مادر یک کلمه ی جهانی است که در اغلب زبان ها با حرف "م" و صدای "ما" بوجود می آید.

هم چنین نظریه ی دقیقی در رابطه با اینکه آیا "بابا " مخصوصا یا احتمالا انتخاب شده است وجود ندارد،اما این دلیل خوبی برای توجیه "دادا" به والد مذکر در تنوع هایی مثل "پاپا"،"تاتا"،"بابا" و ...نیست، شاید این تغییر برای تکرار حرف صامت کنار حرف آ در فرهنگ ها متفاوت است.

بنابراین آیا فرهنگی هست که تمرین اسم مستعار در ان مشاهده نشود؟ اگر شما یک انسان شناس یا کسی که تفاوت ها را می داند، شدید و فهمیدید که چه موقع کودکان القاب والدینشان را متوجه می شوند، ما را هم در جریان بگذارید.
پاسخ
 سپاس شده توسط رها جوووون.لپتاپ ، ⚡️Zahraw.M⚡️ ، SABER
آگهی
#2
چینی ها میگن ما
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
میدونید چرا به والدینمون مامان و بابا میگیم؟ 1

ما روحمون به خون آلوده ست. ما هزارتا احساسو کشتیم.....
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink بابا های اصفهان!!!
  نحوه نگهداری از گیاه بابا آدم یا فیلگوش

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان