امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از اجرای خیابانی نمایش‌های آیینی سنتی حمایت کنید!

#1
Exclamation 
از اجرای خیابانی نمایش‌های آیینی سنتی حمایت کنید! 1


یک کارگردان نمایش آیینی سنتی بیان کرد: این روزها هزینه دیدن تئاتر و نمایش در سالن‌ها و تماشاخانه‌ها برای مردم که مشکلات اقتصادی دارند، زیاد است اما اگر نمایش‌های آیینی در فضایی عمومی اجرا شوند، عامه مردم و رهگذران به تماشای این نمایش‌ها می‌آیند و اینگونه با آیین‌های شهر و کشور خود نیز آشنا می‌شوند.
نقی یحیایی کارگردان نمایش آیینی «بایرام اویونی» که در بخش آیین‌های سنتی و بازی‌های نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی حضور دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نمایش‌اش گفت: من آیین «بایرام اویونی» را در این جشنواره به نام «کوسا و کچل» اجرا می‌کنم. این آیین در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و مردم در این آیین گرد هم می‌آیند و با شعرخوانی، روشن کردن آتش و شادی به سوی سال جدید می‌روند.
او افزود: آیین «بایرام اویونی» نوید بهار و سرسبزی را می‌دهد. در شهر و روستا گروهی که این آیین را اجرا می‌کنند از روستایی به روستای دیگر میروند تا به همه شهر نوید نوروز و بهار را دهند.
این هنرمند که از شهرستان مرند در جشنواره حضور دارد، درباره وضعیت استقبال مردم از نمایش آیینی در مرند، توضیح داد: در شهر مرند آیین‌های زیادی داریم و من به همراه گروهم در تلاش هستیم که این آیین‌ها را در سطح شهر اجرا کنیم. مردم هم استقبال خوبی از آن دارند. من رابط انجمن نمایش در شهرستان مرند هستم و این شرایط را فراهم کردیم که گروه‌های آیینی در طول سال در سطح شهر اجراهای آیینی داشته باشند.
یحیایی در ارزیابی نقش جشنواره آیینی سنتی در حفظ آیین‌ها گفت: این جشنواره یکی از جشنواره‌های خوب کشور ماست. در این جشنواره گروه‌هایی از شهرهای مختلف شرکت می‌کنند و با اجراهایشان آیین و بازی‌های سنتی شهر خود را به گروه‌های دیگر معرفی می‌کنند. من امیدوارم جشنواره آیینی سنتی بین‌المللی شود، همچنین این بستر فراهم شود که گروه‌های آیینی سنتی امکان اجرا در شهرهای مختلف را داشته باشند تا مردم هم با آیین و رسوم کشور خود آشنا شوند.
این کارگردان نمایش‌های آیینی درباره حمایت‌هایی که گروه‌های آیینی سنتی برای اجرای نمایش‌هایشان نیاز دارند، بیان کرد: اکثر گروه‌های آیینی سنتی به یک حمایت مالی حتی خیلی کم نیاز دارند. اگر بستر و فضایی برای اجرای نمایش‌های آیینی سنتی به صورت میدانی و خیابانی فراهم شود، قطعاً با استقبال مردم همراه می‌شود.
او اضافه کرد: این روزها هزینه دیدن تئاتر و نمایش در سالن‌ها و تماشاخانه‌ها برای مردم که مشکلات اقتصادی دارند، زیاد است اما اگر نمایش‌های آیینی در فضایی عمومی اجرا شوند، عامه مردم و رهگذران به تماشای این نمایش‌ها می‌آیند و اینگونه با آیین‌های شهر و کشور خود نیز آشنا می‌شوند.
یحیایی ادامه داد: برای مثال گروه ما در عید نوروز به مدت ۱۲ روز نمایش‌های آیینی شهر خود را به صورت میدانی اجرا کرد که با استقبال خیلی خوب مردم همراه شد و چون در نزدیکی جلفا یک شهر مرزی هستیم، مسافران شهرهای دیگر هم از نمایش‌ها ما دیدن کردند و با آیین‌های مرند آشنا شدند و به ما می‌گفتند که ای کاش این نمایش‌ها در شهرهای خودشان هم اجرا شود.
او در پایان خاطرنشان کرد: اکثر مشکلات گروه‌های آیینی عدم حمایت است و ما فقط می‌خواهیم خیلی مختصر از ما حمایت مالی شود. تنها هدف ما اجرا و آشنا شدن مردم با آیین‌هاست و می‌خواهیم سازمانی از ما حمایت کند تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تریلر جدید سریال ترسناک Chucky و نمایش عروسک شیطانی
  ۱۰ فیلمی که هرگز باور نمی‌کنید بر اساس داستان‌ها و اتفاقات واقعی ساخته شده‌اند!!
  نمایش فیلم چرک و مبتذل در هفته دفاع مقدس با هدف حمایت از روشندلان!
  رضا عطاران سریال شبکه نمایش خانگی می‌سازد
  اولین تریلر WandaVision فضای متفاوت اولین سریال دنیای سینمایی مارول را نمایش می‌دهد
  بزک چهره ابتذال شبکه نمایش خانگی با «موچین»
  «حکایت دریا» و «عصر جمعه» در نمایش خانگی
  همین که سالن نمایش باز باشد اما مخاطبی نداشته باشد به معنای بازگشایی تئاتر نیست!
  از فروش ۱۲۵ میلیونی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» تا رکورد ضعیف «شنای پروانه» در سی روز نمایش
  تفاهم نامه حمایت از تئاتر استان ها منعقد می‌شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان