امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد «کوچه ابرهای گمشده» کورش اسدی!

#1
Lightbulb 
نقد «کوچه ابرهای گمشده» کورش اسدی! 1


نشست نقد و بررسی «کوچه ابرهای گمشده» نوشته کورش اسدی برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، این جلسه از سلسله جلسات کژیسم با تحلیل و بررسی منیرالدین بیروتی و با حضور حجت بداغی روز پنجشنبه (۲۷ تیر ماه) از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در کافه کتاب نشر رود با همکاری نشر نیماژ، ناشر کتاب برگزار می‌شود.
در معرفی ناشر از  کورش اسدی و کتاب «کوچه ابرهای گمشده» آمده است: کورش اسدی نویسنده، ویراستار و مدرس داستان‌نویسی بود. او نگاهی جدی به داستان کوتاه داشت و در اغلب داستان‌هایش فضای بکری را تجربه می‌کرد. او از جمله نویسندگانی است که توجه به زبان و چگونگی قصه‌گویی، او را از نویسندگان هم‌نسل خود متمایز می‌کند. اسدی در مجموعه «باغ ملی» اغلب به خلق فضاهایی نامعلوم می‌پردازد که مشخصه جغرافیایی شهر خاصی را در خود آشکار ندارد. علاوه بر آن آدم‌ها نیز اغلب بی‌نام‌اند. نامشخص بودن مکان‌ها و نام آدم‌ها با درون‌مایه آثار همخوان و متناسب است. گویی نویسنده تعمد دارد تا ضمن بهره بردن از فضاهای زندگی شهری انسان امروز، قصه معاصر را در حالتی ازلی و ابدی بازگو کند.
اسدی آدم‌های داستان‌هایش را در موقعیتی قرار می‌دهد که بازیگر نخست آن، سکوت است. مکثی که آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف نسبت به رفتار و کردار دیگری انجام می‌دهند، به مهم‌ترین مؤلفه ساختاری آثار او تبدیل شده است.
شخصیت‌های او کنش و واکنش‌های سردی نسبت به همدیگر دارند که فضایی بی‌روح و هراس‌انگیز را پدید می‌آورد. آسیب‌پذیری آدم‌ها در دهه‌های اخیر در برابر وقایع رخ‌داده در روزگار معاصر نویسنده در سرتاسر داستان‌ها گاه از طریق فضاسازی و گاه در چگونگی برخورد آدم‌ها با همدیگر نمود می‌یابد.
گویی از داستان‌های او می‌شود به دغدغه‌های خودش و روزگارش پی برد…

برشی از رمان «کوچه ابرهای گمشده»:
«در را باز کرد و تو رفت. خانه سرد بود. کیسه را گذاشت پای تخت. اتاق، در پرده­‌ کلفت سرمه­‌ای، نه خیلی تاریک بود نه روشن. پرده زهر نور روز را گرفته بود و یک جور سایه روشن و خلوت دلخواه به اتاق داده بود. لیوان نصفه نیمه‌­ چای مرده روی گل میز چوبی بود - کنار زیرسیگاری…»
کوروش اسدی ۱۸ مرداد ۱۳۴۳ در آبادان زاده شد و شروع داستان‌نویسی‌اش از دوران نوجوانی‌اش بود. این نویسنده روز  ۲ تیرماه ۱۳۹۶ در منزل شخصی خود در تهران درگذشت. «باغ ملی»، «پوکه‌باز»، «کوچه ابرهای گمشده» و «گنبد کبود» آثار منتشرشده او هستند
‌‎ کافه کتاب نشر رود در خیابان کریم‌خان، نبش خیابان سپهبد قرنی، جنب بانک تجارت، پلاک ۱۹۶، واحد اول غربی واقع است.
پاسخ
 سپاس شده توسط فرنودِ بن گیومرث
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان