امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گرمازدگی یک فوریت پزشکی است!

#1
Exclamation 
گرمازدگی یک فوریت پزشکی است! 1


رییس بخش اورژانس بیمارستان شهدای تجریش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره چگونگی برخورد با گرمازدگی در فصل گرم سال توضیح داد.
به گزارش ایسنا، دکتر امین صابری‌نیا در این باره گفت: به طور کلی در گرمای بیش از  ۳۵ تا  ۳۸ درجه سانتی‌گراد باید بیشتر بحث گرمازدگی را مورد توجه قرار دهیم و با راهکارهایی موثر از خودمان مراقبت کنیم.
وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و توصیه کرد: سعی کنید در تابستان که گرم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کنیم در ساعاتی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود و یا بعدازظهرها از منزل خارج شوید.
عضو هیئت علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: در تابستان و روزهای گرم لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید. همچنین از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی اجتناب کنید.
صابری‌نیا با بیان این که گرما زدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد، گفت: گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر کسی دچار گرمازدگی شد باید فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت انجام کمک‌های اولیه در درمان گرمازدگی تاکید کرد: قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی می‌توانید با تعویض لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار به او کمک کرد، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنید، فرد را به مکانی خنک انتقال دهید و ملحفه ای خیس دور او بپیچید، بیمار را در معرض باد خنک قرار دهید، می توانید روی دست ها و پاهای بیمار آب بریزید و همزمان ماساژ دهید و از کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.
وی گفت: با توجه به این که هوای گرم باعث تعریق می‌شود و بدن نمک زیادی را دفع می کند، بهتر است برای جایگزینی از آب خالص استفاده نشود.
رییس بخش اورژانس بیمارستان شهدای تجریش استفاده از یک نوشیدنی خنک حاوی کمی نمک به افرادی که در معرض گرمای شدید قرار گرفته اند را  توصیه کرد و افزود: برای این کار می‌توانید مثلاً یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و به مدت یک ساعت کم کم آن را به بیمار بنوشانید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی به آن اضافه کنید ولی اگر فرد کودک یا سالمند است بهتر است او را به بیمارستان منتقل کنید.
این استاد دانشگاه گفت: بهتر است اگر چنانچه افراد سالمند در محیط گرم به مدت طولانی قرار داشتند، در معرض باد مستقیم پنکه یا کولر قرار بگیرند.
صابری نیا به والدین هشدار داد: هرگز کودکان‌تان را در اتومبیل تنها نگذارید، دما در اتومبیلی که ساکن در مقابل نور خورشید است به شدت بالا می رود و باعث آسیب های شدید جسمی به کودکان می شود.
وی درباره افرادی که در اثر گرمای شدید سطح هوشیاری خود را از دست داده‌اند توصیه کرد: این افراد حتما باید در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کنند، تا از طریق اقدامات پزشکی درمان شوند.
عضو هیئت علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله عوامل خطر در ابتلا به گرمازدگی را تب و بالارفتن درجه حرارت بدن و همچنین  کاهش سطح هوشیاری ذکر کرد.
صابری نیا با اشاره به این که گرما مستقیما روی قلب تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: قلب برای کاهش حرارت داخل بدن، باید ضربان خود را افزایش دهد، بنابراین این افزایش ضربان قلب می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل تنگی عروق، آسیب وارد کند.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان این که اسهال و مشکلات گوارشی، بیماری خاص فصل گرما نیست، توضیح داد: چیزی که باعث اسهال می شود استفاده از مواد غذایی فاسد شده ای است که در معرض گرما قرار گرفته اند و در این مواد باکتری رشد کرده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه توصیه کرد: اگر در معرض گرما قرار گرفتید خاکشیر، تخم شربتی و شربت آب لیمو خنک استفاده کنید، کودکان زیر پنج سال و افراد سالمند را به هیچ عنوان در گرما از منزل خارج نکنید چون حرارت برای این افراد به هیچ وجه قابل تحمل نیست و در فصل‌های گرم به مناطق گرمسیر سفر نکنید.

پاسخ
 سپاس شده توسط ყ_ʍ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دانستنیهای جالب پزشکی
  درخواست نویسندگی در بخش پزشکی و زیرشاخه ها
  شقاق یا ترک سینه؛ از درمان های خانگی و گیاهی تا درمان های پزشکی و دارویی
  ۵ عمل پزشکی که باید خشنود باشید دیگر وجود ندارند!
  توصیه‌های پزشکی |با این اقدامات کرونا را شکست دهید
  علائم گرمازدگی چیست؟
  اطلاعات پزشکی
  آشنایی با دانستنی های علمی و پزشکی
  تاریخچه دندان پزشکی در جهان
  راه های مقابله با ترس کودکان از دندان پزشکی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان